Liv Ullmannová, foto John Reeves
Soutěžní část 53. mezinárodního filmového festivalu v jihofrancouzském letovisku Cannes přinesla mimo jiné i zajímavé zjištění, že duch slavného švédského režiséra Ingmara Bergmana, o němž se mnozí lidé domnívají, že odešel s filmy jako Persona, Šepoty a výkřiky, Scény z manželského života a Podzimní sonáta, je živý a přináší rozhodně víc filmového očarování než akční trháky. Bergmanova bývalá manželka a klíčová herečka jeho filmů, autorka dvou bestsellerů a aktivistka organizace UNICEF ve prospěch dětí bez domova Liv Ullmannová natočila film Nevěrná, založený na svých i jeho vzpomínkách. Film měl původně režírovat Bergman, ale bývalí partneři se dohodli, že film pojednávající především o situaci ženy by měla režírovat ona sama.
Ullmannová se ve filmu jmenuje Marianne Vogler a je herečka, jejím milencem je nepříliš úspěšný filmový a divadelní režisér David. Manžel Markus, s nímž má Marianne dceru Isabelle a jemuž je nevěrná, je světoznámý dirigent a žena ho vlastně nepřestane milovat, i když žije s někým jiným. David je líčen jako piják, který není s to udržet svůj život pohromadě, jako žárlivec, který by rád vedl klidný život, ale není schopen, a jako otec dvou dětí, o které se nestará.
Nejsilnějším na filmu jsou bergmanovské momenty osudových zlomů a pravd, které vycházejí na povrch až po letech. Na začátku například vidíme Marianne, jak vypráví o svém životě stárnoucímu Bergmanovi (Erland Josephson), který podle jejích vzpomínek píše scénář, ale v průběhu zjistíme, že šlo jen o autorovu vizi, protože v té době je herečka už mrtvá. Ullmannové emocionální thriller je nejlepší film, který byl ve festivalové soutěži zatím uveden. "Stalo se to sice před dlouhými lety, ale zúčastněné osoby jsem znal natolik dobře, že o nich mohu mluvit. Do té doby jsem o nich nic nenapsal, až nyní, když už všichni zemřeli," řekl Ingmar Bergman. Ullmannová tvrdí, že v jejím filmu nejde jen o vzpomínky, ale i o stav ducha dnešní doby. "Nevěra ve filmu není vědomá, není to akt zla. Dnes je žít v nevěře ve stylu života, který preferuje stále více lidí. Morální direktivy mizejí. Ve filmu se žena a dva muži rozhodnou hrát tuhle dospěláckou hru: Pojďme se trochu nebezpečně milovat, pojďme být na chvíli šťastní, pojďme zapomenout, co je dobré a co špatné. Potom najednou všechno padne. Všichni jsou sobě navzájem nevěrní. Neměli bychom nikdy zapomenout na to, co se všem těm třem lidem dělo, když trpěli."
Radovan Holub, Cannes, iHned, 15. května 2000
v Severských listech publikováno
Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552