Na ocelových lanech o průměru až 85 centimetrů visí část nejdelšího mostu v Evropě, který otevřeli v Dánsku. Konstruktéři při jeho stavbě využili řady nových nápadů.
Nejdelší most měří 18 kilometrů, přibližně v polovině je na dvou obřích pilířích zavěšeno ve výšce 72 metrů nad hladinou hlavní pole dlouhé více, než 1600m. Nejde o konstruktérský rozmar, ale o nutnost. Jinak by nemohly proplovat lodě. Most se jmenuje Store Bælt, stejně jako průliv, a spojuje dánský ostrov Sjæland, kde leží hlavní město Kodaň, s ostrovem Fyn, tím pádem i Jutským poloostrovem a evropským kontinentem. Odtud je, opět po silnici nad vodou, už jen skok na pevninu.
Na přelomu století má být dokončen i most mezi Kodaní a švédským Malmö. Pak bude možno Evropu projet v autě od polárního kruhu do jižního Španělska. Evropou jde projet po pevnině již nyní, ale každý nemá odvahu cestovat přes Petrohrad do pobaltských zemí a přes východní Evropu.
Dvojdílný
most přes průliv Velký Belt (Store Bælt), vybudovaný po obou stranách ostrůvku
Sprogø, zkracuje cestu z Kodaně na Visutá část je svým rozpětím 1, 6 kilometru
nejdelším visutým mostem v Evropě a druhým nejdelším visutým mostem na světě po
japonském Akaši Kaikjó. Mýtné činí 210 dánských korun (asi 900 Kč), zatímco
jednosměrná trajektová jízdenka přijde na 335 korun (1500 Kč). Královna Margrethe
II. s princem Henrikem, kteří most v neděli slavnostně přejeli jako první, však
měli cestu od mýta osvobozenu.
Výstavba mostu byla zahájena v roce 1988, oproti původnímu plánu trvala o čtyři
roky déle a náklady dosáhly dvojnásobku předpokládané částky – 38 miliard
dánských korun (150 miliard Kč).
Poprvé ve své historii se o tomto víkendu stalo území jednoho z nejstarších evropských států – Dánska – provozně jednotným celkem. Nutno ovšem zdůraznit, že jde pouze o hlavní část této země, že stále ještě zbývá mnoho menších ostrovů, obrovské, avšak pusté Grónsko, ostrov Bornholm či Faerské souostroví, které jsou dosažitelné pouze lodí, případně letecky. Poprvé však bude moci obyvatel hlavního města Kodaně, kde žijí dvě pětiny všech Dánů, dojet za necelé tři hodiny do Německa. Jakkoliv dobrá, spolehlivá a efektivní byla dosavadní trajektová doprava přes Store Bælt, přece jen zdržovala a v turistické sezoně mohl ten, kdo si včas nepředplatil jízdu, strávit půl dne čekáním v přístavu na volné místo na lodi.
Nový most má dvě zcela odlišné části: mezi přístavem Knudshoved na Fynu a ostrůvkem Sprogø v úžině je zavěšen poměrně nízko nad mořskou hladinou. Ze Sprogø do Halsskova na Sjællandu se vlak ponořuje pod mořské dno a auta přecházejí na vysoký oblouk visutého mostu, který je svým rozpětím 1,6 kilometru nejdelším svého typu v Evropě a druhým nejdelším na světě. Jeho výška a šířka má umožnit podplout i největším zaoceánským lodím.
Na základě zpráv čtk, Mladé fronty DNES, Práva a Lidových novin
ms, 21. června 1998
v Severských listech publikováno
Ze Švédska do Dánska metrem – 18. 12. 2011
Most jako název polohy při sexu – 27. 3. 2007
Broloppet – 1. 6. 2003
Kultubro 2000 ? dva roky Öresundského regionu – 18. 11. 2000
Öresundský most neplní očekávání – 19. 10. 2000
Öresundský most otevřen – 15. 7. 2000
Ustaraný most přes Öresund – 13. 3. 2000
Zvláštní hraniční kontrola na Öresundu – 6. 3. 2000
Co nového ve Švédsku a Dánsku ? samozřejmě most – 1. 3. 2000
Běžecký a kulturní maratón přes Öresund – 15. 12. 1999
Stavba öresunského mostu pod dohledem kamer – 16. 8. 1999
Mořský most Dánsko ? Švédsko ? hrubá stavba dokončena – 14. 8. 1999
Nejdelší most v Evropě – 21. 6. 1998
Průměrná známka: 2,13 • hodnoceno: 31 ×
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552