znak SLSeverské listy

           

 

Öresundský most otevřen


mapa

Křižovatka Petersborg
na jih od Malmö

Umělý ostrov po dokončení

Spojení öresundské linky
 s kontinentální linkou
 v Lockarpu jižně od Malmö

Setkání švédského krále
 s dánskou královnou

První vlak
foto: oresundskonsortiet.com

1. července 2000 ve večerních hodinách byl zahájen provoz na "mostotunelu" spojujícím Švédsko s Dánskem. Auta, kamiony i vlaky projíždějí po smělém osmikilometrovém mostě ze švédského Malmö na umělý poloostrov u Kodaně, vjedou do tunelu, aby se po 4 km vynořily v dánském hlavním městě. Mostem propojena nejen Kodaň se švédským Malmö, dánský ostrov Sjælland s jihošvédským krajem Skåne, Dánsko se Švédskem, ale v širším smyslu i střední Evropa se Skandinávským poloostrovem.

Most byl otevřen 1. července po odpoledním slavnostním zahajovacím ceremoniálu za přítomnosti dánské královny Margrethe II. a švédského krále Carla XVI. Gustafa, obou předsedů vlád Poula Nyrupa Rasmussena a Görana Perssona a 10.000 zvaných hostů. Zahajovací ceremoniál sledovalo prostřednictvím svých obrazovek miliony diváků po celém světě. Jeho otevření pochopitelně provázel provázel obrovský zájem veřejnosti.

Slavnostní ceremoniál začal, když zároveň vyjely dva vlaky vezoucí dánskou královnu a švédského krále. Vlaky vyjely ve stejný okamžik z kodaňského Centrálního nádraží a Malmského Centralu. Dánský vlak přetnul zahajovaní pásku na konci tunelu, švédský pak druhou pásku na mostě. Slavnostní ceremoniál se odehrál na umělém mostě uprostřed Öresundu.

Provoz pro veřejnost byl zahájen po 23 hodině, údajně pro to, aby nebyl tak veliký nápor prvních zájemců. Přesto však zájem překonal všechna očekávání. První nadšenci jeli přes mořskou úžinu v obou směrech za doprovodu policie, aby se tak zamezilo závodům o prvenství na opačném břehu. Později se provoz uklidnil.

První vlak vyjel na pravidelnou linku 2. července v 6 hodin 9 minut z Malmö. Denně po mostě přejede 280 souprav vlaků včetně rychlodráhy Kodaň-Malmö. Ovšem vůbec první vlak zkušebně projel již 10. listopadu 1999. Maximální rychlost vlaků na mostě je 180 km/hod, projíždějí tudy i expresy X2000. Lokomotivy jsou univerzálního typu, protože se v půli mostu musí přepnou z dánské normu napájení 25kV na švédskou 16kV nebo opačně. Provádějí to pochopitelně bez jakéhokoliv zpomalení. Vlak se také automaticky přepíná mezi dánským a švédským ATC zabezpečovacím systémem.

Za první tři dny přes most přejelo více než 10 tisíc automobilů. Z Dánska do Švédska přejelo více osob než v opačném směru což je dáno především turistickým ruchem – lidé míří více do Skandinávie než naopak. Podle jihošvédského regionálního rozhlasu se však řada turistů navzdory zákazu pokouší zastavit svůj automobil na mostní dálnici a fotografovat. Policejní hlídky byly proto posíleny. Přistižen byl již i první "mostní hříšník" Dán, který řídil své auto opilý.

Propojením břehů Öresundu vznikl na severu Evropy ekonomický region se třemi miliony obyvatel, kde je produkována celá čtvrtina dánského a švédského národního produktu. Očekává se, že integrace ekonomického potenciálu obou břehů přinese další roční přírůstek až 4,5 miliardy USD, to je 15 tisíc USD na každého obyvatele regionu. Ani intelektuální potenciál regionu není malý: na obou březích je celkem 11 univerzit se 120 tisíci studenty a s 10 tisíci vědci a výzkumníky. Jednou z nejstarších je univerzita ve švédském Lundu. Její odborníci sledují vývoj Öresundregionu od doby "před mostem", přes období stavby a ve všestranném sledování vlivů a změn budou pokračovat i po uvedení trasy do provozu.

Když se před lety o propojení napříč Öresundem začalo uvažovat, bylo ve hře několik variant, kde úžinu dlouhou 80 km a širokou od 4 do 30 km vlastně přemostit. Zdánlivě nejlogičtěji vypadalo řešení učinit tak na jejím nejužším místě, mezi dánským Helsingørem a švédským Helsingborgem, asi 40 km severně od Kodaně, kde je úžina necelé 4 km široká. Řešení Kodaň – Malmö je více než čtyřikrát delší, má však mnohem větší význam právě propojením ekonomicky silných protějšků, logickou návazností mezinárodních silničních i železničních tras, bezprostřední blízkostí kodaňského letiště Kastrup, největšího v severní Evropě, které je již řadu let i mezinárodním letištěm právě pro Malmö a celé jižní Švédsko. Spojení cestujících se švédským břehem zatím obstarávala vznášedla a rychlé katamarány.

Fakta

Úžina Öresund odděluje Dánsko a Švédsko mezi dánským ostrovem Sjæland s hlavním městem Kodaní a nejjižnějším švédským krajem Skåne. Podélně i příčně velmi frekventovaný průliv je asi 80 km dlouhý, v nejužším místě mezi dánským Helsigørem a švédským Helsingborgem je široký 4 km, mezi Kodaní a Malmö 18 km.

Propojení břehů Öresundu sestává ze 430 m dlouhého, umělého poloostrova na dánské straně, z 3.510 m dlouhého tunelu, 4.055 m dlouhého umělého ostrova a 7.845 m dlouhého mostu.

Ve střední části je dvoupatrový most se 4 proudy dálnice a dvoukolejnou tratí rychlodráhy zavěšen mezi dvěma 200 metrů vysokými pilíři, vzdálenými od sebe 490 metrů, 57 metrů nad hladinou. Most se skládá ze dvou poschodí – vrchního s dálnicí pro automobilovou a spodního s kolejemi pro vlakovou dopravu. Povolená rychlost na mostní dálnici je 110 kilometrů v hodině.

Stavba byla zahájena v srpnu 1995, poslední díl mostu byl osazen 13. srpna 1999. Po slavnostním ceremoniálu, byl most pro běžný silniční provoz otevřen 1. července 2000 ve 23 hodin večer a první vlaky vyjely 2. července v 6 hodin 9 minut z Malmö. Denně pak po mostě přejede 280 souprav vlaků včetně rychlodráhy Kodaň-Malmö.

Öresundský průliv můžete psát s přehlasovaným Ö na začátku (Öresund je švédsky) nebo s přeškrtnutým Ø (Øresund je dánsky)

ms 15. července 2000
podle článku Břetislava Koče – Cesta přes průliv Öresund (Metro 6. června 2000),
zpravodajství tiskových agentur a dalších materálů

v Severských listech publikováno

Internetové odkazy – Öresunský most

Stránky provozovovatele öresundského mostu

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,81   hodnoceno: 31 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.923.734 • onln: 2 • robot ostatni • php: 0.104 sec. • www.severskelisty.cz • 3.141.41.187
file v.20230419.185014 • web last uploaded 20231105.233934
2017:521 • 2018:492 • 2019:667 • 2020:348 • 2021:230 • 2022:125 • 2023:37 • 2024:13