Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Kursk vyzdvižen 8. října 2001


Plavidlo Giant4

Vyřezávání 70 cm děr do trupu

Model zavěšení ponorky

Ponorka Kursk v suchém doku
foto mammoet.com

K úspěšnému vyzdvižení havarované jaderné ponorky Kursk ze dna Barentsova moře napomohla simulace záchranné akce pomocí výpočetního a simulačního prostředí Matlab a Simulink.

Koncem května 2001 kontaktovala ruská strana dvě holandské společnosti Mammoet a Smit International, které nabídly specializované technologie pro záchranu ponorky.

O čtyři měsíce později, 8. října 2001, byl vrak ponorky vyzdvižen a dopraven do Murmansku, kde z něho byla odstraněna výzbroj a z jeho útrob byla vyjmuta mrtvá těla posádky. Předtím však 30. srpna 2001 začal mezinárodní tým odborníků instalovat zařízení, jímž bude oddělena příď od zbytku plavidla. Zatímco trup ponorky byl vyzvednut na hladinu, přední část zatím zůstane na mořském dně, protože jsou obavy, že by v ní mohla být ještě nevybuchlá torpéda.

Vyzvednutí Kursku byla zatím největší uskutečněná operace tohoto druhu. Kursk byl vyzvednut speciálně upraveným plošinovým člunem Giant 4 zakotveným na hladině přímo nad ponorkou. Délka tohoto zařízení je 140 m, šířka 36 m, výška 8,5 m a hmotnost 5500 tun. Člun byl pro tento účel speciálně vybaven kajutami pro 50 lidí, jeho konstrukce byla opatřena roštem zpevňujícím horní palubu, vybráním dna člunu, speciální konstrukcí pro vlečení ponorky a 26 kusy vnitřního potrubí vedoucího z paluby ke dnu záchranného člunu určeného pro vedení prvků vztlakového systému opatřeného zvedáky ukotvenými kabely k trupu ponorky.

Před záchrannou akcí posádka prohledala okolí Kursku, aby byly zjištěny aktuální podmínky prostředí. Proudem vody byla očištěna oblast kolem sekce č. 1, která musela být od trupu ponorky oddělena. Tak byla zajištěna poměrně stálá poloha těžiště vraku při jeho zvedání. Dále bylo do pláště Kursku vyřezáno silným proudem vody obsahující abrazivní materiál 26 otvorů o průměru 70 cm pro vztlakové zařízení. Před vyzvednutím ponorky bylo třeba ukotvit zvedací člun Giant 4 a spustit vodicí lana z člunu do otvorů vyřezaných v trupu ponorky. Do vyřezaných děr byly spuštěny úchyty spojené se zvedacím lanem. Potom byla ponorka zvedána zvedacím systémem s kompenzací a po dosažení dna člunu byla ukotvena k jeho trupu.

Vrak ruské jaderné ponorky Kurskje od 21. října 2007 v suchém doku v Rosljakovu u Murmanska. Dopravila ji tam obří vlečná loď Gigant-4, k jejímuž dnu byl vrak připoután 26 ocelovými lany. Složitá a riskantní operace převozu ponorky do suchého doku trvala šest dní a další práce na stabilizaci vraku v doku potrvají ještě asi týden. Pak teprve bude Kursk pomocí plovoucího doku vytažen nad hladinu. Jako první se k ponorce dostanou odborníci, kteří kontrolují hladinu radioaktivity kolem vraku, po nich bude následovat 37 vyšetřovatelů z Hlavní vojenské prokuratury a deset expertů na výbušniny a soudní lékařství.

Celkový počet vyproštěných mrtvých námořníků dosáhl 30. října 2001 počtu 49. Z plavidla bylo také vyzvednuto osm protilodních raket Granit. Podle prokurátora Ustinova byl při těchto pracích nalezen ještě jeden zápis námořníků, který byl vložený do láhve od minerálky Boržomi. Obsah zápisu má však osobní ráz, a proto jej Ustinov nezveřejnil.

Podle tvrzení týdeníku Novaja gazeta ponorka vyplula na cvičení s porouchaným torpédem. Při jeho nakládání totiž v motoru vypukl požár. Přesto ale bylo naloženo…

red – zdroje: denní zpravodajství a mmspectrum.com

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,66   hodnoceno: 32 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na info@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


jméno: Jana

[17.3.2010 – 02:29]

Chudáci námořníci

Chudáci námořníci na ponorce. Není to legrace být Rusem...



Zobrazen 1 diskusní příspěvek.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2020 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2020. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.525.427 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.416 sec. • www.severskelisty.cz • 3.227.2.246
file v.20190115.000544 • web last uploaded 20200113.044503
2017:154 • 2018:117 • 2019:145 • 2020:2