Jeden z ředitelů automobilky SAAB Jan Ake Jonsson
foto archiv
Protesty proti likvidaci SAABu,
foto čtk
Protesty proti likvidaci SAABu se konaly i u nás.
foto čtk
V prosinci loňského roku přišla zpráva, že kdysi vznešená automobilka SAAB skončí. Snaha americké automobilky General Motors o prodej ztrátové švédské divize SAAB nizozemskému výrobci luxusních vozů Spyker zkrachovala. General Motors proto aktivity SAABu postupně chce ukončit. Na rozdíl od Volva pod Fordem byl SAAB v amerických rukou vždy ztrátový.
Při jednání se nizozemskou společností Spyker Cars o prodeji SAABu se podle General Motors objevily problémy, které nebylo možné vyřešit. General Motors se již dříve snažila SAAB prodat švédskému výrobci luxusních vozů Koenigsegg, který od transakce odstoupil v listopadu 2009. Některá aktiva SAABu se firmě General Motors nicméně podařilo prodat čínské společnosti Beijing Automotive Industry Holding Corp. (BAIC). Zaplatila za ně 200 milionů dolarů (zhruba 3,7 miliardy Kč). BAIC, která je pátým největším výrobcem aut v Číně, koupila od SAABu mimo jiné práva na tři automobilové platformy, dvě motorové technologie a dva systémy pro převodovky.
V řadě zemí včetně ČR se v lednu fanoušci značky protestovali proti likvidaci švédského podniku. "Chceme vyjádřit věrnost značce SAAB a protestovat proti případnému zavření této automobilky," řekl jeden z účastníků lednové pražské akce. Fanoušci značky SAAB si dali sraz na Černém Mostě a kolona automobilů poté vyrazila do centra Prahy. "Akce měla velký ohlas a ráno jsme registrovali 88 automobilů. Jejich kolona proto byla rozdělena, aby nezpůsobila komplikace v dopravě" řekl Josef Šedivý, který se podílel na organizaci pražského srazu příznivců značky SAAB.
Automobilka General Motors však nevyloučila prodej podniku v případě výhodné nabídky. Ještě koncem prosince firma GM na své webové stránce sdělila, že dostala od několika stran dotazy se zájmem o případnou koupi SAABu. "Vyhodnotíme každé podání. Dokud hodnocení nedokončíme, nebudeme to komentovat," uvedla firma. Spyker Cars sdělila, že její nový návrh o 11 bodech řeší většinu sporných otázek, kvůli nimž předešlá jednání selhala. "Podnikli jsme všechno pro to, abychom vyřešili otázky, které bránily tuto záležitost uzavřít, a požádali jsme GM a všechny další zúčastněné strany, aby tuto nabídku seriózně zvážily," uvedl šéf Spyker Cars nizozemský milionář Victor Muller. Asi nikdo neví, co jej nakonec zlákalo, že po SAABu opět sáhl. Podle zdroje agentury Reuters by měl Spyker za SAAB zaplatit 74 milionů dolarů v hotovosti a dalších 326 milionů dolarů v preferenčních akciích nové společnosti, která vznikne po dokončení transakce.
Poslední nabídka podle firmy Spyker již také neobsahovala požadavek na to, aby Evropská investiční banka schválila SAABu půjčku do konce roku. Půjčka byla nakonec schválena až v únoru 2010 – na 400 milionů eur. Za úvěr se zaručila švédská vláda za podmínky, že jí SAAB použije k vývoji ekologicky šetrných modelů. Evropská komise tuto záruku již schválila.
Pro 72 let starou švédskou značku to znamená záchranu. "Jiné značky skupiny General Motors, tedy Pontiac, Saturn a Hummer, takové štěstí neměly," připomněla agentura AP.
ms, 29. března 2010
v Severských listech publikováno
Volvo zavře švédskou fabriku a otevře polskou – 5. 10. 2012
Volvo uvádí na český trh airbag pro chodce – 5. 10. 2012
Saab má na krku švédské exekutory, koupili jej Číňané a bude vyrábět elektromobily – 14. 6. 2012
Saab má na krku švédské exekutory – 23. 8. 2011
Volvo si vede pod čínskými křídly dobře – 23. 8. 2011
Volvo prý dokáže zabránit střetu auta se zvěří – 23. 8. 2011
SAAB má problémy, musel zastavit výrobu – 31. 3. 2011
SAAB se podařilo prodat – 1. 4. 2010
Námluvy Volva u konce – 1. 4. 2010
SAAB ? stručná historie – 31. 3. 2010
Volvo expanduje do Indie – 21. 3. 2008
EU zakázala Volvu koupit Scanii – 8. 3. 2000
Zásnuby Volva s Tatrou – 19. 2. 2000
Ve Švédsku vznikl největší evropský výrobce kamionů – 9. 8. 1999
Jak dopadlo švédské Volvo – 17. 2. 1999
Volvo má problémy kvůli euru – 31. 12. 1998
Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552