Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Zásnuby Volva s Tatrou


Šéf firmy Volvo
Leif Johansson
foto archiv

Problém s Kopřivnickou Tatrou je všem asi známý. Druhdy jeden z našich nejlepších strojírenských podniků, o jejichž vozy byl zájem na celém světě (stačí si připomenout slavnou cestu našich cestovatelů Hanzelky a Zikmunda) se již delší dobu nemůže dostat z červených čísel. V loňském roce dosáhla nejnižší očekávanou ztrátu v historii – více než 400 milionů korun. O problémech takového propadu se dá dlouze spekulovat, snad to má důvod historický – přílišnou orientaci na bývalý sovětský trh, snad jsou problémy v porevolučním managementu,… Každopádně jde o značku, která má ve světě zvuk. Zvuk rozhodně známější, než vlastní vozy.

Kopřivnickou Tatru by se mělo podařit prodat ještě letos. Alespoň si to myslí její majoritní vlastník Konsolidační banka. A Revitalizační agentura zřízená ministrem Grégrem již vyhodnocuje nabídky zahraničních firem. Zájem jich projevila řada, namátkou jmenujme americkou SDC International, která se o Tatru uchází již delší dobu nebo švédské Volvo (ovšem opět převážně s americkými vlastníky).

Prodej Tatry je jediné rozumné řešení, jak dostat tento podnik ze současných problémů, především předluženosti. Čtyřmiliardový dluh se táhne již osm let, díky jemu hrozí podniku konkurs. V loňském roce nebyla Tatra po osm měsíců zajistit nepřetržitou výrobu. Zda opravdu Tatru získá Volvo se pochopitelně neví, dá se o tom, jen spekulovat. "Výběrové řízení není zdaleka ukončeno, ale mohu potvrdit, že Volvo je mezi potenciálními partnery, kteří byli osloveni," řekl Lidovým novinám Miroslav Zámečník z Revitalizační agentury.

VOLVO AB

Volvo AB je třetím největším výrobcem nákladních automobilů na světě, kde dominuje německo-americký DaimlerChrysler a americká společnost PACCAR. Kromě nákladních vozů ale Volvo vyrábí také autobusy, lodní a letecké motory. V loňském roce se Volvo definitivně zbavilo divize osobních automobilů, kterou prodalo americkému Fordu. Vloni na podzim automobilka, výrazně posílila svou pozici v sektoru nákladních automobilů, když od firmy Investor AB, ovládané mocným rodinným impériem Wallenbergů, koupilo zbytek akcií konkurenčního švédského výrobce Scania, který do té doby nevlastnilo. Obrat společnosti činil v loňském roce téměř třicet miliard dolarů, zisk přesáhl jednu miliardu USD. Volvo ovládá asi dvanáct procent amerického trhu, silnou pozici má podobně jako Scania zejména v západní Evropě. Automobilka, která má celkem přibližně osmdesát tisíc zaměstnanců, navíc usiluje o další expanzi.

Volvo si mne chce koupit!

Agentura Wild Duck Lidových novin přinesla 21. února senzační zprávu. Legenda rallye Paříž-Dakar Karel Loprais odchází z tatrováckého týmu. "Myslí si, že mě koupí i s fabrikou," říká mistr volantu. "Ale to se přepočítali, do Volva v životě nesednu, to už bych raděj jezdil v ruském Kamazu s tankovým motorem," dodává s úsměvem. Agentura WD zjistila, že švédský gigant Volvo, největší výrobce nákladních automobilů v Evropě, nemá už takový zájem o předluženou Tatrovku jako o fenomenálního závodníka. "Když Tatrovku koupí Volvo, tak budu jezdit do Dakaru na Zetoru," říká kopřivnický patriot. Je ovšem otázkou, zda bude Zetor schopen do příštího roku vyvinout konkurenceschopný závodní traktor.

ms podleLN, 19. 2. 2005

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  3,00   hodnoceno: 1 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na info@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2020 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2020. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.577.637 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.395 sec. • www.severskelisty.cz • 34.229.119.29
file v.20200222.013744 • web last uploaded 20200628.202827
2017:158 • 2018:90 • 2019:91 • 2020:17