znak SLSeverské listy

           

 

„Vize 0“ – Švédsko chce dopravu bez vážných nehod

Titulek tohoto článku není příliš objevný. Kdo by nechtěl dopravu bez nehod. Jenomže disciplinovaní řidiči nejsou běžným zbožím ani ve Skandinávii. Svého času jsem projezdil poměrně hodně kilometrů po švédských silnicích na zájezdech. Jednoho roku mě překvapilo, že se uprostřed dvou- a tříproudých „jedniček“ objevilo lano na sloupcích. Prakticky nebylo možné nikde předjíždět (kromě těch zmiňovaných tříproudých silnic). Náš autobusák vždycky nadával a říkal, že by ho zajímalo, co se bude dít při nehodě.

Nehodovost na švédských silnicích

Svého času jsem projezdil poměrně hodně kilometrů po švédských silnicích, ale nevzpomínám si na nějakou nehodu, natož vážnou. Jenomže podle článku Tomáše Lindnera z časopisu Respekt z letošního léta to je možná horší. Nicméně počty švédských autonehod jsou s námi nesrovnatelné.

Smrt na cestách není nutnou daní za svobodu a moderní život – lze jí prý úplně zabránit. To si alespoň myslí ve Švédsku, které platí za světového lídra v dopravní bezpečnosti. Roku 1997 švédský parlament schválil plán „Vize 0“ (Vision Zero), který sliboval snížení jak smrtelných nehod, tak i zranění na cestách. Největší roli v tomto úkolu na eliminaci nehod a škod hraje plánování. Švédské cesty jsou stavěny s prioritou bezpečnosti na úkor rychlosti a pohodlí.

Tahle radikální vize se postupně mění v realitu, ačkoli byl konečný cíl – nula – odložen na rok 2050. V roce 2000 na švédských cestách zemřelo 591 lidí, předloni jen 264, přestože přibylo aut i ujetých kilometrů.

Počítejme s nedokonalostí, aneb nemůže-li Mohamed k hoře, musí hora k Mohamedovi

„Švédové už tradičně hodně přemýšlejí o jistotě a bezpečnosti. Vezměte si naši automobilku Volvo, ta je přímo symbolem bezpečí za volantem,“ řekl Matts-Åke Belin, odborník na bezpečnost na švédských silnicích.

Z jeho dalšího vyprávění je zřejmé, že minimálně tento švédský úspěch lze přenést jinam do světa. Je totiž založený především na odlišném přemýšlení o autech, chodnících a silnicích. „Víme, že řidič bude za volantem občas telefonovat a bude dělat spoustu dalších věcí, které nás netěší. Náš přístup vychází z toho, že lidé zkrátka chybují a někdy porušují pravidla. Z 90 procent za dopravní nehody může lidské selhání,“ vysvětluje a Matts-Åke Belin pozadí švédského systému. „Tak proč bychom nevytvořili bezpečný systém dopravy, který počítá s lidskou nedokonalostí a těmto selháním předejde?“


foto archiv

Ve Švédsku bylo za posledních patnáct let postaveno 1500 kilometrů tříproudých silnic – oba směry jízdy jsou oddělené bariérou a třetí pruh, určený na předjíždění, každých pár kilometrů přechází k jinému směru jízdy. Silnice tedy úplně zabránily možnosti, že by při neopatrném předjíždění došlo ke srážce s protijedoucím vozem, a zamezily statisticky zatím 145 úmrtím.

Za jednu z nejdůležitějších součástí je bráno také striktnější pojetí ze strany policie, takže např. výrazně pokleslo řízení pod vlivem alkoholu.

Prudce – o polovinu – také v minulých pěti letech klesl počet zabitých chodců. Příčinou je úprava přechodů a snížení povolené rychlosti ve městech. Na místech některých nebezpečných přechodů stát vystavěl nadchody pro pěší, jinde zas bílé pruhy na asfaltu doplnil světly a nárazníky zpomalujícími rychlost vozů.

Ze švédských měst také zmizely v Česku běžné nebezpečné křižovatky, na kterých mají zelenou současná chodci na přechodu a auta přijíždějící zpoza zatáčky. Také cyklistické pruhy jsou od těch automobilových oddělené svodidly, a kde není takové technické řešení možné, tam smějí auta jezdit pouze třicítkou. I za tímto číslem stojí data: pokud chodce srazí auto jedoucí padesátkou, tak s největší pravděpodobností nepřežije, pokud auto pojede třicítkou, je riziko úmrtí „jen“ deset procent.

Bude Švédsko někdy útočit na nulovou úmrtnost? Zdá se, že v tento cíl věří a opravdu směřují k jeho uskutečnění. S polovičním poklesem úmrtí v období od roku 2000 jsou na nejlepší cestě. Dalším krokem je minimalizovat lidské selhání, kdy by se do aut měl instalovat alkohol tester a nepovolí tak opilému řidiči vyjet.  Rychlejší zapojení bezpečnostních systémů, které varují při vysoké rychlosti či odepnutých pásech by taky měly pomoct a mít určitou roli. Nakonec, ve Švédsku se směřuje k tomu, že auta nebudou vůbec řízena lidmi, ale budou řízeny pilotním programem. Na tento program se již zaměřuje společnost Volvo a měl by být představen v roce 2017 v Göteborgu. Bez nevyzpytatelných řidičů se tak auta mohou nakonec stát nejbezpečnější způsob dopravy.

zdroje: klubinvestoru.com, 5. března 2014, Respekt 27-28, 29. června 2015

Michael Stanovský, 20. prosince 2015

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,50   hodnoceno: 2 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.970.206 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.476 sec. • www.severskelisty.cz • 18.97.14.85
file v.20230419.185021 • web last uploaded 20240807.005202
2017:286 • 2018:267 • 2019:267 • 2020:185 • 2021:169 • 2022:62 • 2023:47 • 2024:37