znak SLSeverské listy

           

 

Dobrý nápad na pěší cesty po Severu

Moje „auto“ na silnici č.1, asi 15 kilometrů od Reykjavíku, foto Zd.Soukup
Island – Moje „auto“ na silnici č.1, asi
15 kilometrů od Reykjavíku směrem na
Hveragerði se zásobou potravin na 6 týdnů
Kam nemůže auto, tam může moje „auto“, foto Zd.Soukup
Island – Kam nemůže auto, tam může
moje „auto“, zde již se sundanými koly.
Tuto změnu oceňoval i můj nový přítel,
který se chtěl vyfotografovat,
než se naše cesty rozdělí.

Auta, autobusy, vlaky, lodě, letadla – nás dopraví dnes téměř kamkoliv. Chceme-li však poznat přírodu, jsou nejlepší naše i trochu nevzhledné nohy. Navíc, já jsem typ člověka, který stále něco prohlíží, pozoruje, okukuje, tudíž je pro mne nejvhodnější individuální turistika. Toto vše jsem si uvědomil i při mojí první samotářské cestě do Norska v roce 1990 na podzim. Navštívil jsem mnohá známá města – například Hammerfest. Cítil jsem potřebu se více přiblížit přírodě. Ale jak? Vždy jsem byl neduživé dítě, takže naložit si na záda 50 kg a jít do přírody nepřicházelo v úvahu. Chci-li být v přírodě, kde nejsou lidé, obydlí, silnice, znamená to mít velké zásoby jídla.

Nuže, začal jsem myslet, přemýšlet, až jsem vymyslel a hodní spolupracovníci mi vyrobili nákladní sáně s kolečkama. Tento povoz mi umožňuje pohybovat se v hezkém zasněženém terénu včetně dostatku potravin a potřebného technického vybavení. Také mi umožňuje abych po silnici jel se sáněmi jako s vozíkem. Takto se mi podařilo několikrát procestovat sever Norska, Švédska, také Špicberky (Svalbard) a nakonec i Island.

Každý, kdo cestuje sám, chápe moji větší zásobu potravin. Je to důležité. Například v říjnu v roce 1998 mě potkala v severním Norsku tři dny a tři noci trvající vánice. Vzhledem k tomu, že jsem v té době měl potraviny na tři týdny, vůbec jsem nestrádal. Jen bylo nepříjemné, že jsem se stále musel zabývat odhrabováním sněhu od stanu, abych neusnul věčným spánkem.

text a foto Zdeněk Soukup, 5. 11. 2000

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,00   hodnoceno: 230 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


jméno: Ivan  (autor příspěvku zadal svůj e-mail)

[18.4.2010 – 00:01]

Kolosáně

Oceňuji tento dopravní prostředek a zajímalo by mě, zda ho vlastní ještě někdo jiný?



jméno: Michael Stanovský  (autor příspěvku zadal svůj e-mail)

[18.4.2010 – 07:31]

Re: Kolosáně

To silně pochybuju. Zatím jsem o tom neslyšel. Pan Soukup si jej nesmírně pochvaluje. Mně to připadá poněkud fórové (ale asi jde jen o první pohled).

Také jsem se něco nachodil po Laponsku, takľe si mohu dovolit názor:
- na sníh mi připadá těľiště příliš vysoko,
- také nevím, jak se to bude chovat v hlubočáku.
- Na léto k ničemu, kolečka jsou malá, do terénu nevhodné.

Ideální na účel, ke kterému si to pan Soukup pořídil. On se nepohybuje v ľádném divokém terénu. A také většinou někdy zkraje zimy, kdy občas je sníh, občas nikoliv.

Pokud nejsou kolečka skládací, povaľuji za dvě nevýhody toto:
- vyčuhující kolečka musí ty sáňky na sněku brzdit,
- na hrbolatejší cestě (s kamením) se musí otloukat skluznice lyľí.

Tak nevím, do sucha je jediná moľnost batoh, s antigravitační fólií by byl lepší, ale to ještě nikdo nevynalezl.
Na sníh bych dal přednost klasickým laponským sáňkám (pulk), v české variantě umělohmotný pekáč (ten finské výroby je nejvhodnější) s přikurtovaným batohem
V době, kdy je chvíli sníh a chvíli ne, bych zůstal doma, protoľe je mokro, zima, na lyľích se moc chodit nedá a pěšky jedině po silnici.
Ale proti gustu ľádný dišputát. Panu Soukupovi to takjhle vyhovuje, a to je hlavní.



Zobrazeny 2 diskusní příspěvky.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.962.684 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.614 sec. • www.severskelisty.cz • 3.236.112.101
file v.20230419.185042 • web last uploaded 20240807.005202
2017:221 • 2018:134 • 2019:110 • 2020:72 • 2021:85 • 2022:54 • 2023:35 • 2024:37