Švédský ledoborec Oden, foto V. Schlindwein
Trajekt Amorella společnosti Viking LIne
5. března 2010 – Trajekt utržil šrámy při
střetu s lodí Finnfellow, na kterou byl natlačen
ledovými krami. foto AP
Švédský ledoborec a loď Regal Star
foto Kustbevakningen
Loď Birger Jarl uvězněná v ledu na moři
poblíž Ålandského souostroví.
Loď se dostala
pouhých 370 metrů k ostrovnímu majáku Tjarven,
což bylo poměrně nebezpečné
(maják je vidět v pravém horním rohu obrázku)
foto Kustbevakningen
Finský ledoborec Sisu, foto Pieter Sytema
Každoroční zimní mrazy zapříčiňují zamrznutí Baltského moře v oblasti mezi pobřežím Švédska a Finska. Letošní velké mrazy však uvěznily celou řadu lodí i trajektů. To nebývá časté, několik ledoborců totiž obchodním lodím většinou cestu mezi ledem dokáže připravit.
Počátkem března nafoukal silný vítr masy ledu ke švédským břehům. Pás ledových ker zadržel v zajetí asi padesát lodí i s cestujícími. Nad pátečním ránem 5. března 2010 se podařilo s pomocí tří ledoborců vysvobodit trajekt Amorella společnosti Viking Line s téměř tisíci lidmi na palubě i další plavidla. Na vysvobození ale však čekalo dalších 26 lodí. Problémy s ledem měly některé nákladní lodě již začátkem týdne. Hrozilo nebezpečí střetu lodí mezi sebou – nebo i najetí na skaliska.
Desetipatrový trajekt Amorella byl dokonce mírně poškozen, když byl při osvobozování z mas ledu natlačen na další uvázlou loď Finnfellow. Na palubě vznikla panika, když byli cestující požádáni, aby se všichni přesunuli na příď. Nikomu ze 753 cestujících ani 190 členů posádky se nic nestalo, nicméně byly připraveny vrtulníky pro případ evakuace. Mrazivou noc v Baltském moři museli strávit i pasažéři dalších lodí, celkem jich v Baltu uvízlo na padesát. „Cestující nebyli v ohrožení, na plavidlech je dostatek jídla i pití,“ vysvětlil Johnas Lindvall ze švédského námořnictva.
Jídlo na palubě bylo cestujícím podáváno zdarma formou bufetu. „To je běžné v takových případech,“ řekl generální ředitel společnosti Viking Line Jan Kårström v pátek odpoledne švédské tiskové agentuře TT.
„Pět trajektů převáželo pasažéry mezi Švédskem a Finskem. Ten poslední, Regal Star, byl na cestě do Estonska,“ dodal Lindvall s tím, že právě tato loď uvízla jako první, už v noci na čtvrtek. „Ledová masa se pohybuje velmi rychle, vítr foukal rychlostí až 70 km/hod., a to je pro lodě velký problém, takže potřebují pomoc ledoborců,“ upřesnil Lindvall. Záchrana všech lodí může trvat dlouhé hodiny, ale i celé dny.
Další lodě by se podařilo dostat ze zajetí ledových ker během víkendu. Zamrzlá zůstává nákladní loď Regal Star s 56 lidmi na palubě. Nejméně dalších 26 lodí čeká na záchranu severněji v Botnickém zálivu. Do oblasti míří další švédské i finské ledoborce. Švédské ledoborce Tor Viking a Vidar Viking se snaží pomoci, v pátek k večeru to vzdávají a čekají na pomoc ze Sundsvallu. Problém je v tom, že velké ledoborce operovaly daleko odtud. Očekává se i příjezd známého finského ledoborce Sisu.
Podle Lindvalla podobná situace v Botnickém zálivu nastala naposledy v polovině osmdesátých let. Led není většinou pro lodě problém. Současnou situaci ale zdramatizoval silný vítr a silné mrazy.
čtk v noci na sobotu oznámila, že většina lodí je již vyproštěna, v ledu zůstává jen jediná obchodní loď.
Podle internetových stránek společnosti Viking Line by měl být tento týden od 9. března provoz na trajektových linkách již normální. Podle finského listu Ilta Sanomat se povoz mezi Švédskem a Ålandskými ostrovy dostává do normálu. V sobotu odpoledne již vyjel trajekt Isabella na moře, oznámil mluvčí společnosti Viking Line Tuomas Nylund. Také společnost Silja Line oznámila, že se provoz dostává do normálních kolejí.
zdroje iDNES.cz, vikingline.se, svd.se, dn.se
Michael Stanovský, 7. března 2010
v Severských listech publikováno
Problémy se zamrzlým Botnickým zálivem – 7. 3. 2010
Ledoborce vyrazily – 16. 1. 2007
Finské ledoborce – 15. 5. 2002
Ledoborec Oden na cestě do Arktidy – 21. 4. 2002
Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552