znak SLSeverské listy

           

 

Velitel švédských ozbrojených sil a Gripeny

Zkušenosti ČR s přibližováním se k Severoatlantické alianci, ale i s transformaci armády a její profesionalizaci zajímaly 5. září 2001 velitele švédských ozbrojených sil Johana Hederstedta při jeho rozhovoru s náčelníkem generálního štábu Jiřím Šedivým. Hederstedt ale po setkání poznamenal, že Švédsko si zachová svůj systém povinné vojenské služby. Poznamenal, že také švédská armáda přezbrojuje a snižuje početní stavy. ČR by měla mít podle vládního plánu od roku 2007 plně profesionální armádu. Jedním z důvodů je i snižující se počet mladých mužů schopných vojenské služby. Šedivý uvedl, že se švédským hostem nehovořil o problémech nadzvukových stíhaček. V tendru pro české letectvo nyní zůstává pouze letoun Jas-39 Gripen švédsko-britského konsorcia.

Švédský průnik na středoevropské zbrojní trhy pokračuje. Aniž se o tom u nás příliš mluvilo, poté, co se firma SAAB stala jasným favoritem výběrového řízení na přezbrojení českého armádního letectva (zůstala totiž v tendru sama, konkurence odsttoupila), slavila úspěch i v sousedním Maďarsku. Tamní ministr obrany Jánosz Szabó totiž oznámil, že vládní Rada národní bezpečnosti se rozhodla pořídit vojenským pilotům letouny Gripen. „Maďarsko si vezme na leasing 14 švédských bojových letounů JAS Gripen, a to na období 12 let,“ řekl Szabó. Výzbroj pro letadla koupí Maďarsko podle ministra od amerických dodavatelů.

Celkové pořizovací náklady na letouny i zbraňové systémy Szabó odhadl na 130 až 140 miliard forintů (zhruba 20 miliard Kč). „Je to první část našeho programu modernizace leteckého parku,“ řekl Szabó podle agentury Reuters na tiskové konferenci.

Česká vláda vypsala tendr na modernizaci armádního letectva v lednu 2000. K účasti vyzvala švédskou firmu SAAB, americké zbrojovky Boeing a Lockeed, francouzský Dassault a německý EADS. V soutěži zůstali jen Švédové, ostatní firmy se – údajně kvůli neprůhlednosti výběrového řízení – stáhli. Tendr by měl být uzavřen do konce letošního roku.

V případě Polska i Maďarska se všeobecně očekávalo, že tamní vlády dají přednost americkým letadlům. Letoun F-16 od Lockeedu byl přitom v porovnání se stíhačkou F/A-18 od Boeingu jasným favoritem.

Maďaři se ale nyní rozhodli pro švédský letoun Gripen. Poláci ještě váhají.

podle ČRo (Radio Praha), 11.9.2001

v Severských listech publikováno

Související články – Gripeny

Do Čáslavi se vrátilo pět Gripenů nasazených na Islandu – 5. 12. 2014
Čeští a švédští zbrojaři se dohodli o spolupráci – 3. 12. 2012
Za Gripeny už asi nebude nikdo stíhán – 12. 11. 2012
Švédsko chce nájem Gripenů, ČR ekonomické řešení – 3. 10. 2012, 3. 12. 2012
Stále jednáme o prodloužení pronájmu Gripenů – 1. 7. 2012
Offsetového program Gripen splněn – 17. 6. 2012
Gripeny, uplácení a prodloužení smlouvy... – 3. 9. 2011
Korupční aféra s Gripeny pokračuje – 8. 2. 2010
Saab je vyšetřován kvůli Gripenům pro ČR – 26. 2. 2007, 2. 5. 2007
Česko již má všech 14 Gripenů – 3. 8. 2005
Pes dostane odškodné za hluk Gripenů – 14. 6. 2005
Výrobce Gripenů údajně podváděl v JAR – 9. 3. 2005
Vláda odsouhlasila pronájem švédských Gripenů, zkušební lety začínají – 9. 6. 2004, 20. 10. 2004
Gripeny opět přilétají – 2. 11. 2003, 8. 1. 2004
Gripeni pro českou armádu ? hotovo? – 31. 5. 2002
Koupíme Gripeny – 11. 12. 2001
Velitel švédských ozbrojených sil a Gripeny – 11. 9. 2001
Výběrové řízení na stíhačky pro Českou armádu – 25. 5. 2001
Ministr obrany Vladimír Vetchý na oficiální návštěvě ve Švédsku – 20. 4. 2000
Výrobce stíhaček Gripen předá nabídku pro českou armádu – 11. 8. 1999
Švédský letecký průmysl ? SAAB, Gripen – 29. 5. 1999
Státní návštěva Leny Hjelm-Wallenové v ČR – 9. 12. 1998

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.923.990 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.117 sec. • www.severskelisty.cz • 3.233.242.67
file v.20230419.185846 • web last uploaded 20231105.233934
2017:134 • 2018:91 • 2019:100 • 2020:32 • 2021:55 • 2022:49 • 2023:30 • 2024:8