Norský scénograf Erlend J. Birkeland
scéna pro inscenaci Fuglane (Ptáci)
autora Tarjei Vesåse (1897–1970),
Det Norske Teatret (Norské
divadlo),
1997, foto: Per Maning
Finský scénograf
Markus Tsokkinen (1974)
instalace Osel a obraz,
foto: Yehia El Sharif
Finská scénografka
Eliisa
Rintanenová (1979),
scéna pro inscenaci
Bis Denver
od Oliviera Bukovskiho
v helsinském divadle Ryhmäteatteri
Pražské Quadriennale, světová soutěžní výstavy scénografie a divadelní architektury,které se pořádá jednou za čtyři roky, má ve světě zvuk, za nějž vděčí už předválečné československé scénografii. Jeho první ročník byl organizován v roce 1967 spíše odbornou přehlídkou, která si dále získává více příznivců. Od té doby se akce postupně rozrůstá, až na letošních 47 zúčastněných zemí. Neméně výmluvný důkaz o unikátnosti pražské akce, je i počet akreditovaných zahraničních hostů a vystavujících, kterých do Prahy letos přijelo 1800. Pražské Quadriennale bylo zahájeno 8. a potrvá do 27. června 1999.
Pořadatelé, Divadelní ústav a Ministerstvo kultury ČR, se letos rozhodli otevřít výstavu veřejnosti a připravili množství doprovodných akcí, včetně živého divadla. V rámci Pražského Quadriennale se v blízkosti Průmyslového paláce uskutečňuje "divadelní ležení" Le Campement. Návštěvník může zažít zcela neobvyklý zážitek, při němž se prolíná divadlo, cirkus, kavárna a kabaret.
Výstava s ústředním tématem "Náš společný svět (svět, národy, jednotlivci)", je rozdělena do čtyř sekcí – národní, tematické, divadelní architektury a uměleckých škol.
V národní sekci vystavují jednotlivé země nejlepší scénografická a kostýmní díla vzniklá v posledních pěti letech. Tematická sekce je koncipována jako pocta scénografii. Sekce divadelní architektura prezentuje vývoj očekávaný v třetím tisíciletí, nerealizované ideální projekty a vize a také realizované projekty nových divadelních budov a adaptace vhodných míst pro vytvoření divadelního prostoru. Poslední sekce je věnována scénografickým školám.
Severské země jsou zastoupeny všechny a to ve všech sekcích. Expozice Dánska, Norska a Švédska zahrnuly do svého programu tzv. Národní dny, setkání s odborníky a veřejností.
Švédský národní den se konal v prostoru expozice představující tvorbu významného scénografa Lennarta Mörka, který sice nebyl hlavním řečníkem, ale živě zasahoval do diskuse. V neformálním vystoupení komisař švédské účasti Johnny Rosén představil současné trendy švédského divadla. Pokud jde o repertoár nese se v letošním roce v duchu strindbergovského výročí. V lednu uplynulo 150 let od narození tohoto světového dramatika. Výstava představuje celkem devět různých produkcí Strindbergovy Hry snů.
Současné švédské divadlo využívá všech prvků, nejen vlastního hereckého, scénického, choreografického a hudebního ztvárnění, ale také působení prostředí, ve kterém se divák ocitá.
Divadlo se hraje v netradičních prostředích např.: zrekonstruovaných průmyslových budovách ( elektrárna, plynárna ). Využívá se i netradičního schématu rozmístění diváků a herců, diváci jsou uprostřed a hra se odbývá kolem nich. Divák tak sleduje hru "zevnitř".
Renesanci zažívá ve Švédsku i zvláštní dramatický útvar, rozhlasová hra. Rozvíjí se divadlo pro handicapované spoluobčany, např. divadlo neslyšících a pro neslyšící.
Příjemné setkání na Švédském dnu pražského Quadrienale zakončilo vystoupení zpěvačky šansonů.
Pavel Dobrovský, 30. června 1999
v Severských listech publikováno
Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552