Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Norské pobřeží ohrožují tuny ropy z kyperského tankeru


foto: Per Annar Holm, Aftenposten

foto: Bjørn Erik Larsen – Aftenposten

foto: Bjørn Erik Larsen, Aftenposten

foto: Kystverket – Dagbladed

Několik set tun ropy ohrozilo norské pobřeží poté, co se v jeho blízkosti v noci na sobotu 13. ledna 2007 rozlomil kyperský ropný tanker Server.

Podle dostupných zpráv zatím do volného moře severně od západonorského přístavu Bergen uniklo asi 300 tun ropných látek, tedy přibližně polovina nákladu havarovaného plavidla. Pro porovnání, havárie tankeru Exon Valdez u aljašských břehů koncem 80. let minulého století znečistila moře asi 40 miliony tun ropy.

Tanker Server se dostal do potíží poté, co v bouři a silném větru najel na mělčinu a na skaliska u majáku na ostrově Fedje.

Kromě nákladu do ruského Murmanska vezla loď i 585 tun topného oleje a 72 tun nafty pro pohon svých vlastních motorů. „Katastrofa je již skutečností,“ komentoval vývoj pro norský deník Dagbladet vedoucí záchranných prací Per Odd Krystad. „Olej se dostal na západní pobřeží ostrova, kde loď ztroskotala,“ sdělila agenturám Ane Eide Kjæråsová z Norské pobřežní správy.

Loď Server vlastně žádný tanker nebyla. Topný olej, který vezla, se na ní používal jako palivo, protože však jeho zásoba byla abnormálně velká, světové agentury proto o lodi hovoří jako o tankeru. Do moře se zatím dostaly jen ropné látky ze zadních nádrží. Ekologové se obávají, že by se ropné látky mohly dostat až do nedaleké ptačí rezervace, kde tuto zimu kvůli mírnému počasí zůstalo mimořádně velké množství opeřenců.

Podle záchranářů se ráno 13. ledna zadní odlomená část tankeru již potopila. Mnoho dílů vraku pluje po hladině kolem místa neštěstí, což představuje velké nebezpečí pro lodě plující kolem. Na Serveru, jehož délka činila 180 metrů, plulo celkem 25 členů posádky. Nikdo však při nehodě nebyl zraněn, posádka byla zachráněna vrtulníky.

Cílem tankeru Server měl být severoruský Murmansk. Záchranné práce nadále komplikuje špatné počasí v oblasti. Přesné příčiny nájezdu Serveru na mělčinu nejsou prozatím známy. Spekuluje se však o tom, že loď byla poměrně málo naložená a nevezla dostatečný balast.

Zdroje: čtk, iDnes, Aftenposten, Dagbladed

Michael Stanovský, 13. ledna 2007

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na info@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2020 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2020. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.524.743 • onln: 2 • robot ostatni • php: 0.625 sec. • www.severskelisty.cz • 18.206.12.79
file v.20190115.000542 • web last uploaded 20200113.044503
2017:139 • 2018:124 • 2019:86 • 2020:2