Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Iron Sky (Iron Sky)

Režie: Timo Vuorensola
Scénář: Johanna Sinisalo, Michael Kalesniko, Jarmo Puskala
Hrají: Udo Kier, Julia Dietze, Tilo Prückner, Christopher Kirby, Götz Otto, Peta Sergeant, Jim Knobeloch, Stephanie Paul a další…
Kamera: Mika Orasmaa
Hudba: Laibach
Střih: Suresh Ayyar
Finsko, Německo, Austrálie, 2012

Jak nejásat nad filmem, ve kterém nacisti z Měsíce dobývají Zemi, navíc s Udo Kierem v roli Führera? Taková zápletka, přetavená ve sci-fi komedii Iron Sky, si vás okamžitě získá. Za filmem stojí finští tvůrci hojně stahované parodické série Star Wreck a nemalá armáda jejich fanoušků, z nichž mnozí se přímo podíleli na financování tohoto projektu. Nová výprava na Měsíc v roce 2018 má prezidentovi Spojených států zajistit v nadcházejících volbách další setrvání v úřadu. Když ale kosmonauti v měsíční krajině zabloudí za nesprávný kopec, narazí na jednotku stormtrooperů v kosmických přilbách a s hákovými kříži na rukávech. Vše vysvětlující dialog odhalí, že v roce 1945 utekla skupina nacistů na Měsíc a od té doby se skrývá na jeho odvrácené straně. Založila zde kolonii a nyní se chystá na invazi domovské planety, kde má vzniknout čtvrtá říše a s ní i nový světový řád.

V posledních chvílích Druhé světové války se tajný nacistický program vyhnul destrukci a ukryl se na odvrácené straně Měsíce. Během 70 let přísného utajení Nacisté zkonstruovali gigantickou vesmírnou pevnost s masivní armádou létajících talířů.

Když americký astronaut James Washington přistane se svým lunárním modulem příliš blízko tajné nacistické základně, měsíční Führer se rozhodne, že zářivý moment ovládnutí Země nastal… i když o něco dříve, než bylo plánováno. Washington prohlašuje, že jeho mise je jen propagační kampaní Prezidentky Spojených států, ale co jiného by člověk mohl být, když ne zvědem pro bezprostřední útok pozemskými silami? Čtvrtá říše musí reagovat!






Financování

Zhruba polovina produkčního rozpočtu Iron Sky, který činil 7,5 milionu euro, bylo pokryto z Finska, a zbytek z Německa a Austrálie. Ve financování také hraje významnou roli téměř 1 milion euro od fanoušků Iron Sky. Zbytek pochází z více tradičních zdrojů, jako jsou Finnish Film Foundation, Hessen Film Invest, Eurimages, Nordisk Film & TV Fond, Screen Queensland, Media development, DEFF v Německu a australský tax-off-set (Qape).

IRON SKY – když se filmy, fanoušci a internet setkají

To, co činí Iron Sky jedinečným, je aktivní spolupráce mezi filmovými tvůrci a online komunitou. Tým Iron Sky je v přímém kontaktu s více než stovkami tisíci fanoušky po celém světě. V tuto chvíli je na You Tube více než 1,5 milionu zhlédnutí, na Facebooku je přes 150 tis. fanoušků a čísla se stále zvyšují.

Nedílnou součástí reklamní kampaně Iron Sky je také stránka www.ironsky.net. Tato aplikace umožňuje návštěvníkům si vyžádat, aby se film hrál v jejich rodném městě. Fanoušci potvrzují své požadavky na svých e-mailových adresách a usnadňují tak filmařům přiblížit se jim ve specifických městech a geografických oblastech.

Iron Sky komunita se mohla také účastnit tvorby filmového merchandisu. Fanoušci si mohli stáhnout Design Kit, který obsahoval tematickou grafiku, fonty, fotky a další materiály Iron Sky, se kterými mohli vytvořit své vlastní návrhy na Iron Sky merchandise, který globálně distribuuje společnost EMI. Designéři pak byli odměněni vstupenkami do kina, hotovostí, vstupenkami na premiéru Iron Sky a dalšími vhodnými způsoby.

IRON SKY – více než film

Tento film je jen jednou součástí z rodiny Iron Sky produktů. Kromě merchandisu tu jsou další tematické produkty, které vyšly před samotným filmem i po něm.

