Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

SAAB se podařilo prodat


Jeden z ředitelů automobilky SAAB Jan Ake Jonsson
foto archiv

Protesty proti likvidaci SAABu, foto čtk

Protesty proti likvidaci SAABu se konaly i u nás.
foto čtk

V prosinci loňského roku přišla zpráva, že kdysi vznešená automobilka SAAB skončí. Snaha americké automobilky General Motors o prodej ztrátové švédské divize SAAB nizozemskému výrobci luxusních vozů Spyker zkrachovala. General Motors proto aktivity SAABu postupně chce ukončit. Na rozdíl od Volva pod Fordem byl SAAB v amerických rukou vždy ztrátový.

Při jednání se nizozemskou společností Spyker Cars o prodeji SAABu se podle General Motors objevily problémy, které nebylo možné vyřešit. General Motors se již dříve snažila SAAB prodat švédskému výrobci luxusních vozů Koenigsegg, který od transakce odstoupil v listopadu 2009. Některá aktiva SAABu se firmě General Motors nicméně podařilo prodat čínské společnosti Beijing Automotive Industry Holding Corp. (BAIC). Zaplatila za ně 200 milionů dolarů (zhruba 3,7 miliardy Kč). BAIC, která je pátým největším výrobcem aut v Číně, koupila od SAABu mimo jiné práva na tři automobilové platformy, dvě motorové technologie a dva systémy pro převodovky.

V řadě zemí včetně ČR se v lednu fanoušci značky protestovali proti likvidaci švédského podniku. "Chceme vyjádřit věrnost značce SAAB a protestovat proti případnému zavření této automobilky," řekl jeden z účastníků lednové pražské akce. Fanoušci značky SAAB si dali sraz na Černém Mostě a kolona automobilů poté vyrazila do centra Prahy. "Akce měla velký ohlas a ráno jsme registrovali 88 automobilů. Jejich kolona proto byla rozdělena, aby nezpůsobila komplikace v dopravě" řekl Josef Šedivý, který se podílel na organizaci pražského srazu příznivců značky SAAB.

Automobilka General Motors však nevyloučila prodej podniku v případě výhodné nabídky. Ještě koncem prosince firma GM na své webové stránce sdělila, že dostala od několika stran dotazy se zájmem o případnou koupi SAABu. "Vyhodnotíme každé podání. Dokud hodnocení nedokončíme, nebudeme to komentovat," uvedla firma. Spyker Cars sdělila, že její nový návrh o 11 bodech řeší většinu sporných otázek, kvůli nimž předešlá jednání selhala. "Podnikli jsme všechno pro to, abychom vyřešili otázky, které bránily tuto záležitost uzavřít, a požádali jsme GM a všechny další zúčastněné strany, aby tuto nabídku seriózně zvážily," uvedl šéf Spyker Cars nizozemský milionář Victor Muller. Asi nikdo neví, co jej nakonec zlákalo, že po SAABu opět sáhl. Podle zdroje agentury Reuters by měl Spyker za SAAB zaplatit 74 milionů dolarů v hotovosti a dalších 326 milionů dolarů v preferenčních akciích nové společnosti, která vznikne po dokončení transakce.

Poslední nabídka podle firmy Spyker již také neobsahovala požadavek na to, aby Evropská investiční banka schválila SAABu půjčku do konce roku. Půjčka byla nakonec schválena až v únoru 2010 – na 400 milionů eur. Za úvěr se zaručila švédská vláda za podmínky, že jí SAAB použije k vývoji ekologicky šetrných modelů. Evropská komise tuto záruku již schválila.

Pro 72 let starou švédskou značku to znamená záchranu. "Jiné značky skupiny General Motors, tedy Pontiac, Saturn a Hummer, takové štěstí neměly," připomněla agentura AP.

ms, 29. března 2010

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na info@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2020 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2020. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.577.639 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.398 sec. • www.severskelisty.cz • 34.229.119.29
file v.20200222.013852 • web last uploaded 20200628.202827
2017:132 • 2018:95 • 2019:88 • 2020:15