Tunelová roura je mnohem větší,
než jak se jeví projíždějícím automobilistům.
Velkou část profilu autotunelů
zaplňují ventilační kanály.
foto archiv Jana Tůmy
Stavět mořské mosty a tunely je dnes na severu Evropy nejen módou, ale i potřebou. Letos byl otevřen nejsevernější evropský (a možná i světový) podmořský tunel vedoucí z pevniny na norský ostrov Magerøya kterým každoročně projedou statisíce turistů navštívit jedno z nejsevernějších míst Evropy Nordkapp. Loni byl také zahájen provoz nejdelšího evropský mostu dlouhého 18 km přes Store Bælt který spojuje dánské ostrovy Sjælland a Fyn. Na přelomu století má být dokončen i most mezi Kodaní a švédským Malmö.
Nyní nezůstávají stranou už ani Finové, kteří se "tunelománie" zatím nezúčastňovali. Pod Finským zálivem bude zřejmě proražen nejdelší evropský tunel, který spojí Helsinky s Tallinnem. Projekt podporovaný Evropskou unií by měl zrychlit dopravu nejen mezi Estonskem a Finskem, ale především zefektivnit spojení (nejen) střední Evropy s Pobaltím a Finskem. Pomineme-li cestu po souši přes Petrohrad nebo dokonce kolem celého Botnického zálivu, pak je dnešní době spojení s Finskem možné jen přes moře. Nejčastěji ze Švédska nebo z estonského Tallinnu. Po železnici se dá jet pouze přes ruský Petrohrad.
Proto Finové usilují o to, aby se kolem roku 2010 začal stavěl 80 km dlouhý tunel vedoucí 150 m pode dnem Finského zálivu Baltského moře. Tunel má mít, podobně jako Eurotunel pod La Manche, dvě tunelové roury s pilotním tunelem menšího průměru uprostřed, sloužícím k větrání a v případě nehody k úniku cestujících. Projekt podporuje EU. Z Helsinek přes Tallinn a Varšavu by jím mělo projíždět do střední Evropy 200 000 automobilů na vagónech, 7 milionů cestujících a 2 miliony tun nákladů.
ms, podle Jana Tůmy, LN, 22. května 1999
v Severských listech publikováno
Tunel Helsinky ? Tallinn – 4. 4. 2008
Metrostav razí na Islandu 10 km dlouhý tunel – 1. 9. 2006
Podmořské tunely severských států (2000) – 30. 12. 2000
Nejdelší tunely Norska (2000) – 30. 12. 2000
Nejdelší tunely na světě – 30. 12. 2000
Norsko má nejdelší silniční tunel na světě ? Lærdalský – 3. 12. 2000
Norský tunel na Nordkapp otevřen – 16. 6. 1999
Nejdelší evropský tunel povede z Tallinu do Helsinek – 29. 5. 1999
Průměrná známka: 2,00 • hodnoceno: 1 ×
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552