Finský první ledoborec Murtaja z
roku 1890
byl svého času největší a nejsilnější
ledoborec Evropy.
Měl 1600 koňských sil.
Ledoborec Jääkarhu z roku 1926 byl prvním,
který byl
poháněn naftou a ne parním strojem.
Naftový pohon výrazně
zvýšil akční rádius.
Ledoborec Murtaja (Finský záliv 1920)
Nordica, 1994 (15 000 kW)
Kontio, 1987 (15 000 kW)
Sisu, 1976 (16 200 kW)
Zamrzající Baltské moře způsobovalo velké dopravní problémy na tomto vnitřním moři, protože se do zamrzlých přístavů žádná loď nedostala. Finských přístavy tak bývaly během zimy uzavřeny. V době plachetnic to byl neměnný fakt se kterým se nedalo nic dělat. Teprve s příchodem parního stroje se začalo blýskat na lepší časy. První ledoborec, který Finsko v roce 1890 zakoupilo, se jmenoval Murtaja (Drtič) a znamenal novou kapitolu v boji s přírodními živly. Patřil svého času mezi největší a nejsilnější ledoborce Evropy, měl 1600 koňských sil. Od té doby se dostalo na špičku stavitelů ledoborců.
Za zmínku ještě stojí ledoborec Jääkarhu postavený v roce 1926 byl prvním, který byl poháněn naftou a ne parním strojem. Naftový pohon výrazně zvýšil jeho akční rádius.
Dnešní flotila finských ledoborců je kompaktní a efektivní. Garantuje, že se obchodní lodě dostanou z venkovních moří bez problémů až do finských přístavů. Je to velký úspěch. Finsko je jednou z nejsevernějších evropských zemí a zároveň jednou z mála zemí, kde zamrzají téměř všechny přístavy i za normální zimy. Je to dáno především malou slaností Baltského moře. Některé severní přístavy zamrzají až na 6 měsíců v roce. Finsko je závislé na mořské dopravě, finský zahraniční obchod by utrpěl vážné ztráty, kdyby se flotila ledoborců vlastněných Finským námořním úřadem (FMA) nesnažila udržet zimní cesty zamrzajícím mořem průjezdné.
Finský námořní úřad poukazuje na to, problémy způsobené zimními podmínkami jsou řešeny třemi způsoby – tím, že se přeprava v zimě koncentruje jen k několika obchodním přístavům (jen k třiadvaceti z padesáti), tím, že se používají lodě odolnější vůči zamrzajícímu moři a tím, že ledoborce pomáhají námořní cesty čistit. Zvláště pak lodě odolné vůči zamrzajícímu moři si mohou pomoci často i bez zásahu ledoborců
Ledoborce udržují mořskou cestu průjezdnou zdánlivě velmi jednoduchým způsobem. Ledoborec proráží led tak, že jeho obrněný trup najíždí nad zamrzlé moře a vlastní vahou led prolomí. Tak vzniká kanál čisté vody, kterým se proniká do ledových polí. Obchodní lodě pak následují ledoborec v brázdě, kterou za sebou zanechává. V extrémních podmínkách může ledoborce lodě i vléct a dopravit je bezpečně do přístavu.
Ledoborce jsou poměrně drahé lodě, především kvůli špičkové technologii a jejich zvláštním vlastnostem a vybavení. V minulosti byly přes léto odstaveny a na moře vyplouvaly opět s příchodem mrazů. To je ekonomicky nevýhodné. Proto se v poslední době staví víceúčelové ledoborce, mohou sloužit po celý rok. Pochopitelně, že v létě neboří v Baltském moři led, ale jsou určeny pro náročné operace v pobřežních vodách i na širém moři. Používají se například k pokládání ohebných trubek a kabelů na dno moří, jako podpůrné lodě pro naftové vrtné plošiny a dokonce mohou dopravovat ledové kry z arktických vod.
Pomýšlíte-li na nějaké arktické dobrodružství, máte možnost. Finsko vlastní zřejmě jediný turistický ledoborec na světě. Jmenuje se Sampo a operuje na severu Botnického zálivu. Sampo je původně arktický ledoborec, dnes má domovský přístav v městě Kemi na jihu finského Laponska. Nabízí plavby ledovými poli pro jednotlivé cestovatele i skupiny od polovičky prosince do konce dubna. V informačních materiálech se dozvíte, že na cestě Sampem uvidíte zamrzlou arktickou krajinu, zimní tmu, třeskutý mráz i jasnou hvězdnatou oblohy s polární září. Prostě jedinečný zážitek v nezkrotné přírodě.
Michael Stanovský, 15. května 2002
Obrázky: © Finnish Maritime Administration
Zdroj: článek Joe Bradyho, z roku 1999,
Virtual Finland
v Severských listech publikováno
Problémy se zamrzlým Botnickým zálivem – 7. 3. 2010
Ledoborce vyrazily – 16. 1. 2007
Finské ledoborce – 15. 5. 2002
Ledoborec Oden na cestě do Arktidy – 21. 4. 2002
Průměrná známka: 1,58 • hodnoceno: 12 ×
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552