Stavba tunelu začala v Siglufjorðuru, foto David Cyroň
Pravděpodobně největší českou zakázku na Islandu všech dob představuje ražba silničního tunelu v kraji Norurland. První vyraženou zeminu čeští stavaři vyvezli na začátku září, ani ne čtyři měsíce po podpisu smlouvy.
Tunel spojuje vzdálené rybářské městečko Siglufjorður (kdysi středisko lovu sleďů) a Ólafsfjorður na severu Islandu. Díky podhorskému tunelu, který bude zhruba 10,5 km dlouhý, se lidem v Siglufjorðuru zkrátí cesta do krajského města Akureyri z 200 km na pouhých 80 km.
Zakázka je nebývalým úspěchem naší republiky. Ještě nikdy jsme ve Skandinávii nestavěli podobně rozsáhlé dopravní stavby. „Tady na Severu mají monopol místní firmy, ale díky nižší ceně, zhruba 5,5 mld islandských korun, jsme tentokrát zvítězili my,“ vysvětluje David Cyroň, hlavní vedoucí stavby.
Na stavbě se ve dvouměsíčních turnusech střídá dvacet českých techniků a šedesát dělníků. Kromě Čechů se na stavbě podílí čtyřiceti zaměstnanci také islandská firma Hafell. Stroje si Metrostav půjčil od různých firem, jen dva dovezl přímo z Čech.
Fakt, že se staví v nečlenské zemi EU, nepůsobí podle stavařů žádné zvláštní komplikace. „Snad kromě zdržení materiálu a strojů na celním úřadu,“ říká Josef Malknecht, hlavní nákupčí stavby.
A jací jsou Islanďané v obchodním jednaní? „Na e-maily moc nereagují, fungují až při reálné schůzce. Příliš si nelámou hlavu s dodržením podepsané smlouvy, platí zde spíš ústní dohody. Termíny jsou pro ně pouze orientační, takže se na každém kroku potýkáte s jejich možná zítra. Zároveň jsou však velice technicky vyspělí a problémy řeší ihned a zpříma,“ říká Cyroň, který je na Islandu s přestávkami již od letošního února.
To, co se českým stavařům příliš nezamlouvá, je však pracovní nasazení Skandinávců. „Oni si dodrží svou denní normu a jdou domů. Nám jde spíš o to udělat svou práci dobře a taky rychle,“ vysvětluje Cyroň. Tunel by tak podle něj měl být hotový ještě dřív, než stanovuje smlouva: před koncem roku 2009.
Martin Benda pro Severské listy, září 2006
v Severských listech publikováno
Tunel Helsinky ? Tallinn – 4. 4. 2008
Metrostav razí na Islandu 10 km dlouhý tunel – 1. 9. 2006
Podmořské tunely severských států (2000) – 30. 12. 2000
Nejdelší tunely Norska (2000) – 30. 12. 2000
Nejdelší tunely na světě – 30. 12. 2000
Norsko má nejdelší silniční tunel na světě ? Lærdalský – 3. 12. 2000
Norský tunel na Nordkapp otevřen – 16. 6. 1999
Nejdelší evropský tunel povede z Tallinu do Helsinek – 29. 5. 1999
Průměrná známka: 1,83 • hodnoceno: 12 ×
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2025 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2025. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552