Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Havárie ruského vrtulníku


Vrtulník MI8 havaroval poblíž Barentsburgu
foto: guvernér Svalbardu, Aftenposten.no

záchranáři nesou zraněné
foto: Birger Amundsen

Zřítila se zásobovací helikoptéra

30. března 2008 navečer v Heeroddenu poblíž Barentsburgu (Špicberky, Norsko) kolem čtvrté odpolední havarovala ruská helikoptéra. Při přistávacím manévru narazila do hangáru. Tiskový mluvčí ruského velvyslanectví v Oslu Jevgenij Kolesnikov řekl, že helikoptéru zasáhl prudký poryv větru jen několik metrů nad zemí. Na palubě bylo 11 lidí, z toho bohužel při havárii tři lidé (dva Rusové a jeden Ukrajinec) zemřeli a dalších sedm je zraněných, z toho dva těžce. Na palubě nebyl žádný Nor, všichni cestující pracovali pro ruskou pro ruskou hornickou společnost Trust Arcticugol. Havárie helikoptéry, která příležitostně pomáhala zásobovat i ruskou polární stanici Barneo, by neměla ohrozit naše polární výpravy. Barentsburg je ruská osada na Špicberkách mající asi 500 obyvatel.

Informace spojující tuto havárii se zpožděním výstavby ruské polární stanic Barneo a polárních výprav, které jí používají jako výchozí bod, se objevily v českém tisku. Není to pravda, zprávu se podařilo pustit do světa nejspíš nějakému českému novináři na základě ne zcela přesných informací od českého polárníka Petra Horkého dlícího na Špicberkách. Ostatně všechny internetové zdroje, které zavádějící informaci uveřejnily, tuto zprávu již pravděpodobně  opravily, v současné době se nedá dohledat (11. dubna 2008).

Podle dobře informovaných zdrojů tato helikoptéra měla pramálo společného s Barneem a jeho zásobováním. Patřila ruské hornické společnosti Trust Arcticugol. Alespoň Rusové nedávají ten vrtulník do žádné souvislosti s Barneem. Manažer agentury VICAAR, která je organizátor cest na pól, řekl, že vrtulník pouze pomáhal s dopravou nějaké součástky.

Ona by totiž helikoptéra ze Špicberk těžko doletěla až na Barneo, je to přes 1000 kilometrů. Jak nám řekl zkušený polárník Vašek Sůra, který Špicberky velmi dobře zná, v Barentsburgu byl donedávna ruský kolchoz a tím pádem i nějaké stroje, buldozery a náhradní díly na ně. Vrtulník, který havaroval, převážel náhradní díl pro Barneo do Longyerbeanu, odkud jej transportovali již běžným letadlem. Ve vrtulníku bylo celkem 11 pasažérů; většinou jde o místní horníky, kteří využijí každé příležitosti dostat se na nákupy a na pivo  do hlavního města Špicberk.

Další český polárník Mirek Jakeš ve svém mailu ze Špicberk uvádí Horkého zprávu na správnou míru: „Barneo je hotovo. Vcera spadl pri zpatecni ceste v Barentsburgu rusky vrtulnik spolecnosti Articugol, ktery pomahal pri preprave nahradnich dilu pro buldozer na Barneu. Byla mlha a vrtulnik udajne zavadil o hangar. My jsme ho jeste videli, kdyz odletal z Longyerbyenu.“

zdroje: Svalbardposten, Aftenposten a iHNed

v Severských listech publikováno
poslední aktualizace 11. dubna 2008

Související články

Lední medvěd (Ursus maritimus) – 11. 12. 2016
Nejsevernější městečko v Evropě zasypala lavina – 29. 12. 2015
Lední medvěd opět zaútočil – 22. 3. 2015
Lední medvěd řádil na Špicberkách – 7. 8. 2011
Princ Harry pomáhá veteránům na severní pól – 18. 4. 2011
Letos na Barneu (2011) – 1. 4. 2011, 30. 4. 2011
„Severní pól je dobyt,“ zvolal již desetkrát Jakeš – 30. 3. 2011, 6. 4. 2011
Po Běhounkových stopách – 20. 6. 2008
Severní pól byl nádherný, ale už nikdy více – 17. 4. 2008
V letadle-veteránu vyrazí na pól – 16. 4. 2008
Na severní pól se psy – 14. 4. 2008
Maraton na Barneu – 4. 4. 2008
Havárie ruského vrtulníku – 30. 3. 2008, 11. 4. 2008
Jak se buduje Barneo – 30. 3. 2008, 30. 12. 2018
S uzeným až na severní pól – 28. 3. 2008, 18. 4. 2008
Telící se ledovec zranil na Špicberkách 18 britských turistů – 11. 8. 2007
Expedice Frozen Five – 11. 8. 2007
Pravěcí ještěři na Špicberkách – 5. 10. 2006
Lovci smějí skolit jen 150 ledních medvědů – 24. 2. 2006
Norsko a severní polární oblasti – 13. 5. 2002
Bude ze Špicberků jedno velké smetiště? – 10. 12. 2001
Setkání s medvědem – 2. 5. 2001
Špicberky, nebo Svalbard? – 15. 2. 2001
Špicberky objektivem Vladimíra Vojíře – 11. 7. 2000
Miroslav Jakeš – Na Špicberkách – 1. 9. 1999
První česká expedice přešla Špicberky – 15. 5. 1999

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na info@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2019 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2019. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.507.108 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.724 sec. • www.severskelisty.cz • 3.233.239.20
file v.20190115.000546 • web last uploaded 20190901.041847
2017:183 • 2018:125 • 2019:118