Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Nejdelší evropský tunel povede z Tallinu do Helsinek

Stavba tunelu
Tunelová roura je mnohem větší,
než jak se jeví projíždějícím automobilistům.
Velkou část profilu autotunelů
zaplňují ventilační kanály.
foto archiv Jana Tůmy

Stavět mořské mosty a tunely je dnes na severu Evropy nejen módou, ale i potřebou. Letos byl otevřen nejsevernější evropský (a možná i světový) podmořský tunel vedoucí z pevniny na norský ostrov Magerøya kterým každoročně projedou statisíce turistů navštívit jedno z nejsevernějších míst Evropy Nordkapp. Loni byl také zahájen provoz nejdelšího evropský mostu dlouhého 18 km přes Store Bælt který spojuje dánské ostrovy Sjælland a Fyn. Na přelomu století má být dokončen i most mezi Kodaní a švédským Malmö.

Nyní nezůstávají stranou už ani Finové, kteří se "tunelománie" zatím nezúčastňovali. Pod Finským zálivem bude zřejmě proražen nejdelší evropský tunel, který spojí Helsinky s Tallinnem. Projekt podporovaný Evropskou unií by měl zrychlit dopravu nejen mezi Estonskem a Finskem, ale především zefektivnit spojení (nejen) střední Evropy s Pobaltím a Finskem. Pomineme-li cestu po souši přes Petrohrad nebo dokonce kolem celého Botnického zálivu, pak je dnešní době spojení s Finskem možné jen přes moře. Nejčastěji ze Švédska nebo z estonského Tallinnu. Po železnici se dá jet pouze přes ruský Petrohrad.

Proto Finové usilují o to, aby se kolem roku 2010 začal stavěl 80 km dlouhý tunel vedoucí 150 m pode dnem Finského zálivu Baltského moře. Tunel má mít, podobně jako Eurotunel pod La Manche, dvě tunelové roury s pilotním tunelem menšího průměru uprostřed, sloužícím k větrání a v případě nehody k úniku cestujících. Projekt podporuje EU. Z Helsinek přes Tallinn a Varšavu by jím mělo projíždět do střední Evropy 200 000 automobilů na vagónech, 7 milionů cestujících a 2 miliony tun nákladů.

ms, podle Jana Tůmy, LN, 22. května 1999

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  2,00   hodnoceno: 1 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na autor@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese webmaster@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

Název Severské listy je zapsán jako slovní ochranná známka na ÚPV ČR pod číslem 308361.

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2018 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2018. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.351.042 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.350 sec. • www.severskelisty.cz • 54.198.243.51
file v.20180224.034612 • web last uploaded 20180705.040335
2017:275 • 2018:88