SAAB model 47
SAAB model 99
SAAB modcel 900 Turbo
foto archiv
SAAB, společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro armádu neutrálního Švédska. O produkci automobilů se začala zajímat koncem druhé světové války, prvním modelem byl SAAB 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.
Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor – dvouválcový dvoutakt. První tři roky se SAABy stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.
Neslavnější SAAB, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600.000 kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení SAABu.
Model 900 přišel v roce 1978. Pro mnoho lidí byl jedním z nejošklivějších automobilů své doby, pro pravověrné fanoušky švédské značky to ale byl poslední opravdový SAAB.
V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu SAAB-Scania a v roce 1989 skončila 51 procent akcií v rukou General Motors, zbytek dokoupili o 11 let později. Od poloviny 90. let sdílely nové SAABy řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. V SAABech se konečně objevily i naftové motory.
LN, 18. prosince 2010
v Severských listech publikováno
Volvo zavře švédskou fabriku a otevře polskou – 5. 10. 2012
Volvo uvádí na český trh airbag pro chodce – 5. 10. 2012
Saab má na krku švédské exekutory, koupili jej Číňané a bude vyrábět elektromobily – 14. 6. 2012
Saab má na krku švédské exekutory – 23. 8. 2011
Volvo si vede pod čínskými křídly dobře – 23. 8. 2011
Volvo prý dokáže zabránit střetu auta se zvěří – 23. 8. 2011
SAAB má problémy, musel zastavit výrobu – 31. 3. 2011
SAAB se podařilo prodat – 1. 4. 2010
Námluvy Volva u konce – 1. 4. 2010
SAAB ? stručná historie – 31. 3. 2010
Volvo expanduje do Indie – 21. 3. 2008
EU zakázala Volvu koupit Scanii – 8. 3. 2000
Zásnuby Volva s Tatrou – 19. 2. 2000
Ve Švédsku vznikl největší evropský výrobce kamionů – 9. 8. 1999
Jak dopadlo švédské Volvo – 17. 2. 1999
Volvo má problémy kvůli euru – 31. 12. 1998
Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552