Iron Sky má tři komiksy, které byly vydány před uvedením filmu, kromě toho vyjde plnohodnotná obrazová kniha příběhu Iron Sky. Jedním z tvůrců tohoto projektu je Gerry Kissell, jehož předchozí produkce zahrnují komiksové verze filmu A-Team a videohry Army of Two. Bude k dispozici také novelizace filmu Iron Sky a kniha o tom, jak tento nevídaný filmový projekt vznikal.

Videohra založená na Iron Sky je k dispozici na platformách PC & iPad. Plány na vydání hry na dalších platformách jsou v jednání. K dispozici je také tematický kontent pro platformy mobilních telefonů, jako jsou smart phony. Toto zahrnuje Iron Sky iPhone hru a zdarma aplikace, které přináší poslední zprávy o Iron Sky a kontent přímo do mobilů uživatelů.

ROZHOVOR S TIMO VUORENSOLOU

Očekával jste takový ohromný úspěch Star Wrecku? Dodalo Vám to jistotu vytvořit celovečerní film?

Původně byl Star Wreck malý film, který jsme chtěli natočit pro naše kamarády, ale když jsme ho zdarma umístili na internet, stalo se to mezinárodním hitem. Star Wreck se stal velkým tématem a začal se šířit jako požár – a já neměl sebemenší představu, že by to takto mohlo dopadnout. Ale síla internetu je úžasná. Na základě pozitivních ohlasů na Star Wreck jsme si řekli, že bychom příště mohli zkusit něco většího.

Co vás přimělo natočit film s tímto tématem, s tímto příběhem? Co jste tím chtěl dosáhnout? Měl jste odkazy na nějaké filmy, které jste chtěl použít?

Celý nápad na Iron Sky nám přinesl Jarmo Puskala, který se také podílel na tvorbě scénáře pro Star Wreck. Napoprvé to byl jen malý hloupý vtip, na který jsme přišli v sauně, ale začalo se to rozrůstat a bylo to čím dál tím ambicióznější. Myslím, že síla s vytvořením filmu o Nacistech z Měsíce je takové vizuální hřiště, které každého přiměje přemýšlet „jak to bude vypadat?“ A to je dobrý základ pro film. Pak jsme vytvořili „killer story“ kolem vizuálního obrazu a voilá, máme skvělý film! Reference byly ohromné, počínaje Vetřelcem doplněno o Sky Captain a The World of Tomorrow, Delikatesy a Město ztracených dětí, a vše zpět ke Star Wars.

Jak jste postupoval při tvorbě filmu?

Tvorba tohoto filmu byla nejtěžší částí celého procesu, protože jsme měli ohromnou práci udržet všechny nitky pospolu a ústřední příběh v ohnisku zájmu. Spolupracovali jsem se skvělými scénáristy, jako jsou Johanna Sinisalo, která vytvořila příběh, a Michael Kalesniko, se kterým jsme společně napsali scénář.

Měl jste vůbec strach, že byste mohl překročit určitou linii, že byste byl politicky nekorektní?

Iron Sky tančí na přesné hranici s politickou nekorektností, ale zjistil jsem, že nejlepší způsob, jak natočit film, je udržet svou mysl čistou v tom, co děláte, a nebát se, protože to je způsob, jakým vytvoříte film příliš jemným, ale také dosáhnete toho, že někoho naštvete.

Věděl jste od začátku, že chcete spolupracovat s německou produkční společností a německými herci?

Ano, to bylo zřejmé, dát předmětu smysl. Od samého začátku jsem chtěl německé herce.

Prosím, řekněte nám o postavách a hercích, kteří je hrají?

Hlavní příběh se zaměřuje na Renatu Richter, sexy holku – typ průzkumnice a učitelky, která žije na nacistické základně na Měsíci. Hraje ji Julie Dietze, Renate je nádherná a skutečně zábavná postava, která překoná během příběhu ohromný kus cesty. Götz Otto hraje jejího budoucího manžela, typ árijského nadčlověka, Nacistu Klause Adlera, který se chce stát dalším Führerem. Oba dva se vydávají na cestu na zemi, výlet, který je oba změní – Klaus se stává ještě více zatrpklým, nenávistným a destruktivním než byl před tím, zatímco Renate pochopí, že celý život byla krmená propagandou a na Zemi se jí poprvé otevřou oči. Spouštěcím činitelem toho všeho je James Washington, americký kosmonaut, kterého hraje Christopher Kirby, muže, který spadnul dolů na Měsíc a do kterého se Renate zamiluje.

