znak SLSeverské listy

           

 

Výrobce Gripenů údajně podváděl v JAR

Většinu offsetových. programů v průběhu prvních pěti let platnosti kontraktu Jihoafričané odmítli.

Švédská firma SAAB, výrobce stíhaček JAS 39 Gripen, které jsou zaváděny i do výzbroje české armády, údajně podváděla, když koncem 90. let slibovala Jihoafrické republice ke svým výrobkům offsetové programy. Jak uvedl veřejnoprávní Švédský rozhlas, protinákup a s ním spojené investice do ekonomiky JAR mělo ze švédské strany provázet 26 projektů, avšak 21 z nich bylo ze strany JAR v prvních pěti letech platnosti smlouvy předčasně ukončeno nebo uznáno za nedostatečné. Jihoafrická republika nakoupila od partnerských koncernů SAAB a britského BAe Systems celkem 28 stíhaček Gripen a k tomu dalších 24 školních letounů typu Hawk. SAAB a BAe se na oplátku zavázaly k offsetům ve čtyřnásobné ceně, než byla pořizovací cena nakoupených letounů. Offsety byly přitom základním předpokladem, který umožnil oběma prodejcům vítězství v jihoafrické soutěži.

Švédové a Britové nemuseli investovat výhradně své vlastní peníze, ale uzavřené obchody předpokládaly projekty, v nichž výrobci stíhaček „hráli dominantní roli“. Cílem investic měla být jihoafrická civilní ekonomika. „Seznam předaný jihoafrické vládě byl imponující, ovšem s jedním problémem – neodpovídal skutečnosti,“ uvedl k tomu včera Švédský rozhlas. Některé z položek nikdy neodstartovaly, jindy prý SAAB započítal do svého offsetu i obchody, které již byly rozeběhnuté nezávisle na stíhačkách, konstatoval rozhlas. Potěmkinovský měl být například projekt, na jehož základě by švédská firma Swedefish měla pomoci JAR zvýšit export ryb o 950 milionů SEK (přes tři miliardy korun). „Nikdy jsme o to neměli zájem,“ řekl rozhlasu výkonný ředitel Swedefish Bert Christiansson. Přesto byl podle tvrzení SAAB projekt již zahájen.

SAAB byl donucen k tomu, aby své neúspěšné projekty nahradil novými. „Věnujeme se seriózní činnosti,“ odmítl mluvčí společného koncernu Gripen International Ove Wagermark údaje Švédského rozhlasu. Konečným smluvním datem je přitom rok 2011, takže o celkovém úspěchu či fiasku offsetové akce zatím nelze hovořit.

Také zástupce výkonného ředitele SAAB Jan Nygren nařčení z podvodu odmítá. Údaje rozhlasu se podle něj zakládají na „seznamu, který byl jihoafrické vládě předložen v poměrně raném stadiu jednání“ a který byl „více méně považován za příklad toho, co by se mohlo udělat“.

České letectvo si podle loni podepsané smlouvy pronajalo na deset let 12 nových stíhaček Jas-39 Gripen C a dvě letadla ve dvoumístné verzi D. Desetiletý pronájem přijde na 19,6 miliardy korun. Související offsety mají dosáhnout 130 procent ceny kontraktu, tedy více než 25 miliard korun. Jejich přínos kritizovala v minulosti některá česká média. Důvody byly zhruba tytéž, které uvádí nyní Švédský rozhlas.

LN, čtk, 9. 3. 2005

v Severských listech publikováno

Související články – Gripeny

Do Čáslavi se vrátilo pět Gripenů nasazených na Islandu – 5. 12. 2014
Čeští a švédští zbrojaři se dohodli o spolupráci – 3. 12. 2012
Za Gripeny už asi nebude nikdo stíhán – 12. 11. 2012
Švédsko chce nájem Gripenů, ČR ekonomické řešení – 3. 10. 2012, 3. 12. 2012
Stále jednáme o prodloužení pronájmu Gripenů – 1. 7. 2012
Offsetového program Gripen splněn – 17. 6. 2012
Gripeny, uplácení a prodloužení smlouvy... – 3. 9. 2011
Korupční aféra s Gripeny pokračuje – 8. 2. 2010
Saab je vyšetřován kvůli Gripenům pro ČR – 26. 2. 2007, 2. 5. 2007
Česko již má všech 14 Gripenů – 3. 8. 2005
Pes dostane odškodné za hluk Gripenů – 14. 6. 2005
Výrobce Gripenů údajně podváděl v JAR – 9. 3. 2005
Vláda odsouhlasila pronájem švédských Gripenů, zkušební lety začínají – 9. 6. 2004, 20. 10. 2004
Gripeny opět přilétají – 2. 11. 2003, 8. 1. 2004
Gripeni pro českou armádu ? hotovo? – 31. 5. 2002
Koupíme Gripeny – 11. 12. 2001
Velitel švédských ozbrojených sil a Gripeny – 11. 9. 2001
Výběrové řízení na stíhačky pro Českou armádu – 25. 5. 2001
Ministr obrany Vladimír Vetchý na oficiální návštěvě ve Švédsku – 20. 4. 2000
Výrobce stíhaček Gripen předá nabídku pro českou armádu – 11. 8. 1999
Švédský letecký průmysl ? SAAB, Gripen – 29. 5. 1999
Státní návštěva Leny Hjelm-Wallenové v ČR – 9. 12. 1998

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.924.647 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.147 sec. • www.severskelisty.cz • 3.138.113.188
file v.20230419.185849 • web last uploaded 20231105.233934
2017:164 • 2018:103 • 2019:95 • 2020:36 • 2021:61 • 2022:86 • 2023:25 • 2024:9