Stíhačka F-18C Hornet ve výzbroji finského
vojenského letectva, id: HN-428 z letiště v Kuopiu
foto Wikimedia
Finská stíhačka typu F-18 Hornet se kvůli sopečnému popílku z islandského vulkánu dostala ve své zemi do velkých problémů.
Stalo se to ve čtvrtek 15. dubna 2010, kdy letecký útvar na severu Finska nechal zkušebně vzlétnout několik stíhacích letounů proto, aby prověřily možnost použití tamního leteckého prostoru. Mluvčí letectva Joni Malkamaki uvedl, že těsně před uzavřením vzdušného prostoru bylo ve vzduchu pět stíhaček.
Finská agentura FNB dnes s odvoláním na informaci finských leteckých sil uvedla, že stíhačka se do nesnází dostala poté, co prolétla mrakem sopečného prachu. Vulkanický prach připomínající „bramborovou mouku“ pak při tání způsobeném vysokou teplotou (až 1000 stupňů) zablokoval systém sání vzduchu. To vede také k nadměrnému přehřátí motorů, v nejhorším případě může kašovitá hmota motory zcela zničit, dodala FNB.
Motory postiženého stroje jsou podrobovány technické prohlídce. Žádnému z pilotů se naštěstí nic nestalo. Finské letectvo v prohlášení uvedlo, že na základě snímků bylo zjištěno, že i krátké lety v prachu a popelu mohou způsobit značné škody na letounu motoru. „V nejhorším případě by mohlo dojít zeslabení materiálů, části motoru by se mohly oddělit a motor by se rozpadl,“ řekl mluvčí finského letectva Joni Malkamaki.
V pátek se lety opakovaly, ale v ostrém a jasném počasí piloti neviděli žádné stopy popela.
Finské letectvo také používá letoun Hawk, který je vybaveno nádrží pro sběr atmosférických vzorků. To je teď v pohotovosti a v případě potřeby mohlo pomoci civilním orgánům; filtr na nádrži pro sběr vzorků zachytí prach, následnou analýzou se pak dá zjistit, kolik ho v atmosféře vůbec je.
podle AFP a čtk, 17. dubna 2010
v Severských listech publikováno
Islandský vulkán Grímsvötn opět hrozí – 4. 11. 2010
Vzdušný prostor nad ČR uzavřen – 21. 4. 2010
Erupce Eyjafjöllu ? další vývoj – 18. 4. 2010
Společnosti testovaly letouny v prachu – 18. 4. 2010
Taxi z Norska do Londýna – 18. 4. 2010
Nebezpečí sopečného prachu pro letecké motory – 18. 4. 2010
Toxický popel, ptáci a jak dlouho to bude trvat – 18. 4. 2010
Jak poznamenal sopečný mrak život v severní Evropě? – 18. 4. 2010
Stíhačka měla kvůli sopečnému prachu problémy – 18. 4. 2010
Zlověstná Katla a Laki – 18. 4. 2010
Erupce Eyjafjöllu nabývá na intenzitě – 16. 4. 2010
Kolaps letecké dopravy v severozápadní Evropě – 16. 4. 2010
Další erupce na Islandu ? sopka Eyjafjöll – 16. 4. 2010, 18. 4. 2010
Erupce sopky Fimmvörðuháls – 16. 4. 2010, 17. 4. 2010
Hekla ? královna mezi sopkami (historie erupcí) – 6. 3. 2000
Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552