ToplistNa vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Heyerdahlovu cestu zopakuje šest nadšenců  na voru Tangaroa


Olav Heyerdahl
foto: www.kon-tiki.no

Téměř 60 let po legendám výpravě norského badatele Thor Heyerdahla a jeho přátel na voru Kon-Tiki přes jižní Pacifik chce nyní další skupina Seveřanů cestu zopakovat. Hodlá se ale zaměřit na jiné vědecké aspekty expedice.

V Oslu to oznámil šéf připravované výpravy Torgeir Higraff. „Chceme plout ve stopách Heyerdahlových z Peru do Polynésie na obdobném balsovém voru, tentokrát se však hodláme zaměřit na sledování přírody,“ řekl. „Naše výprava se bude jmenovat Tangaroa,“ dodal.

Výprava sestávající, stejně jak u Heyerdahlovy, z pěti Norů, Švéda a jednoho papouška, chce na cestu vyrazit 28. dubna 2005. Hodlá díky západním proudům v jižní části Tichého oceánu urazit 8000 kilometrů za 101 dnů, stejně jako Heyerdahlův tým v roce 1947. Mezi členy nynějšího týmu bude i Olav Heyerdahl, vnuk badatele Thora.

Heyerdahl chtěl před 60 lety prokázat, že zalidnění polynéských ostrovů bylo možné plavci z Latinské Ameriky, kteří dokázali stavět vynikající vory z lehkého balsového dřeva. Nový vor Tangaroa, nazvaný po polynéském bohu moří, bude větší než Kon-Tiki a také vzhled voru bude poněkud jiný.

LN, 8. září 2004

Na voru Tangaroa si plavbu svého děda na Kon-Tiki zopakuje i Olav Heyerdahl






foto: mayero2.org a tangaroa.nettblogg.no

Thor Heyerdahl přeplul v roce 1947 na tomto balzovém voru Tichý oceán z Peru do Polynésie, aby prakticky podpořil domněnku, že tamní území mohlo být osidlováno z Jižní Ameriky a nikoli jen ze západu, jak se obecně předpokládalo.

Olav Heyerdahl a jeho kolegové vyrazí na podobném plavidle jako Kon-Tiki z peruánského přístavu Callao již 28. dubna letošního roku, na den přesně 59 let po začátku cesty skutečného Kon-Tiki. Jejich vor má jméno Tangaroa po polynéském bohu moře a měří 16 krát 8 metrů. Je tedy větší než Kon-Tiki.

Také celková plocha oplachtění původní vor překoná, a to hned trojnásobně. „Prověříme navigační systémy domorodých Peruánců, budeme pozorovat znečištění životního prostředí a pojedeme ve stopách Thora Heyerdahla,“ komentoval Olav Heyerdahl cíl výpravy pro tisk. Vor bude opatřen moderní technikou, takže výzkum bude prováděn na vysoké úrovni.

Thoru Heyerdahlovi trvala v roce 1947 jeho výprava celkem 101 den. Celková délka cesty dosáhla 4300 námořních mil (téměř 8000 kilometrů). Skončila v přístavu Raroia v souostroví Tuamotu. Heyerdahlova kniha o cestě pak dosáhla milionových nákladů v 70 jazycích a úspěšný dokumentární film na stejné téma získal v roce 1951 Oskara. Originál Kon-Tiki je uložen ve stejnojmenném muzeu v norském hlavním městě.

Tomáš Sniegoň, iDnes, 29. března 2006

Tangaroa vyplula ve stopách Kon-Tiki

Vnuk světoznámého norského mořeplavce Thora Heyerdahla Olav se spolu se třemi dalšími Nory, jedním Švédem a jedním Peruáncem vydal na asi 8000 km dlouhou plavbu přes Pacifik, která by je měla zavést až na Tahiti. Chce tak zopakovat dobrodružnou expedici svého dědy Kon Tiki. Thor Heyerdahl vystartoval s Kon Tiki na svou slavnou cestu 28. dubna roku 1947 z přístavu Callao v peruánské Limě, proto si jeho vnuk zvolil stejný den a stejný přístav.

Plavidlo bylo pojmenováno Titicaca podle maorského božstva moří a stvořitele ryb. V roce 1965 vyplul vor pojmenovaný rovněž Tangaroa. Za 115 dní přeplul Tichý oceán a dorazil do Polynésie. Jeho tehdejšímu kapitánovi Peruánci Carlosi Caravedovi se pojmenování nového voru příliš nezamlouvá. Nyní devadesátiletý cestovatel se svěřil deníku La Republica, že doufal, že jméno Tangaroa zůstane spojené jen s jeho vorem. „Ti, co dneska vyplouvají, by jméno pořád ještě mohli změnit,“ dodal.

Vor Tangaroa je stejně jako kdysi Kon-Tiki složen z kmenů, které byly dovezeny z Ekvádoru a z nichž plavidlo vyrobili specialisté peruánského válečného námořnictva – ovšem podle technologií starých indiánských stavitelů. (V místě, kde Heyerdahl se svými druhy těžil dřevo pro stavbu svého voru, je už deštný prales vykácen.) Plavidlo je 16 metrů dlouhé a osm široké a pohánět je budou plachty. Nechybí pokrytí z rákosí, které používají při výrobě plavidel ajmarští indiáni na jezeře Titicaca.

K pohonu bude Tangaroa využívat výlučně vítr a Humboldtův proud. Kon-Tiki měla pouze nejzákladnější vybavení, ale Tangaroa oplývá moderní technologií včetně solárních panelů na výrobu elektřiny, či satelitní navigace.

Thor Heyerdahl dorazil po 101 dni k atolu Raroia v Polynésii. Účastníci nové výpravy předpokládají, že jim plavba potrvá zhruba stejně dlouhou dobu. Cestou budou mořeplavci odebírat vzorky vody a živočichů, aby mohli posoudit ekologickou zátěž mořského prostředí.

Ludmila Čaňková, blaznivamarketa.com, 1. května 2006

Prastarý vor, moderní technika

Plavidlo je 16 metrů dlouhé a 8 široké a pohánět je budou plachty. Nechybí pokrytí z rákosí, které používají při výrobě plavidel ajmarští indiáni na jezeře Titicaca.

Nadšenci dali novému voru jméno Tangaroa podle maorského božstva moří a stvořitele ryb. I Kon-Tiki bylo božské jméno – patřilo inskému bohu slunce, známému později jako Viracocha.

Při stavbě voru se expedice Tangaroa snažili přiblížit původnímu modelu, ale některé parametry nového voru jsou jiné (viz infobox). Noví mořeplavci se nevyhnula moderní technice, kterou by Heyerdahl v polovině minulého století těžko mohl použít.

Expedice Kon-Tiki měla tehdy jen vysílačku; dnes bude posádce ve spojení s pevninou pomáhat internet, navigační systém GPS a solární panely umístěné na střeše kajuty.

Počínání mořeplavců budou Norové moci díky spojení voru se světem sledovat i v televizi.

podle aktuálně.cz, 29. dubna 2006

v Severských listech publikováno
poslední aktualizace 1. května 2006

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,57   hodnoceno: 7 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na autor@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese webmaster@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

Název Severské listy je zapsán jako slovní ochranná známka na ÚPV ČR pod číslem 308361.

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2018 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2018. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.306.711 • onln: 4 • robot ostatni • php: 0.354 sec. • www.severskelisty.cz • 54.83.66.51
file v.20171227.221130 • web last uploaded 20180217.034757
2017:383 • 2018:11