Šéf firmy Volvo
Leif Johansson
foto archiv
Problém s Kopřivnickou Tatrou je všem asi známý. Druhdy jeden z našich nejlepších strojírenských podniků, o jejichž vozy byl zájem na celém světě (stačí si připomenout slavnou cestu našich cestovatelů Hanzelky a Zikmunda) se již delší dobu nemůže dostat z červených čísel. V loňském roce dosáhla nejnižší očekávanou ztrátu v historii – více než 400 milionů korun. O problémech takového propadu se dá dlouze spekulovat, snad to má důvod historický – přílišnou orientaci na bývalý sovětský trh, snad jsou problémy v porevolučním managementu,… Každopádně jde o značku, která má ve světě zvuk. Zvuk rozhodně známější, než vlastní vozy.
Kopřivnickou Tatru by se mělo podařit prodat ještě letos. Alespoň si to myslí její majoritní vlastník Konsolidační banka. A Revitalizační agentura zřízená ministrem Grégrem již vyhodnocuje nabídky zahraničních firem. Zájem jich projevila řada, namátkou jmenujme americkou SDC International, která se o Tatru uchází již delší dobu nebo švédské Volvo (ovšem opět převážně s americkými vlastníky).
Prodej Tatry je jediné rozumné řešení, jak dostat tento podnik ze současných problémů, především předluženosti. Čtyřmiliardový dluh se táhne již osm let, díky jemu hrozí podniku konkurs. V loňském roce nebyla Tatra po osm měsíců zajistit nepřetržitou výrobu. Zda opravdu Tatru získá Volvo se pochopitelně neví, dá se o tom, jen spekulovat. "Výběrové řízení není zdaleka ukončeno, ale mohu potvrdit, že Volvo je mezi potenciálními partnery, kteří byli osloveni," řekl Lidovým novinám Miroslav Zámečník z Revitalizační agentury.
Volvo AB je třetím největším výrobcem nákladních automobilů na světě, kde dominuje německo-americký DaimlerChrysler a americká společnost PACCAR. Kromě nákladních vozů ale Volvo vyrábí také autobusy, lodní a letecké motory. V loňském roce se Volvo definitivně zbavilo divize osobních automobilů, kterou prodalo americkému Fordu. Vloni na podzim automobilka, výrazně posílila svou pozici v sektoru nákladních automobilů, když od firmy Investor AB, ovládané mocným rodinným impériem Wallenbergů, koupilo zbytek akcií konkurenčního švédského výrobce Scania, který do té doby nevlastnilo. Obrat společnosti činil v loňském roce téměř třicet miliard dolarů, zisk přesáhl jednu miliardu USD. Volvo ovládá asi dvanáct procent amerického trhu, silnou pozici má podobně jako Scania zejména v západní Evropě. Automobilka, která má celkem přibližně osmdesát tisíc zaměstnanců, navíc usiluje o další expanzi.
Agentura Wild Duck Lidových novin přinesla 21. února senzační zprávu. Legenda rallye Paříž-Dakar Karel Loprais odchází z tatrováckého týmu. "Myslí si, že mě koupí i s fabrikou," říká mistr volantu. "Ale to se přepočítali, do Volva v životě nesednu, to už bych raděj jezdil v ruském Kamazu s tankovým motorem," dodává s úsměvem. Agentura WD zjistila, že švédský gigant Volvo, největší výrobce nákladních automobilů v Evropě, nemá už takový zájem o předluženou Tatrovku jako o fenomenálního závodníka. "Když Tatrovku koupí Volvo, tak budu jezdit do Dakaru na Zetoru," říká kopřivnický patriot. Je ovšem otázkou, zda bude Zetor schopen do příštího roku vyvinout konkurenceschopný závodní traktor.
ms podleLN, 19. 2. 2005
v Severských listech publikováno
Volvo zavře švédskou fabriku a otevře polskou – 5. 10. 2012
Volvo uvádí na český trh airbag pro chodce – 5. 10. 2012
Saab má na krku švédské exekutory, koupili jej Číňané a bude vyrábět elektromobily – 14. 6. 2012
Saab má na krku švédské exekutory – 23. 8. 2011
Volvo si vede pod čínskými křídly dobře – 23. 8. 2011
Volvo prý dokáže zabránit střetu auta se zvěří – 23. 8. 2011
SAAB má problémy, musel zastavit výrobu – 31. 3. 2011
SAAB se podařilo prodat – 1. 4. 2010
Námluvy Volva u konce – 1. 4. 2010
SAAB ? stručná historie – 31. 3. 2010
Volvo expanduje do Indie – 21. 3. 2008
EU zakázala Volvu koupit Scanii – 8. 3. 2000
Zásnuby Volva s Tatrou – 19. 2. 2000
Ve Švédsku vznikl největší evropský výrobce kamionů – 9. 8. 1999
Jak dopadlo švédské Volvo – 17. 2. 1999
Volvo má problémy kvůli euru – 31. 12. 1998
Průměrná známka: 3,00 • hodnoceno: 1 ×
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552