Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Mezinárodní hudební soutěž Carla Nielsena

Carl Nielsen (1865–1931)
Carl Nielsen
(1865–1931)

Houslové quadriennale v Odense

Do roku 1980 se houslové koncerty dánského autora, Carla Nielsena (1865–1931) se jen zřídka objevovaly na koncertních programech v Dánsku. Také v zahraničí byste jeho dvě sonáty pro housle s pianem a dva houslové koncerty našli v oddělení rarit spíše než na programech hudebních pořadů.

Tento stav neuspokojoval dánské hudební znalce, kteří si přáli, aby Nielsenova hudba byla nejen více hrána, ale i oceněna. Tuto myšlenku nakonec přivedli k realizaci dva významné dánské hudební osobnosti – šéfdirigent a vedoucího symfonického orchestru z Odense Karol Stryj a Peder Elbæk. V 70. letech usilovali u místních autorit v Odense o udělení grantu, který by jim umožnil zorganizovat první instrumentální mezinárodní soutěž v Dánsku. Jejích úsilí přineslo ovoce v roce 1980, kdy se konala I. Mezinárodní houslová soutěž Carla Nielsena. Tím byly položeny základy pro mimořádně životný institut v dánském kulturním životě.

Od té doby se pravidelně koná v Odense houslová soutěž. Počet účastníků rostl z počátečních 18 soutěžících na rekordních 114. z roku 1996. Pořadatelé, kteří zprvu vítali každou přihlášku, postupem doby museli sáhnout k výběru soutěžících a k vyhlášení přísných pravidel. Dnes je počet soutěžících limitován přísnými zkouškami a dosahuje zhruba padesáti umělců ze zhruba třiceti zemí.

Ukázka partitury skladby Carla Nielsena Maškaráda
Ukázka partitury skladby Carla Nielsena Maškaráda

Od roku 1990 se obor soutěže rozšířil – dalšími nástroji se stala flétna s klarinetem celkem přirozeně protože Nielsen psal také pro tyto dva nástroje. V roce 1996 bylo rozhodnuto o rozdělení stávající soutěže na dvě. Od začátku byla flétnová a klarinetová soutěž obesílána umělci vysoké úrovně, mimo jiné též proto, že ve světě se nepořádá mnoho soutěží pro tyto nástroje. To již neplatí v případě houslové soutěže, těch je pořádána celá řada a umělci mají z čeho vybírat. Navíc soutěž Carla Nielsena je svým profilem od mnoha jiných houslových soutěží odlišná. Menší účast v houslové soutěži je dána povinným přednesem skladeb Carla Nielsena. Ty jsou pro interpretaci dost obtížné. Naproti tomu Nielsenovy skladby pro klarinet a flétnu se vyskytují u většiny klarinetistů a flétnistů ve standardním repertoáru.

Důležitým argumentem pro zachování hudebních soutěží v Odense je výzva mladým hudebníkům k interpretaci dánské hudby. Během let se sice program soutěží rozšířil i na jinou dánskou hudbu, a tak se dnes hraje nejen Nielsen ale i skladby Anderse Nordentofta, Svenda Hvidtfelta Nielsena a Karstena Fundala.

Pořádání soutěže je dobré i díky jejímu multikulturnímu vlivu. Mnoho mladých hudebníků z celého světa přijíždí do Odense a většina z nich je ubytovaná v soukromí. To je jedinečná příležitost upevnit osobní přátelství mezi hosty a hostiteli. Mladí lidé pak odjíždějí z Dánska bohatší o poznání dánské kultury i životního stylu. A hostitelé mohou mít užitek z přátelství navázanými s lidmi žijícími například v Mnichově nebo v Tokiu.

Letos se pořádala nielsonovská hudební soutěž zcela mimořádně v New Yorku na konci října. V rámci kulturní akce Dánská vlna v USA, největší dánské akce svého druhu v těchto dnech, nebylo možné odmítnout nabídku na uspořádání soutěže za "velkou louží". A tak dvacet let po zahájení úspěšné houslové soutěže Carla Nielsena zazněly jeho skladby v jednom z nejlepších hudebních sálů, v newyorské Merklin Hall. Ve třech náročných soutěžních předkolech kolech byly vybráni tři nejlepší, kteří se symfonickým orchestrem z Odense pod vedením šéfdirigenta Jana Wagnera završili tuto soutěž v Manhattanské hudební akademii posledního října,

Organizátoři jsou přesvědčeni, že tento ročník Nielsenovy hudební soutěže ve Spojených státech, stejně jako předchozí i budoucí v Odense přispívá k posílení jména dánského skladatele Carla Nielsena, který je počítán mezi nejvýznamnější skladatele tohoto století.

kráceno podle Marianne Granviga, Odenský symfonický orchestr, Musical Denmark, č. 55

Pavel Dobrovský, 12. listopadu 1999

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,00   hodnoceno: 10 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na info@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2019 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2019. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.506.607 • onln: 2 • robot ostatni • php: 0.527 sec. • www.severskelisty.cz • 3.231.229.89
file v.20190115.000413 • web last uploaded 20190901.041847
2017:154 • 2018:131 • 2019:79