na základně Barneo, foto www.barneo.ru
vytápění stanů na základně
24. 4. 2011 – Velikonoce
20. 4. 2011 – Douglas Cairns
16. 4. 2011 – potápění pod ledem
12. 4. 2011 – výstava Valerije Wasilewského
„Léto v zemi Františka Josefa“
9. dubna 2011 – mezinárodní maraton
princ Harry
a expediční pes Nanook
6. 4. 2011 – prasklina v přistávací dráze
5. 4. 2011 – první letošní přistání
4. 4. 2011 – počasí stále špatné
2. 4. 2011 – traktory přistávají na Barneu
Ruská základna Barneo se každoročně buduje na driftujícím ledu na 89 rovnoběžce asi 100 km od severního pólu.
Základnu buduje ruský tým VICAAR aby umožnil dobrodruhům – ale i zhýčkaným a dobře platícím turistům – se dostat na severní pól. Cesta z pevné země, například ze Špicberk, je poměrně dlouhá. Lidé si dnes rádi zaplatí za to, že je ruští polárníci dopraví helikoptérou sto až dvě stě kilometrů od pólu – nebo třeba jen pár hodin cesty na lyžích. Na severní pól pak dojdou už sami…
Základna je v provozu po celou expediční sezonu, tj. od konce března do konce dubna. Později to už nemá cenu především kvůli oteplení. Ledový příkrov roztává a láme se, na Barneu obtížně přistanou větší letadla. Navíc s driftujícím ledem základna „odplouvá“ do nevhodných pozic.
Letos se v na Barneu objeví zajímavá britská expedice Pochod zraněných, jíž se účastní i princ Henry. V řadách ruského VICAARu působí jako průvodce i náš polárník Miroslav Jakeš – a letos se tu objeví i další známý Čeche – polárník Vašek Sůra, známý například jako účastník loňské expedice, která přešla ruský Bajkal. I on je tu tentokrát jako průvodce na severní pól.
26. dubna 2011
Skončila sezóna Barneo 2011 – šest týdnů denní práce velké
skupiny lidí, kteří se nazývají „paljárniki“. Téměř vše, co bylo naplánováno, se
podařilo zrealizovat, i přes občasné obtíže způsobené špatným počasím. Některé
akce musely být zrušeny, jiné se zrealizují až napřesrok. Ani obě automobilové
expedice – Vladimíra Chukova a Basila Eljagina neskončily s úspěchem – oba byli
nuceni opustit trasu z důvodu selhání techniky, ale i kvůli problémům s
otevřenou vodou. Ovšem ruské i americké vědecké projekty dopadly úspěšně.
souřadnice N 89°31', E 133°13'.
24. dubna 2011
Opět několikadenní špatné počasí. Slaví se Velikonoce.
souřadnice N 89°35', E 133°53'.
20. dubna 2011
V noci přiletěl z Aljašky BUK BARON B58 pilotovaný
Angličanem Douglasem Cairnsem, který let uskutečnil v rámci programu „Diabetes
Polar Flight“, který má za cíl upozornit na problémy s cukrovkou a dokázat, že
tato nemoc nemůže být překážkou k dosažení vysokých cílů. Douglas sám má
cukrovku typu 1 již 25 let, byl to i důvod, proč ztratil zaměstnání jako pilot
proudového letadla královského letectva. V roce 2000 odešel do USA, kde začal
létat jako soukromý pilot s licencí.
souřadnice N 89°30', E 134°20'.
17. dubna 2011
Piloti vrtulníků mají plné ruce práce. Některé skupiny již
ukončily program a vrací se zpět. Také skupina britských veteránů s norským
vůdcem Inge Sulheymem se navrací.
Na trase k severnímu pólu je již 8 skupin – 54 osob.
souřadnice N 89°28', E 133°21'.
16. dubna 2011
Na základně Barneo působí skupina potápěčů z Moskevské
státní univerzity pod vedením Michaila Safonova.
souřadnice N 89°26', E 135°00'.
15. dubna 2011
Letadlem AN-72 přiletěla z Ruska sedm mladých účastníků ve
věku mezi 15 až 18 let, účastníci 4. mládežnické expedice „Na lyžích k severnímu
pólu“. Půjdou 100 mil. Na trasách k severnímu pólu je 7 skupin, 55 osob, v kempu
je dalších 11 turistů, pět ruských a šest amerických vědců. Na videu jsem
zahlédl i českého polárníka – průvodce Miroslava Jakeše.
souřadnice N 89°26', E 135°00'.
12. dubna 2011
Na Barneu byla zahájen fotografická výstava Valerije Wasilewského – „Léto v zemi Františka Josefa“.
souřadnice N 89°17', E 142°22'
11. dubna 2011
Po týdnu práce ruských vědců přiletěla i skupina Američanů.
Je to první úzká spolupráce v historii
souřadnice N 89°13', E 140°28'
10. dubna 2011
Opravena přistávací dráha.
souřadnice N 89°10', E 137°21'
9. dubna 2011
Konal se mezinárodní maraton (42,195 km). Pořádá jen známý
maratónský běžec Richard Donovan. Maratón běželo 27 účastníků, mezi nimiž byl i
členem týmu Barneo Dimitrij Mamadaliev (již podruhé). Na rozdíl od loňského
roku, kdy se maratón konal v silném větru a bouři, bylo letos počasí slunečné,
mráz jen „malý“ (-26 stupňů). První do cíle přišel (přiběhl) Ištván Toth z
Maďarska v čase 4:54:03. Druhý byl John Braun z Lucemburska v čase 05:09:50 a
Mamadaliev v čase 05:09:53. Po teplém obědu a krátkém odpočinku vzal maratonce
vrtulník na výlet na severní pól.
souřadnice N 89°08', E 136°21'
8. dubna 2011
Princ Harry se vrací do Longerbyenu.
souřadnice N 89°07’, E 135°40'
7. dubna 2011
I když se prasklina na ledové kře poněkud stabilizovala, stále ještě
„dýchá“.
