znak SLSeverské listy

           

 

Do Čáslavi se vrátilo pět Gripenů nasazených na Islandu


JAS-39C Gripen s potiskem pro letošní NATO Tiger Meet
foto: kpt. Tomáš Maruščák, army.cz

Nepředvídatelné počasí na Islandu připravilo na den odletu
sněhovou nadílku, foto: kpt. Tomáš Maruščák, army.cz

JAS-39C Gripen směřující na vzletovou dráhu islandského
letiště, foto: kpt. Tomáš Maruščák, TID ÚU ASICIPPN,
mjr. Magda Dvořáková, KsV GŠ AČR, army.cz

Ve čtvrtek 4. prosince v 11.53 místního času (12.53 v ČR) opustila pětice letounů JAS-39 Gripen islandskou leteckou základnu Keflavík, na které působila v rámci Úkolového uskupení Armády ČR k obraně vzdušného prostoru státu NATO. Island totiž nedisponuje vlastními ozbrojenými silami. Po devíti týdnech odletěly zpět na 21. základnu taktického letectva v Čáslavi.

Pět minut před vzletem českých stíhačů opustil základnu Keflavík také italský tanker KC-767, který čeští piloti použili dvakrát během své cesty k dotankování za letu. „S italským KC-767 jsme se certifikovali před naším nasazením na Islandu. Přelety jak na Island, tak zpět do Čáslavi proběhly dle plánu bez jakýchkoliv problémů, “ uvedl major Michal Daněk, zástupce velitele úkolového uskupení pro operace.

Čeští stíhači střežili vzdušný prostor nad ostrovem a jeho teritoriálními vodami v rámci společného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO. Spolu s piloty na ostrov zamířilo i více než sedm desítek vojáků. Island nemá vlastní armádu a poblíž jeho vzdušného prostoru prý narůstají aktivity ruských vzdušných sil.

Původně pětitýdenní mise byla nakonec prodloužen téměř na dvojnásobek, prodloužení souviselo s ruskou anexí Krymu a situací na Ukrajině, jak v září uvedl ministr obrany Martin Stropnický.

O prodloužení pobytu požádala Českou republiku Severoatlantická aliance. Stropnický uvedl, že blízko islandského vzdušného prostoru docházelo ke zvýšené aktivitě ruských vzdušných sil.

Dříve se česká armáda podílela na zajišťování bezpečnosti vzdušného prostoru Litvy, Lotyšska a Estonska.

„Jejich úkoly spočívaly v ochraně vzdušného prostoru nad územím a teritoriálními vodami Islandu, přičemž naše letouny byly začleněny do integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO,“ uvedl pro Lidové noviny Rostislav Lukáš z čáslavské základny.

Zajímavostí také je, že stíhačky musejí při cestě na Island tankovat za letu palivo, pro což jsou stanovena pravidla, například dobrá viditelnost. Proto se například říjnový odlet na Island několikrát odkládal.

Generál Mikulenka jej doplnil: „Mise na Islandu měla svá specifika a svá prvenství. Poprvé piloti stíhacích letounů tankovali v rámci mise za letu. Poprvé bylo české stíhací letectvo nasazeno mimo  evropský kontinent, tři tisíce kilometrů od domovské základny. Příslušníci kontingentu plnili své úkoly v extrémních povětrnostních podmínkách. Vše bez zaváhání zvládli a potvrdili, že česká armáda je platným partnerem NATO a že se s ní dá počítat. Plně se také v misi osvědčily letouny JAS 39 Gripen.“

Fakta

Na Islandu bylo pět Gripenů. Vzdušný prostor ale střežily jen čtyři stíhačky, jedna byla záložní. Do mise se zapojilo přes 70 lidí.

První příslušníci s materiálem dorazili na leteckou základnu Keflavík 3. října 2014, další je následovali v pondělí 6. října. Stíhací letouny JAS 39 Gripen přilétly 10. října. Ve dnech 13. a 14. října nejprve probíhaly první certifikační lety. 15. října v 06.00 hodin pak zaujali příslušníci českého úkolového uskupení hotovostní systém v rámci Integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO – NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System). O půlnoci ze 3. na 4. prosince byl hotovostní systém v rámci mise ASICIPPN ukončen. Úkol převezmou v příštím roce příslušníci amerického letectva.  

Zdroje: aktualne.cz, lidovky.cz, Radio Praha, army.cz, 5. prosince 2014

v Severských listech publikováno

Související články – Gripeny

Do Čáslavi se vrátilo pět Gripenů nasazených na Islandu – 5. 12. 2014
Čeští a švédští zbrojaři se dohodli o spolupráci – 3. 12. 2012
Za Gripeny už asi nebude nikdo stíhán – 12. 11. 2012
Švédsko chce nájem Gripenů, ČR ekonomické řešení – 3. 10. 2012, 3. 12. 2012
Stále jednáme o prodloužení pronájmu Gripenů – 1. 7. 2012
Offsetového program Gripen splněn – 17. 6. 2012
Gripeny, uplácení a prodloužení smlouvy... – 3. 9. 2011
Korupční aféra s Gripeny pokračuje – 8. 2. 2010
Saab je vyšetřován kvůli Gripenům pro ČR – 26. 2. 2007, 2. 5. 2007
Česko již má všech 14 Gripenů – 3. 8. 2005
Pes dostane odškodné za hluk Gripenů – 14. 6. 2005
Výrobce Gripenů údajně podváděl v JAR – 9. 3. 2005
Vláda odsouhlasila pronájem švédských Gripenů, zkušební lety začínají – 9. 6. 2004, 20. 10. 2004
Gripeny opět přilétají – 2. 11. 2003, 8. 1. 2004
Gripeni pro českou armádu ? hotovo? – 31. 5. 2002
Koupíme Gripeny – 11. 12. 2001
Velitel švédských ozbrojených sil a Gripeny – 11. 9. 2001
Výběrové řízení na stíhačky pro Českou armádu – 25. 5. 2001
Ministr obrany Vladimír Vetchý na oficiální návštěvě ve Švédsku – 20. 4. 2000
Výrobce stíhaček Gripen předá nabídku pro českou armádu – 11. 8. 1999
Švédský letecký průmysl ? SAAB, Gripen – 29. 5. 1999
Státní návštěva Leny Hjelm-Wallenové v ČR – 9. 12. 1998

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.959.111 • onln: 1 • robot ostatni • php: 4.054 sec. • www.severskelisty.cz • 35.171.45.182
file v.20230419.185855 • web last uploaded 20240807.005202
2017:219 • 2018:157 • 2019:131 • 2020:72 • 2021:52 • 2022:130 • 2023:28 • 2024:20