Spolupráce s hlavními herci byla intenzivní. Všichni jsme ty postavy brali skutečně vážně – ačkoliv příběh lemují komediální postavy, které jsme shledali mnohem vtipnějšími a stejně tak mnohem vhodnějšími, když všechno hráli herci s vážnými tvářemi. Hodně jsme s tímto triem pracovali, abychom měli tóny, rytmy a styly každé postavy odlišné a unikátní a myslím, že se nám to podařilo.

Bylo to poprvé, kdy jste spolupracoval s mezinárodním hereckým týmem. Líbila se Vám tato práce s herci? Co jste se při tom naučil?

Moc rád jsem s herci pracoval, nebyl tam nikdo, koho bych vyměnil, a nebyla tam postava, kterou bych neměl rád. Práce s vysoce profesionálními herci je pro mne neuvěřitelná zkušenost, protože jsem poprvé zjistil, že neexistují hranice v tom, co může dobrý herec dokázat, když jste s ním schopen komunikovat.

Komunikace byla také občas velkou výzvou. Plac, to byla změť jazyků – finština, němčina a velká škála anglických akcentů – a občas se informace ztratí v překladu. Toto vše způsobilo určitá nedorozumění, která občas přinesla napětí, ale nakonec jsme všichni přežili.

Nejdůležitější lekcí pro mne bylo naučit se říkat „prosím“ – finština nemá slovo pro „prosím“, což je důvod, proč často zapomínáme, že takové slovo existuje a díky tomu si řada lidí myslí, že my Fini nejsme zdvořilí, i když nejsme přímo hrubí. Götz mi dal na toto téma dobrou lekci a nyní to vím, doufám, lépe.

Jaká byla při přípravě filmu největší výzva?

Rozhodně scénář. Měli jsme hodně situací, kde jsme mohli jít různými směry a mohli jsme vyprávět všechny možné příběhy. Nejtěžší věcí bylo zabít tyto touhy jednotlivých linií příběhů, do kterých jsme se zamilovali, abychom udrželi pozornost na hlavní příběh a postavy. To vneslo do přípravného procesu velké drama, ale nakonec jsme byli schopni vytvořit scénář, na který jsme skutečně hrdí. Naprosto si za ním stojíme.

Nastal někdy bod, kdy jste měl dojem, že ten film nedokončíte?

Po celou dobu až do poslední chvíle výroby se film pohyboval na pokraji okamžité destrukce, protože – svojí podstatou – nebylo možné ten film natočit. Neustále jsme strádali pod nedostatkem všech druhů zdrojů, aby se film uskutečnil, ale myslím, že všechen ten boj nám jen dodával energii jít dál.

Jak jste pracoval na designu? Zejména měsíční základna ve tvaru svastiky a Götterdämmerung jsou obdivuhodné.

Náš art director Jussi Lehtiniemi byl velkým přínosem pro výrobu filmu. Načrtnul základní koncepty všech interiérů a exteriérů, stejně jako vesmírné lodě nacistického režimu na Měsíci, a jeho hlavní myšlenkou „Jönssi“. Je to finsky znějící slovo, které ve skutečnosti nic neznamená, ale když se řekne tím správným způsobem, úžas z něho perfektně vyjadřuje, o čem design Iron Sky je: je to o koulích. Obrovské struktury, nadměrné až komicky drsné, monochromatické a silné scény.

Jak se Vám podařilo získat ke spolupráci skupinu Laibach?

Původně to byla jedna z mých základních myšlenek, získat Laibach pro vytvoření hudby. Snažil jsem se s nimi spojit již na jejich koncertu v Tampere s taškou plnou lahůdek Iron Sky a Star Wreck, ale ani mě nepustili do zákulisí. Nebo přinejmenším jejich ochranka ne. Znáte to, další praštěný nápad o Měsíčních Nacistech. Ale přítel jednoho našeho producenta dostal přímý kontakt na Laibach – sdíleli s nimi stejnou budovu pro kanceláře a zkoušky – a to byla chvíle, kdy se začal koloběh odvíjet. Slyšeli o filmu a řekli, že je to naprosto přesně jejich žánr. Poté byla práce s Laibach naprosto skvělá: jednou věcí si u nich můžete být naprosto jistí – nikdy se nespojí s tou nejvíce zřejmou myšlenkou, kvalita je vždy na vrcholu všeho.

Jste spokojený s výsledkem? Je Iron Sky takový film, jaký jste si předsevzal natočit?

