znak SLSeverské listy

           

 

Finský a český balet

V podzimní podvečer 8. října 2008 se konala v Klubu Lávka přednáška a beseda o finském a českém baletu.

Choreografka a baletní pedagožka Jana Eriksson-Tomanová nás nejprve seznámila s počátky českého baletu a provedla nás jeho historií až do současné doby. Stejný scénář zvolila pro přiblížení finského baletu tj. jeho začátky ovlivněné především ruskou školou a jeho další moderní západní vývoj až do dnešních dnů.

Podařilo se ji získat českou primabalerínu pro naši besedu Barboru Kohoutkovou, která působila několik let jako sólistka Finského národního baletu v Helsinkách a která se s námi podělila o své zkušenosti ze svého angažmá ve Finsku v následujícím rozhovoru:

Kdy jste vyhrála světovou baletní soutěž?
V r. 1996 v New Yorku jsem získala první cenu Grand Prix, která nebyla udělena po 12 let. Po soutěži jsem odešla na angažmá do Helsinek, kde byl šéfem baletu Jorma Uotinen, jenž je jednou z nejvýraznějších osobnosti finského baletu. Ten mne chtěl angažovat již v r. 1995, kdy jsem na soutěži v Helsinkách vyhrála rovněž první cenu Grand Prix, to jsem však odmítla, protože mi bylo teprve 16 let a chtěla jsem v Praze nejprve dokončit školu. Avšak za rok, po vítězství v New Yorku, i pres velké množství nabídek, jsem odešla do Helsinek.

Proč jste se rozhodla pro Finsko?
Pro velmi dobrou zkušenost s p. Jormou Uotinenem, šéfem baletu.

Kdy Jste odešla do angažmá do Helsinek a c0 to pro Vás znamenalo?
Bylo to v srpnu 1996 a chtěla jsem tančit po letech dřiny na pražské konzervatoři.

Jaký repertoár jste studovala?
Byla to Julie v Prokofěvově baletu Romeo a Julie. J. Uotinen měl 17letou Julii jak jak si přál. Byla to velká zodpovědnost a pro mne velký úkol. Premiéra byla v říjnu 1996. Před premiérou se mi stal úraz na nártu, tři reprízy jsem udělala pod anestezií a pak jsem byla dva měsíce na léčení. Po vyléčení jsem studovala v choreografii Natálie Makarové Bajaderu a zlomenina se opět ozvala, následovalo 5 měsíců léčení. Po uzdravení přišly další velké role jako La Sylfide v chor. Perre Laeotte, Labutí jezero, role bílé i černé labutě v chor. Burgmeistera, Giselle S. Vidine, Balanchinova Serenade, Popelka amer. choreografa Bena Stievensona, Balet Pathetic v choreografii Jormy Uotinen.

Jak můžete charakterizovat způsob práce v Helsinkách oproti zkušenosti v České republice?
Různorodost choreografií, hostující umělci z celého světa, např. David Howard, Josef Amiell, balerína z Paříže. Moderní tanec má v Helsinkách vysokou úroveň, klasicky tanec neměl tradici, v minulosti vazba na Rusko, hlavně ve výchově mladých tanečníků. V současné době úžasná otevřenost k přijímání všeho nového v tanečním umění.

Jací byli Finové jako kolegové, jako lidé?
Zpočátku tu byl problém s komunikací, později pomohla angličtina. Finové jsou uzavření, ale když dojde k přátelství, je to navždy. Stale jezdím do Helsinek, i když jsem v r. 2002 odešla do jiného angažmá, do Mnichova, do Bostonu v USA, do Hamburku.

Go pro Vás práce ve Finsku znamenala, pro Vaši kariéru a Váš život?
Bylo to období velkých tanečních příležitostí – studium velkých rolí, ale současně úrazy a s tím spojené zdravotní potíže. V dlouhých obdobích rehabilitací, velkých životních změn jsem si uvědomila, že i když je balet pro mne vším, na druhé straně mu musí člověk mnohé obětovat.

Děkujeme za rozhovor a přejeme Vám mnoho dalších úspěchů ve Vašem krásném povolání.

Hana Kučerová, 8. října 2008

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.925.031 • onln: 3 • robot ostatni • php: 0.073 sec. • www.severskelisty.cz • 3.22.61.246
file v.20230419.185240 • web last uploaded 20231105.233934
2017:229 • 2018:119 • 2019:102 • 2020:57 • 2021:65 • 2022:81 • 2023:28 • 2024:10