Láhve koňaku a šampaňského značky Piper-
Heidesiech ročník 1907 budou
vytaženy z mořského
dna i s vrakem galeassy, kterou potopila německá
ponorka během první světové války.
Cena nákladu byla původně odhadována
na 127 milionů dolarů a náklady na vyproštění
neměly přesáhnout 1,3 milionu dolarů.
Potápěči najatí soukromým švédským sdružením C-Star vyzdvihují v těchto dnech malou galeassu, kterou i s nákladem koňaku a vína potopila za první světové války německá ponorka v Botnickém zálivu. Cena tohoto nákladu je v dnešních podmínkách odhadována na 127 milionů dolarů a sdružení C-Star předpokládá, že náklady na vyproštění nepřesáhnou 1,3 milionu dolarů.
Galeassa (dřevěná loď poháněná jak plachtou, tak vesly) Jösköping o délce 25 metrů, ležící v hloubce 64 metrů, je obestavěna ocelovou klecí, která byla pomocí vzdušných vaků vyzdvižena i s lodí a dopravena do švédského přístavu Gävle severně od Stockholmu, odkud vyplula na svou poslední plavbu. V jejích útrobách je 5000 lahví nejlepšího šampaňského značky Piper Heidsieck ročníku 1907, 67 barelů s 35 tisíci litry koňaku a 6000 litrů červeného vína.
Koňak a šampaňské byly určeny pro důstojníky ruské carské armády, červené víno koupila centrální banka Velkovévodství finského, které tehdy bylo součástí Ruska. Kromě alkoholu loď vezla také náhradní díly na lokomotivy, což byl v oněch dobách strategický materiál, dnes však už nikoho nezajímá. Kapitán galeassy doufal, že tak malé lodi se podaří proklouznout z neutrálního Švédska do Ruska, německá ponorka U-22 však prokázala bdělost a dva dny po vyplutí ji potopila.
Potápěči, kteří vrak našli podle starých záznamů, již vynesli nad hladinu na 500 lahví šampaňského. Odborníci zjistili, že 80 let skladování v teplotách kolem jednoho stupně nad nulou, které jsou v dané hloubce Botnického zálivu prakticky konstantní, nápoji nejen neuškodilo, ale jeho kvalitu snad ještě vylepšilo.
"Buket je silný a víno se na jazyku přímo rozplývá. Celkový posudek: neuvěřitelně dobré," prohlásil ředitel sdružení C-Star Claes Bergvall.
Kromě lahví, které si chce rozebrat 80 členů financujícího sdružení, má být náklad prodán v dražbě na krytí nákladů. Značný zájem již projevil ředitel vinařské firmy Piper Heidsiek ve francouzské Re meši Patrick Charpentier. "Naše firma již žádný ročník 1907 ve svých sklepích nemá," řekl.
Vyprošťování galeassy přerušil o víkendu "nájezd" finské konkurence s lodí Tutka. Finové argumentovali tím, že galeassa "evidentně" leží ve finských vodách, a náklad je proto jejich. Soud ve švédském Nystadu však dal obra tem za pravdu firmě C-Star. Pokud půjde i nadále vše dobře, dopravení galeassy i s nákladem do přístavu Gävle lze očekávat v nejbližších dnech.
Švédští potápěči ukončili vyzvedávání nákladu lodi potopené v roce 1916 německou ponorkou v Botnickém zálivu, ale jejich původní naděje na vylovení opravdového pokladu budou asi zklamány. Obsah tří tisíc lahví 91 let starého šampaňského, odpočívajících od první světové války v potopené lodi, je vynikající. S kanystry, obsahujícími údajně koňak, je to horší. Místo předpokládaného koňaku byl kanystrech jen polotovar. Loď sama je pak v tak špatném stavu, ze ji zřejmě nebude možné restaurovat. Galeassa Jösköping vezla za první světové války do Ruska podle nákladního listu 5000 lahví šampaňského značky Heidsieck ročníku 1907, 4000 litru koňaku v kanystrech a 5000 litrů burgundského vína. "Koňak byl zklamáním. Byl ostrý na patře a páchl," řekl agentuře AP telefonicky člen potápěčského týmu Markku Kankaristo. Jeden francouzský vinař nápoj ochutnal a řekl, že je to vinný polotovar, který ještě nebyl destilován na konak. Ale šampaňské prý bylo skvělé.
podle denního tisku – 28. července 1998
v Severských listech publikováno
Průměrná známka: 1,60 • hodnoceno: 5 ×
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552