znak SLSeverské listy

           

 

Ekologická katastrofa u dánských břehů se nekoná

V úžině Kadetrinne v Baltském moři mezi pobřežím Německa a Dánska se v noci na čtvrtek 29. března 2001 srazily dvě nákladní lodě – německá nákladní loď Tern a tanker Baltic Carrier plující pod vlajkou Marshallových ostrovů. Při srážce vyteklo do moře asi 2700 tun těžkých olejů z nákladu tankeru. Podle předběžného vyšetřování Dánského úřadu pro mořeplavbu byla příčinou srážky technická porucha na řídícím systému tankeru, který se v bouřlivých vlnách prudce vychýlil z původního směru.

Tanker byl naložen 33000 tunami ropných produktů, další znečištění moře však již nehrozí. Posádce se totiž podařilo přečerpat zbytek přepravovaného nákladu z poškozené části lodi do dalších prostorů, z nichž nehrozí únik.

Podle prohlášení odborníků dánské pobřežní stráže se ropné skvrny podařilo dostat během čtvrtka a pátku pod kontrolu.

Ropná skvrna zatím připravila o život několik set ptáků a toto číslo ještě nemusí být konečné. V ekologicky citlivé oblasti totiž ještě stále pokračují záchranné práce. Podle odhadu Dánského ornitologického sdružení žije v bezprostřední blízkosti nynější ropné skvrny na 10 000 ptáků. Nedaleko od místa kolize je přírodní rezervace.

Dánsko povolalo k odklízení stovek mrtvých ptáků i členy civilní obrany. "Uhynulo přes 2000 ptáků, zejména kachny, kajky, rackové a labutě, které uvázly v oleji. Žádný vzácný druh ptactva ale katastrofa nepostihla," řekl podle agentury AFP Søren Arildsen z policejního operačního štábu ve Stubbeköbingu, odkud jsou záchranné práce řízeny. Dementoval tak zprávy některých zahraničních médií, podle nichž padlo za oběť ropnému znečištění údajně až 20.000 ptáků.

Podle Arildsena lze očekávat, že několik set ptáků ještě v kritické oblasti u znečištěných břehů ostrovů Bogö, Falster a Mön v nejbližších dnech uhyne. "Situace je ale zcela pod kontrolou. Zachytili jsme už téměř 2000 ze zhruba 2700 tun ropných produktů z tankeru," řekl a zároveň zdůraznil, že se naštěstí před znečištěním podařilo uchránit velkou ornitologickou rezervaci Nyord mezi ostrovy Mön a Själland, kde žije kolem 10.000 ptáků.

ms podle zpravodajství čtk, 3.4.2001

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.925.245 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.102 sec. • www.severskelisty.cz • 18.221.41.214
file v.20230419.185846 • web last uploaded 20231105.233934
2017:143 • 2018:84 • 2019:75 • 2020:28 • 2021:38 • 2022:122 • 2023:23 • 2024:5