Nebylo by vtipné, kdybych řekl, že ne? Kdybych řekl, že Iron Sky je brak, který už nikdy nechci vidět? No, naštěstí toto není ten případ. Iron Sky je mnohem lepší, než jsem kdy snil a myslím, že je to podstata dobré filmové produkce – nikdy ji netvoří jeden člověk, ale perfektní kombinace úžasných umělců, kteří se podílí o své nápady. Režisér je semkne k sobě a výsledek je – když úspěšný – více než souhrn jejich částí.

Jakou reakci od diváků byste si přál?

Doufám, že se budou diváci smát, zatímco si budou říkat „můžu se tomuto vůbec smát“, a budou opouštět kino s pocitem, že získali více, než očekávali, a musí si skutečně sednout a přemýšlet o poselství filmu. Doufám, že to zažehne diskuze.

Johanna Sinisalo, Michael Kalesniko (scénář)

Finská autorka science fiction a fantasy, Sinisalo, studovala komparativní literaturu a drama mezi dalšími předměty na Univerzitě Tampere. Profesionálně pracovala v oblasti reklamy, kde se dostala na pozici marketing designer.

Důležitá postava rozkvětu finského science fiction na konci 80. let a na začátku 90. let (vyhrála vzácnou kolekci cen Atorox za krátkou fikci v žánru), byla také první, kdo učinil průlom mezi žánrovými literárními bariérami. Sinisalo byla oceněna cenou Finlandia Prize za literaturu roku 2000 za svoji první knihu, Ennen päivänlaskua ei voi (přeloženo jako Not Before Sundown rok 2003 a znovu jako troll – A Love Story roku 2004 pro americký trh). Tato kniha byla přeložena do několika jazyků. Not Before Sundown bylo oceněno cenou James Tiptree Jr. Award roku 2004. Filmová práva byla prodána roku 2006 režisérovi Carteru Smithovi.

Michael Kalesniko napsal scénář pro Soukromé neřesti režisérky Betty Thomas (1997). Také přepsal Bubliňáka pro režiséra Blaira Hayese (2001).

Kalesniko také dělal přepisy pro Willa Smithe, Billy Crystala a Dannyho DeVita, stejně jako Imagine Entertainment Rona Howarda. Kalesniko napsal a režíroval oceněný krátký film Algorithms (1995). Roku 1990 vyhrál cenu Nissan FOCUS za scenáristiku.

Kalesniko se narodil v Trailu, Britské Kolumbii, Kanadě. V roce 1985 získal na University of Victoria magisterský titul v oboru scenáristika a roku 1990 na Columbia College Hollywood magisterský titul v oboru film. Pracoval různě jako reportér, hrobník, učitel angličtiny na Arktidě a barman v Londýně.

podle informačních materiálů distribuční společnosti Film Europe Media Company

v Severských listech publikováno

Související články – Aki Karismäki

Finský režisér Aki Kaurismäki bude hvězdou Letní filmové školy – 5. 4. 2011
Kaurismäki na scéně Dejvického divadla – 26. 1. 2010
Film Světla v soumraku (Laitakaupungin valot)  – Finsko, 2006, režie Aki Kaurismäki
Film Mraky odtáhly (Kauas pilvet karkaavat)  – Finsko, 1996, režie Aki Kaurismäki
Hvězda finské kinematografie – 4. 6. 2003
Film Dalších deset minut (Ten Minutes Older: The Trumpet)  – Velká Británie / Německo / Španělsko / Nizozemí / Finsko / Čína, 2002, režie J. Jarmush, Wim Wenders, Aki Kaurismäki, Čchen Kchaj-ke, V. Erice, W. Herzog, S. Lee
Film Zločin a trest (Rikos ja rangaistus)  – Finsko, 1983, režie Aki Kaurismäki
Film Muž bez minulosti (Mies vailla menneisyyttä)  – Finsko / Německo / Francie, 2002, režie Aki Kaurismäki
Aki Kaurismäki – 18. 11. 2000
Film Drž si šátek, Taťjano (Pidä huivista kiinni, Tatjana)  – Finsko / Německo, 1993, režie Aki Kaurismäki
Film Juha (Juha)  – Finsko, 1998, režie Aki Kaurismäki

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,00   hodnoceno: 3 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na info@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2019 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2019. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.506.753 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.716 sec. • www.severskelisty.cz • 3.226.243.226
file v.20190115.000319 • web last uploaded 20190901.041847
2017:279 • 2018:204 • 2019:201