Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Železnice na Islandu?

Reykjavícká plánovací komise hledá řešení, jak vyřešit spojení mezinárodního letiště v Keflavíku s hlavním městem Reykjavíkem. Tato dvě místa spojuje silnice dlouhá necelých padesát kilometrů s velmi čilým provozem, alespoň co se Islandu týče.

Jedním z uvažovaných řešení je i vybudování železnice.

Železnice již na Islandu byla, málokdo to ovšem ví. Šlo o asi dvanáctikilometrovou trať postavenou kvůli levné dopravě stavebního materiálu pro reykjavícký přístav. Jezdily zde dvě lokomotivy Pionér a Miner, zkonstruované v roce 1892 v Německu. První lokomotiva je dnes ve skanzenu a druhá slouží jako památník v přístavu. V roce 1895 napsal Valtýr Stefánsson článek do časopisu Eimreidin (Lokomotiva), že se na Islandu vybudují dvě tratě jedna z Reykjavíku na severovýchod do druhého největšího města Akureiri a druhá na jihovýchod, pravděpodobně do oblasti kolem termálních pramenů a Geysiru. Časem se však ukázalo, že silnice jsou praktičtější.

Nová železnice by přišla hlavní město dost draho. Asi 2 miliardy islandských korun (20 milionů dolarů) za kilometr. Cena je tak vysoká i proto, že pozemky, po nichž by železnice měla vést, městu nepatří a bude je muset koupit. Na řadě z nich jsou také obydlené domy.

Architekt Sigurdur Einarsson, vedoucí komise, která šetření provádí, prohlásil, že pokud Islanďané usoudí, že by železnice byla praktická, může se o její případné výstavbě rozproudit široká diskuse.

ms, 25.2.2002
zdroj: J. Burian Sága o cestě na Island, www.icelandreview.com

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,31   hodnoceno: 13 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na autor@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese webmaster@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

Název Severské listy je zapsán jako slovní ochranná známka na ÚPV ČR pod číslem 308361.

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2018 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2018. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.351.351 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.363 sec. • www.severskelisty.cz • 54.225.17.239
file v.20180224.034618 • web last uploaded 20180705.040335
2017:331 • 2018:154