Oba buldozery, které na Barneu jsou, začaly upravovat novou přistávací dráhu…
souřadnice N 89˚04', E 132˚20'
6. dubna 2011
Odpoledne po druhém letu AN-74 se přes přistávací dráhu vytvořila dlouhá
prasklina. Letadlo s turisty se muselo vrátit zpět na Špicberky a osazenstvo
základny na ledové kře bude hledat místo pro novou přistávací dráhu. Riziko, že
se prasklina zvětší případně díky driftujícímu ledu bude měnit je příliš veliké.
Na základně uvízla skupina 12 turistů a skupina vědců. Ostatní jsou na pochodu.
5. dubna 2011
První výprava, která přistála na Barneu britská expedice Pochod zraněných,
s norským průvodcem Inge Sulheymem a princem Henrym. Ihned přestoupili do
vrtulníku a odletěli 250 km od pólu.
Očekávají se ještě další dva přílety – vědecká výprava s vybavením – a v druhém
letadle již budou turisté, lyžaři a expedičníci.
souřadnice N 89°01', E 121°34'
4. dubna 2011
Počasí se zhoršilo i na Barneu. V Murmansku stále čeká IL-16 se zásobami a
palivem. Večer se počasí zlepšilo, přistává AN-74 ze špicberského Longerbyenu.
Letošní sezóna byla zahájena.
večerní souřadnice N 89°04', E 118°49'
3. dubna 2011
Brzy ráno byla připravena 400 m dlouhá přistávací dráha a základna může přijímat
těžká letadla. Počasí však stále není dobré.
V Longerbyenu na Špicberkách je připravena k transportu britská výprava,
bouřlivé počasí však neumožňuje transport. Kvůli tomu bude zřejmě trasa expedice
zkrácena na cca 220 km.
2. dubna 2011
Počasí se vylepšilo, ráno vzlétl z Murmansku IL-76 a na
padácích shodil dva traktory spolu se zkušenými řidiči. Oba traktory začaly
připravovat přistávací dráhu, plné zprovoznění Barnea se dá očekávat v
nejbližších dnech. Na Špicberkách je již připraveno
několik expedic, které čekají na přelet na Barneo.
1. dubna 2011
Oproti předpokladům ještě není základna Barneo plně v
provozu. Počasí na Barneu nebylo v konce března době vhodné pro lety a shození
traktorů pro přípravu přistávací dráhy. Na ledové kře byly doposud jen
vrtulníky, jenomže vzdálenost ze Špicberk je příliš velká pro běžnou cestu
vrtulníkem. Vítr 10-12 m/sec, s nárazy až 20 m/sec, sněží, viditelnost je
asi jen kilometr. Nejnovějším přírůstkem je expediční pes Nanuk. Přiletěl z
Moskvy s expedicí v čele s profesorem Igorem Mělnikovem. Na webu www.barneo.ru si stěžují, že jim
Nanuk ukradl mražené karbanátky ze skladu proviantu. Je to ještě štěně.
Michael Stanovský, zdroj www.barneo.ru
v Severských listech publikováno
poslední aktualizace 30. dubna 2011
Lední medvěd (Ursus maritimus) – 11. 12. 2016
Nejsevernější městečko v Evropě zasypala lavina – 29. 12. 2015
Lední medvěd opět zaútočil – 22. 3. 2015
Lední medvěd řádil na Špicberkách – 7. 8. 2011
Princ Harry pomáhá veteránům na severní pól – 18. 4. 2011
Letos na Barneu (2011) – 1. 4. 2011, 30. 4. 2011
?Severní pól je dobyt,? zvolal již desetkrát Jakeš – 30. 3. 2011, 6. 4. 2011
Po Běhounkových stopách – 20. 6. 2008
Severní pól byl nádherný, ale už nikdy více – 17. 4. 2008
V letadle-veteránu vyrazí na pól – 16. 4. 2008
Na severní pól se psy – 14. 4. 2008
Maraton na Barneu – 4. 4. 2008
Havárie ruského vrtulníku – 30. 3. 2008, 11. 4. 2008
Jak se buduje Barneo – 30. 3. 2008, 30. 12. 2018
S uzeným až na severní pól – 28. 3. 2008, 18. 4. 2008
Telící se ledovec zranil na Špicberkách 18 britských turistů – 11. 8. 2007
Expedice Frozen Five – 11. 8. 2007
Pravěcí ještěři na Špicberkách – 5. 10. 2006
Lovci smějí skolit jen 150 ledních medvědů – 24. 2. 2006
Norsko a severní polární oblasti – 13. 5. 2002
Bude ze Špicberků jedno velké smetiště? – 10. 12. 2001
Setkání s medvědem – 2. 5. 2001
Špicberky, nebo Svalbard? – 15. 2. 2001
Špicberky objektivem Vladimíra Vojíře – 11. 7. 2000
Miroslav Jakeš ? Na Špicberkách – 1. 9. 1999
První česká expedice přešla Špicberky – 15. 5. 1999
Průměrná známka: 1,00 • hodnoceno: 3 ×
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552