Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Čtyři a půl roku po potopení trajektu Estonia


Památník obětem lodi Estonia, Voru, Estonsko

Koncem ledna se v agenturním zpravodajství objevila zpráva o tom, že Švédové zvažují možnost vylovení těl obětí ze ztroskotaného vraku trajektu Estonie. Tato myšlenka získala na podpoře ve Švédsku, v ostatních postižených státech naopak podporu příliš nemá. Například Estonci dopravu mrtvých těl z mořských hlubin na pevninu odmítají a jejich názor se tak liší od postoje zvláštní švédské analytické komise, která na základě průzkumů mezi pozůstalými Švédy doporučila stockholmské vládě na sklonku loňského roku pravý opak

Estonia ztroskotala při plavbě z Tallinnu do Stockholmu koncem září 1994, kdy na otevřeném moři přišlo o život celkem 852 cestujících. Pouze 137 osob neštěstí přežilo, 95 těl bylo na pevninu dopraveno posmrtně a 757 obětí je ještě stále pohřešovaných nebo uvězněných v útrobách vraku několik desítek metrů pod mořskou hladinou. Oběti neštěstí Estonie pocházely z celkem sedmnácti zemí.

V poslední době se však švédský názor na věc přiklonil k názoru ostatních států. 11. února 1998 to ve Stockholmu oznámila švédská vládní zmocněnkyně pro tuto otázku paní Mona Sahlinová. Tlumočila konečné rozhodnutí švédské vlády, na němž se kabinet shodl se zástupci všech ostatních parlamentních stran, že těla obětí s definitivní platností setrvají na mořském dně, nebudou vyzdvižena ani jinak dodatečně pohřbena či identifikována.

Tento vládní verdikt se očekával, Švédsko se tím přiklonilo k názoru ostatních států, především Finska a Estonska. Mona Sahlinová sice v lednu podnikla cestu po severských státech s cílem ovlivnit jejich smýšlení, ale neuspěla. Přitom je zajímavé, že bývalá švédská vláda již v roce 1994 rozhodla o tom, že trup potopeného trajektu zůstane i s těly obětí na dně moře a nařídila jeho zabetonování tak, aby byl coby podmořský hrob nepřístupný. Tento názor však řada pozůstalých nepřijala příznivě, takže se práce na tomto projektu zastavily a již nebudou obnoveny.

ms, na základě zpráv čtk, mf DNES a METRO, 13. února 1999

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,33   hodnoceno: 6 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na info@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2020 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2020. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.576.702 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.332 sec. • www.severskelisty.cz • 3.81.28.10
file v.20200222.013732 • web last uploaded 20200628.202827
2017:150 • 2018:118 • 2019:96 • 2020:21