ToplistNa vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Systembolaget – švédský monopol na alkohol

Proč právě monopol


foto Systembolaget

Důvod pro ustavení státního monopolu na prodej alkoholu vyplynul z úsilí minimalizovat zničující důsledky spotřeby alkoholu. „Jsme přesvědčeni, že omezení soukromého zisku z prodeje alkoholu pomůže snížit jeho všeobecnou spotřebu,“ píší na internetových stránkách.

Není to nová myšlenka. Švédské zkušenosti s tímto přístupem se datují již od roku 1865, kdy byl založen první předchůdce dnešního Systembolagetu. V té době byla roční spotřeba 46 litrů lihu na osobu. Tato míra spotřeby alkoholu měla vliv na společnost. Klesaly výrobní kapacity, zvyšoval se počet úrazů pod vlivem alkoholu a klesala výkonnost ekonomiky. Z tehdejší situace byl vyvozen závěr, že pokud bude pokračovat snadná dostupnost levného alkoholu poskytovaného soukromými prodejci, bude obtížné snížit celkovou spotřebu alkoholu.

Společenská odpovědnost

Iniciativy v omezování dostupnosti alkoholu se nejprve ujali někteří majitelé dolů v severní provincii Švédska v Dalecarlii. Upravily systém prodeje alkoholu tak, že zisk náležel – namísto soukromým subjektům – místní komunitě. Krátce na to se tento systém, který kombinuje obchod alkoholem se sociální odpovědností, rozšířil po celé zemi. Potvrdil se jako účinný nástroj pro omezování spotřeby alkoholu v zemi.

Smysl pro sociální odpovědnost je základem organizace a fungování současného Systembolagetu a je soustavně prohlubován. Obchody Systembolaget poskytují švédským spotřebitelům alkoholické nápoje, ale způsob nabídky není motivován ziskem, jako je tomu u soukromých prodejců orientovaných na zisk. V obchodech Systembolaget nejsou lidé odrazováni od konzumace alkoholu, ale ani není zvlášť propagován některý druhu. To samozřejmě nebrání personálu poskytnout radu při výběru nápoje s přihlédnutím k jeho vhodnosti k určitému jídlu. Nikdy však není zákazník přesvědčován o tom, aby si koupil víc než původně zamýšlel.

Návyky pit od mládí

Prvek sociální odpovědnosti se zvlášť výrazně projeví, pokud jde o mládež. Podle švédského zákona o alkoholu jsou to osoby mladší 20ti let. Výzkumy potvrdily, že čím v rannějším mládí začnou děti pít, tím pravděpodobněji se z nich stanou alkoholici. Je také známo, že mladý organizmus je vůči alkoholu citlivější a tím zranitelnější. Panuje všeobecný názor, zejména u mladých lidí, že věk, kdy je povoleno nakupovat alkohol by se měl snížit na 18 let. Ale pokud by se tak stalo, znamenalo by to jen umožnění snadnějšího přístupu k alkoholu (vínu a lihovinám) nejen 18ti a 19tiletým, ale i mladším, kterým by to starší přátelé poskytli.

Systembolaget rovněž poskytuje informace o rizicích vyplývajících z požívání alkoholu a spolupracuje s různými organizacemi v úsilí vyzvednout rizika vyplývající z konzumace alkoholu.

Široký sortiment

Přirozeně, jako každý dobrý úmysl je kritizován těmi, budou naše metody kritizovány těmi, kdo chce méně omezení v přístupu k alkoholickým nápojům ve Švédsku.

Jeden z nejčastějších argumentů pro ukončení monopolu je, že by pak bylo možno rozšířit nabídku. Nicméně, naopak tomuto všeobecnému mínění, monopol spíš než omezuje, rozšiřuje sortiment výrobků. Jen málo soukromých prodejců si může dovolit, i kdyby měli dostatek prostoru, takový sortiment jaký nabízí Systembolaget.

Pavel Dobrovský, podle www.systembolaget.se, 15. listopadu 2001

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na autor@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese webmaster@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

Název Severské listy je zapsán jako slovní ochranná známka na ÚPV ČR pod číslem 308361.

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2018 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2018. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.307.406 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.149 sec. • www.severskelisty.cz • 54.226.76.27
file v.20180224.034617 • web last uploaded 20180225.035521
2017:308 • 2018:7