foto Alena a Jaroslav Klempířovi
Po letu ze severního Grónska uháníme z letiště v Nuuku taxíkem před jeden z mála hotelů v Grónsku, před hotel HANS EGEDE, přímo v centru města. Když vystupujeme, doslova v údivu vidíme další taxi a je to stříbrná Octavia! Je to pro nás nový objev, před dvěma lety nebylo v Grónsku po Škodovce ani tuchy. S manželkou nejezdíme do Grónska na výlety, ale zjišťujeme, jak žijí a jak „si vedou“ Gróňané v jejich krásné zemi. Také jezdíme za poznáním historie, kultury, jazyka, protože se zabýváme etnologií, etnografií a geografií polárních oblastí, zejména Grónska.
V Grónsku máme mnoho přátel, kteří na náš dotaz, co říkají „škodovkám“, které jsou na zdejších „silnicích“ novinkou jednotně odpovídají: qujanassusia! – skvělé! To jsme opravdu rádi. Po strašně dlouhých 272 letech totiž znovu poznávají něco „nového“ z Čech a Moravy. Nedivte se! V roce 1733 připluli do Nuuku, tehdy dánsky pojmenovaného Godthabu – šťastného přístavu – tři misionáři z Moravy. Oni a další jejich následovníci zanechali výraznou stopu v celém životě Gróňanů, v kultuře, myšlení a náboženství. Nejvíce snad Samuel Kleinschmidt který vytvořil a zavedl písemnou formu inuitštiny, jazyka současného Grónska. To se stalo někdy kolem roku 1850. Nenechte se mýlit německým jménem. Kleinschmidtův rod pochází z Moravy. Zavede-li Vás cesta v Nuuku k malé budově grónské univerzity – Ilisimatursafíku -, budete překvapeni, že budova dodnes nese název Nová Morava. Zde právě žili a učili Moravští bratři, také tuto stavbu budovali.
Grónsko je svojí rozlohou 2 415 100 čtverečních kilometrů největším ostrovem světa. Je pro porovnání asi 26,5 krát větší než naše území. Zaledněno je 85 %povrchu, jinak je zde všude skalnatý povrch země, velice hornatý, takže vybudování jakékoliv silniční komunikace na větší vzdálenosti je skutečně nemožné. Silnice v našem slova smyslu jsou vyloženě jen v několika málo městech. V hlavním městě Nuuku je nyní přibližně pouze 160 km silnic a ulic, takřka od jednoho konce města na druhý, hlavně do námořního přístavu. Započítány jsou i sebemenší uličky k jednotlivým domům. U domů můžete tak vidět „odpočívající“ sněžné skútry i auta, podle roční doby. Ty jsou jenom dvě. Delší zima s polární nocí – a kratší léto s polárním dnem, kdy slunce nikdy nezapadá. Nejdelší „silnice“ je asi dlouhá 8 km, vede z centra města k letišti. Pro snadnější a rychlejší přepravu jsou auta velmi využívaná.Jak pro firemní záležitosti, tak i k soukromým jízdám. Hodně se jezdí taxíkem. Tak za celou dobu našeho pracovního pobytu jsme napočítali pět Octavií a čtyři Fabie, všechny modely z roku 2004, nebo dovoz z 2005.
Zvláště taxikáři si pochvalují velký zavazadlový prostor a pěkný komfort. Fabii má v Nuuku i taková firma jako je CANON. Jinde, mimo hlavní město, je velmi málo aut a když, tak terénní. Jistě všichni, kdo čtete článek, umíte řídit auto. Dávejte v Grónsku pozor na značku „Přednost v jízdě má psí spřežení!“ A umíte „řídit“ psí spřežení? Upozorňujeme, že je to daleko obtížnější než auto! Než se rozhodnete v Grónsku „řídit“ psí spřežení, naučte se následující pojmy. Psi totiž „rozumí“ jenom grónštině.
Dopředu – taama!
Doprava – ili – ili!
Doleva – iuu – iuu!
Zastavit! – unigit!
A „údržba“ takové psí tažné smečky je obtížná a nákladná! To musíte mít stále připravenou pořádnou flákotu masa, nejlépe syrového, čerstvě uloveného tuleně. Tak si to dobře rozmyslete! Určitě je lepší ta „naše“ benzinová pumpa i s drahým palivem!
To je v grónštině: Poslední informace. ŠKODA Auto v Grónsku.
Přejeme Vám, aby i Vy jste se dostali do čarokrásných polárních oblastí Grónska. Ale to musíte jako my, vždy letadlem. Autem to nejde.
Qujanaq – děkujeme.
Alena a Jaroslav Klempířovi
v Severských listech publikováno
Luteránská misie a Moravští bratři (Herrnhuteři) v Grónsku – 11. 12. 2016
Grónské mýty a pověsti provokují v Národní knihovně – 14. 8. 2014
Karin Pavlosková: Grónsko ?Takussagut? – 28. 3. 2011
To když já byl tenkrát v Grónsku – 14. 7. 2008
Naše Grónské Vánoce 2007 a Nový rok 2008 – 21. 3. 2008
Psí záprah v lete vymenil za kajak? – 21. 3. 2008
V krajine vetrov, v krajine tieňov – 10. 11. 2007
Invaze českých turistů do Grónska – 29. 10. 2007
SKODA Auto Kalaallit Nunaanni! – 10. 10. 2005
Z grónského cestovního deníku – 24. 6. 2005
Restituce v Grónsku – 27. 5. 2004
Vývoj Dánského království od druhé světové války – 1. 12. 2002
Grónsko – 1. 12. 2002
Bushova korespondence s Grónskem vyvolala v Kodani pozdvižení – 26. 1. 2001
U grónského pobřeží možná leží atomová bomba? – 14. 8. 2000
Čech šéfem údržby na americké základně v Grónsku – 29. 7. 2000
Nervové centrum americké obrany ? grónská Thula – 29. 7. 2000
Grónsko touží po nezávislosti – 17. 2. 1999
Průměrná známka: 1,00 • hodnoceno: 2 ×
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552