Určitě jste si v našem tisku, rádiu i v televizních zprávách museli všimnout, že "rodinné stříbro" švédského průmyslu, automobilka Volvo, již nebude tak úplně švédská.
Jak praví titulek v dnešních Lidových novinách – "Automobilek je příliš mnoho, někdo musí z kola ven". Opravdu je tomu tak. Aut je ve světě mnoho, automobilek také a každá by chtěla, aby to bylo právě její auto, které si koupíte. Takže se začnou předhánět, kdo Vám dá lepší podmínky, kdo bude levnější, kdo bude mít auto vybavenější. Již dávno platí, že vlastně všechna auta jsou nejlepší. Rozdíly samozřejmě existují, znalec automobilů mě může roztrhat na hadry v nějaké odborné dišputaci. Ovšem z hlediska prostého člověka, a těch je ve nejen u nás, ale i ve světě většina, to není zase tak důležité.
Automobilkám již nejde o ty automobilové znalce, ty si skvělý model koupí i za "skvělou" cenu. Ale zase jich není takové množství. Zato o prosté lidi, kteří potřebují auto pro normální použití, automobilky budou bojovat stále více. Proto se také budou předhánět ve výhodných podmínkách. To ovšem mohou unést jen opravdu velké koncerny. V dnešní době stíhá jedna fúze automobilek druhou a nikdo si netroufá odhadnout, kam až to zajde. Odborníci tvrdí, že do dvou let zůstane šest velkých koncernů a ty budou vyrábět všechny osobní automobily. Důvod tohoto trendu ve jediný – ve světě jsou příliš velké výrobní kapacity, které nelze stoprocentně využít. To potom česká škodovka bude mít českou třeba jen karosérii a levý zadní blinkr, ovšem německý bavorák třeba celou autoelektriku od nás. Teprve taková kooperace může zlevnit výrobu osobních vozů.
Fúze se nevyhnula ani švédské automobilce AB Volvo. Prodala svoji Göteborskou divizi osobních vozů společnosti Ford Motor Co. Ford neměl ve výrobním programu luxusní limuzíny, tak mu modely Volvo přišly vhod. Ovšem – vyrábět se budou stále pod jménem Volvo a zatím i v Göteborgu. I když… Švédům se příliš nechtělo do prodeje divize osobních automobilů. A když už to muselo být, tak dlouho hledali partnera. Italskou automobilku Fiat a francouzský Renault odmítli v prvním kole – ve Švédsku panuje všeobecný názor, že Italové a Francouzi neumějí dělat auta.
Před několika dny přinesla tisková agentura čtk zprávu, že Volvo zase naopak má zájem ovládnout americkou automobilku Navistar. Volvo totiž uvažuje o výrazné expanzi v oblasti nákladních automobilů. Po námluvách se Scanií, největším konkurentem v zemi, údajně projevili zájem převzít americký Navistar. "Nákupem balíku akcií společnosti Scania jsme ukázali, že jsme připraveni se podílet na restrukturalizaci našeho odvětví," řekl mluvčí společnosti Volvo Mats Edenborg. Volvo nyní vlastní 13 %akcií konkurenční firmy Scania. Mluvčí společnosti Volvo však odmítá podat další informace o fúzi s americkým Navistarem, také majoritní podílník společnosti Scania, investiční skupina Investor AB, odmítá spekulace o úplné fúzi s Volvem.
ms, 17. února 1999
v Severských listech publikováno
Volvo zavře švédskou fabriku a otevře polskou – 5. 10. 2012
Volvo uvádí na český trh airbag pro chodce – 5. 10. 2012
Saab má na krku švédské exekutory, koupili jej Číňané a bude vyrábět elektromobily – 14. 6. 2012
Saab má na krku švédské exekutory – 23. 8. 2011
Volvo si vede pod čínskými křídly dobře – 23. 8. 2011
Volvo prý dokáže zabránit střetu auta se zvěří – 23. 8. 2011
SAAB má problémy, musel zastavit výrobu – 31. 3. 2011
SAAB se podařilo prodat – 1. 4. 2010
Námluvy Volva u konce – 1. 4. 2010
SAAB ? stručná historie – 31. 3. 2010
Volvo expanduje do Indie – 21. 3. 2008
EU zakázala Volvu koupit Scanii – 8. 3. 2000
Zásnuby Volva s Tatrou – 19. 2. 2000
Ve Švédsku vznikl největší evropský výrobce kamionů – 9. 8. 1999
Jak dopadlo švédské Volvo – 17. 2. 1999
Volvo má problémy kvůli euru – 31. 12. 1998
Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552