znak SLSeverské listy

           

 

Gripeni pro českou armádu – hotovo?



Na stránkách severského výrobce najdeme
obrázky Gripenů i v kamufláži České armády

Na stránkách našich novin se v poslední době hodně hovořilo o tom zda a proč a za kolik a zda doopravdy musíme kupovat pro naší armádu zrovna britsko-švédské stíhačky JAS-39 Gripen. I na stránkách Severských listů jsme o tom párkrát psali.

Čím více bylo jasné, že tyto stoje naše vláda zakoupí, tím více se ozývalo kontroverzních názorů, jestli by nebylo rozumnější koupit nějaké starší stroje (ať již jen vývojově starší – nebo jen repasy) od Američanů, Francouzů či Němců, ozývaly se hlasy, zda se vůbec nějaké stíhačky potřebujeme. Také se daly číst názory o odborné způsobilosti lidí, kteří letouny vybírali, prý se nehodí do systému výzbroje a výstroje NATO.

Člověk musí být opravdu velký a nezaujatý odborník, aby se v těchto problémech orientoval. Dá se předpokládat, že takoví lidé o výběru rozhodovali a že politická rozhodnutí na úrovni vlády a parlamentu vezmou odborný rozbor v potaz.

V pohledu těchto faktů je rozhodnutí vlády a schválení Parlamentu o nákupu 24 stíhaček Gripen za 60 miliard korun vlastně velikou úlevou. Naši poslanci i ministři se mohou věnovat důležitějším věcem u kterých se dá předpokládat, že jim rozumějí přece jen více než vojenské doktríně NATO.

Fakta: Poslanecká sněmovna 9. května 2002 schválila návrh financování nákupu těcto nadzvukových letounů. Návrh počítá s tím, že ke splácení úvěrů na nákup strojů poslouží příjmy z privatizace.

Zákon ještě musí projednat Senát a poté podepsat prezident. Pokud k tomu dojde ještě do konce letošního června, kdy vyprší platnost nabídky výrobce letounů, získá česká armáda od britsko-švédského konzorcia BAe Systems/Saab 24 Gripenů včetně výzbroje za zhruba 60 miliard korun.

Pokud se nákup uskuteční podle plánů sociálních demokratů, první dvě stíhačky do Česka přiletí za dva roky – v říjnu 2004.

31. května 2002 – Senát dnes rozhodoval o nákupu stíhaček Gripen. Zákon o jejich nákupu neschválil. Údajně především proto, že by chtěl, aby o nákupu rozhodovala nová vláda a nový parlament. Rozhodovat o takovýchto věcech několik týdnů před volbami považuje za populistický předvolební krok, navíc finanční zatížení státního rozpočtu mnoha desítkami miliard korun by měl nést ten, kdo o tom rozhoduje, a ne třeba někdo jiný, kdo vzejde z voleb. Senátor Michael Žantovský hovořil v televizní "Jedenadvacítce" i o ostatních aspektech, požadavcích NATO na naši armádu a o plánované rekonstrukci armády, do níž, podle něj, nákup jakýchkoliv nadzvukových stíhaček nezapadá.
Zákon se tedy vrací zpět do Poslanecké sněmovny, která může rozhodnutí Senátu přehlasovat.

Letoun JAS-39 Gripen

výrobce: BAe Systems/Saab, britsko švédské konzorcium
maximální rychlost: 2128 km/hod
dolet ze zátěží 2000 kg: 700 km
délka: 14, 1 m
rozpětí: 8, 4 m
hmotnost prázdného letounu: 5, 6 tuny

ms, 31. května 2002

v Severských listech publikováno

Související články – Gripeny

Do Čáslavi se vrátilo pět Gripenů nasazených na Islandu – 5. 12. 2014
Čeští a švédští zbrojaři se dohodli o spolupráci – 3. 12. 2012
Za Gripeny už asi nebude nikdo stíhán – 12. 11. 2012
Švédsko chce nájem Gripenů, ČR ekonomické řešení – 3. 10. 2012, 3. 12. 2012
Stále jednáme o prodloužení pronájmu Gripenů – 1. 7. 2012
Offsetového program Gripen splněn – 17. 6. 2012
Gripeny, uplácení a prodloužení smlouvy... – 3. 9. 2011
Korupční aféra s Gripeny pokračuje – 8. 2. 2010
Saab je vyšetřován kvůli Gripenům pro ČR – 26. 2. 2007, 2. 5. 2007
Česko již má všech 14 Gripenů – 3. 8. 2005
Pes dostane odškodné za hluk Gripenů – 14. 6. 2005
Výrobce Gripenů údajně podváděl v JAR – 9. 3. 2005
Vláda odsouhlasila pronájem švédských Gripenů, zkušební lety začínají – 9. 6. 2004, 20. 10. 2004
Gripeny opět přilétají – 2. 11. 2003, 8. 1. 2004
Gripeni pro českou armádu ? hotovo? – 31. 5. 2002
Koupíme Gripeny – 11. 12. 2001
Velitel švédských ozbrojených sil a Gripeny – 11. 9. 2001
Výběrové řízení na stíhačky pro Českou armádu – 25. 5. 2001
Ministr obrany Vladimír Vetchý na oficiální návštěvě ve Švédsku – 20. 4. 2000
Výrobce stíhaček Gripen předá nabídku pro českou armádu – 11. 8. 1999
Švédský letecký průmysl ? SAAB, Gripen – 29. 5. 1999
Státní návštěva Leny Hjelm-Wallenové v ČR – 9. 12. 1998

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.924.647 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.110 sec. • www.severskelisty.cz • 3.17.79.60
file v.20230419.185847 • web last uploaded 20231105.233934
2017:156 • 2018:107 • 2019:101 • 2020:47 • 2021:81 • 2022:84 • 2023:32 • 2024:15