znak SLSeverské listy

           

 

Helikoptéra se zřítila do Baltského moře


foto archiv

Do Baltského moře se dnes poblíž estonského Tallinnu zřítil finský vrtulník se 14 lidmi na palubě – dvěma členy posádky a dvanácti cestujícími. Neštěstí nikdo nepřežil, všichni lidé zůstali v kabině stroje potopeného do hloubky 60 metrů.

Vrtulník typu Sikorski 76 na pravidelném letu z Tallinnu do Helsinek se zřítil krátce po startu u ostrova Naissaar, asi pět kilometrů od estonského pobřeží. Podle finské letecké společnosti Copterline, která vrtulník provozovala, bylo na palubě šest Finů, čtyři Estonci a dva Američané. Dvoučlennou posádku tvořili finští piloti.

Příčina nehody, k níž došlo ve 10. srpna 2005 v 13:40 SELČ, pouhé čtyři minuty po startu, není zatím známa. V celé oblasti panovalo již několik dní bouřlivé počasí, které si mimo jiné vynutilo i přerušení provozu trajektové dopravy mezi Tallinnem a Helsinkami. Od té doby se sice počasí zlepšilo, přesto vrtulníkový spoj startoval za silného větru o síle 90 kilometrů za hodinu.

Večer se tragédie potvrdila. Agentury oznámily, že záchranáři už našli všech čtrnáct těl. Když záchranáři dorazili na místo neštěstí, část stroje vyčnívala z vody, popsal agentuře AP vedoucí estonských záchranářů Mati Raidma. Potom však stroj klesl do hloubky 60 metrů.

Nehoda je nejhorším civilním leteckým neštěstím v dějinách Estonska, řekl Rein Porro. Stroj havaroval asi pět kilometrů od pobřeží. Ruský zpravodajský server upřesnil, že se nehoda stala nedaleko ostrova Najssaar.

Tallinnské státní zastupitelství zahájilo vyšetřování nehody kvůli možnému porušení předpisů letového provozu – startu při příliš silném větru.

Vyprošťování obětí

První oběť vyproštěná z vraku byla identifikována jako jeden z pilotů. Práce ztěžovalo i nadále trvající nepříznivé počasí i sám vrak. Potápěčům se nepodařilo otevřít zablokovaná dvířka stroje a musí těla vyprošťovat rozbitým předním okénkem vrtulníku, což je velmi obtížné.

Helsinský deník Hufvudstadsbladet uvedl, že vedení společnosti Copterlines, které vrtulník patřil, v minulosti několikrát podvedlo úřady nedodržením bezpečnostních předpisů. Generální ředitel Kari Ljungberg, který se při setkání s novináři zastával svého podniku a hovořil o respektování bezpečnostních předpisů, například v minulosti osobně přepravoval pasažéry jako jediný pilot vrtulníku, což je podle platných regulí nepřípustné. Do letového deníku Ljungberg uváděl jako spolupilota i jméno svého kolegy, který ovšem postrádá pilotní licenci.

Estonský tisk k Ljungbergovi poznamenal, že šéf Copterlines za své přestupky sice skutečně přišel o pilotní licenci, ale při odvolání k finským úřadům mu byla vrácena. Po část loňského roku mohly Copterlines létat jen za přijatelného počasí, protože výcvik pilotů pro tvrdé letové podmínky podle institucí nepostačoval. Nyní však má společnost podle finského řízení letového provozu všechny doklady v pořádku.

Ačkoli příčina neštěstí ještě stále není známa, nedostatečné schopnosti pilotů jí podle všeho nebudou. Jeden z dvojice pilotů, kteří sami přišli o život, se jako letec dokonce zúčastnil záchranných prací při katastrofě trajektu Estonia v roce 1994, při níž přišlo při plavbě mezi Tallinnem a Stockholmem o život 852 cestujících.

Podle severského tisku obnovily Copterlines již 11. srpna provoz svých linek mezi Tallinnem a Helsinkami a to bez ohledu na nedostatečné vyšetření příčin nehody. Cesta z jedné metropole do druhé trvá vrtulníkem necelých dvacet minut.

ms, podle denního zpravodajství, 11. srpna 2005

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.925.024 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.110 sec. • www.severskelisty.cz • 3.138.114.94
file v.20230419.185849 • web last uploaded 20231105.233934
2017:140 • 2018:85 • 2019:78 • 2020:27 • 2021:36 • 2022:130 • 2023:27 • 2024:7