Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Vítězná růže


SIGUR RÓS, foto Lilja Birgisdottir

Severský orchestr omráčil české publikum

Upoutávky na pražský koncert islandské skupiny Sigur Rós nešetřily nadšením. Unikátní způsob zpěvu, temná atmosféra, exotický mix nástrojů a bez nadsázky ojedinělý zvuk jejich nahrávek, představovaly pro domorodce lákavou kombinaci. Když se nebudeme snažit Sigur Rós zaškatulkovat slovy Melody Makeru, který o Islanďanech napsal, že "znějí, jako když Bůh roní zlaté slzy v nebesích", můžeme tvrdit, že nejcharakterističtějšími rysy hudby Sigur Rós jsou upřímnost a lehkost, s nimiž předávají své pocity publiku. Malý prostor žižkovské Akropole toto intimní nastavení ještě podtrhl: každý, kdo předminulou sobotu zůstal po koncertě stát na parketě jako omráčený, potvrdí, že superlativy tentokrát byly na místě.

To už je moc

Těsně po osmé zhasínají v naplněném sále světla a svíčky na pódiu se halí do cárů mlhy. Rozeznívá se komorní zvuk klavíru. Po několika minutách se na jeviště začínají trousit aktéři. Vlna potlesku ale rychle utichá. Na pódiu, zaplněném nejrůznějšími nástroji, je dohromady osm lidí. Základní čtveřici doplňuje smyčcový kvartet. Sigur Rós, česky Vítězná růže, vznikli v roce 1994 ve složení bicí, kytara a basa. Později přibrali klávesistu a po dokončení poslední desky Ágaetis byrjun (Dobrý začátek) ještě vyměnili bubeníka. První demo nahráli coby teenageři u islandského labelu Bad Taste (tady začínali i krajané Sugarcubes s dnešní superstar Björk). Jejich singl z roku 1997 zaznamenal na ostrově úspěch, po kterém následovala první deska Von (Naděje). Po zařazení na několik kompilací islandských kapel si jejich jedinečného zvuku všimli lidé z anglického labelu Fat Cat Records, u nichž Sigur Rós natočili poslední desku.

Živá voda

Zvuk Sigur Rós je opravdu jedinečný. Při poslechu zpěváka Jon Thor Birgissona nelze pominout dnes již kultovní britskou skupinu Radiohead a hlasové kreace Thoma Yorka, za které je oxfordská pětice nábožně uctívána celou generací fanoušků. Obě kapely k sobě mají hodně blízko a Sigur Rós s Radiohead loni dokonce absolvovali turné (podle slov basisty Georga Holma však představovalo patnáctitisícové publikum pro plaché Islanďany přeci jen trochu silnou kávu). V porovnání s Radiohead působí Sigur Rós ve všech směrech jemněji. O poznání pečlivěji se vyhýbají i novinářským mikrofonům, ale o to více předvádějí na pódiu.

Při prvních třech skladbách v Akropoli v publiku nikdo ani nedutá. Teprve když se po patnácti minutách na chvíli přerušuje linka skladeb, polovina obecenstva jako na povel zapaluje cigerety. Zpěvák Jonsi ovládá svou kytaru až na několik výjimek, kdy se strun dotýká rukou, výhradně smyčcem od violoncella. Táhlé tóny působí ve spojení s jeho zvláštním, jemným hlasem doslova hypnoticky. Bosý zpěvák prožívá každou skladbu. Ani jednou během koncertu nepromluví. Není to nutné: spojení s obecenstvem je i beze slov dostatečně intenzivní. Dvě hodiny koncertu plynou jako řeka, která gradováním smyčcového doprovodu chvílemi mohutní, aby vzápětí vyústila v energetickou explozi. Během představení se často mění sestava, bubeník Orri Páll Dýrason v některých skladbách střídá bicí za jeden ze tří syntezátorů a zasedá vedle klávesisty Kjartana Sveinssona. Ten protíná akusticky znějící hudbu modulovanými zvuky. Spojení smyčců, kytar a elektroniky působí naprosto přirozeně a podtrhuje klid, s nímž čtveřice vyrábí svůj zvuk. Vše, co na koncertě zní, hrají Islanďané živě. Bohatá skladba různých nástrojů nechává prostor i pro flétnu nebo xylofon.

Při poslední skladbě regulérního koncertu se Akropole chvěje v základech a klečící frontman mlátí do své kytary, dokud nerozláme smyčec, ale většina skladeb se nese v melancholicky klidné náladě. V přídavku znějí skladby z poslední desky.

Návštěvníci Akropole odcházejí zcela unešeni. Je dlouho po půlnoci a fanoušci se donekonečna loučí napodobováním tradičního islandského stylu zpěvu vysokým hlasem. Šatna Akropole se na několik desítek minut proměňuje v klubko objímajících se a pištících šílenců.

Jan Kovalík, Respekt, 23. dubna 2001

v Severských listech publikováno

Související články – Sigur Rós

Film Sigur Rós – Heima (Sigur Rós – Heima)  – Island, 2007, režie Dean DeBlois
Islandští SIGUR RÓS se vrátili s novinkou () – 10. 12. 2002
Pozdravy z království jiskřivé psychedelie – 1. 12. 2002
Vítězná růže – 23. 4. 2001
Zapomeňte na Björk, SIGUR RÓS přicházejí! – 20. 3. 2001

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na info@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2019 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2019. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.506.231 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.712 sec. • www.severskelisty.cz • 3.95.131.208
file v.20190115.000416 • web last uploaded 20190901.041847
2017:189 • 2018:103 • 2019:83