foto visitfinland.com
Některé finské podniky pořizují pro své zaměstnance namísto služebních aut jízdní kola. Zaměstnanci tuto změnu přijímají vesměs kladně.
Jízda na kole zvyšuje fyzickou, ale i duševní kondici – není totiž tak náročná na soustředění jako řízení auta, uvolňuje mysl pro třídění myšlenek i během jízdy. Zaměstnanec cestující na kole bývá nejen zdravější než jeho pasivní motorizovaný kolega, ale mívá také větší radost z práce.
Jízdní kolo se obejde bez náročné údržby. V jarních a podzimních měsících není potřeba pracně škrábat námrazu z oken. Není nutné dělat si starosti s hledáním parkovacího místa.
Na trasách kratších než 7 km je ve městě jízdní kolo dokonce rychlejší než auto. Přesto je jízdní kolo dosud využíváno jen ke 3 procentům služebních cest a 11 procentům cest do práce. Zaměstnavatelé si mohou náklady na pořízení služebních kol odečíst z daňového základu. Měli by se však také postarat o zřízení vhodných parkovacích míst pro jízdní kola, stejně jako o šatny a sprchy pro své zaměstnance-cyklisty.
Jízdní kolo lze využít i k reklamě. Logo firmy na jízdním kole je v městském provozu nepřehlédnutelné. A jak je to s provozními nároky jízdních kol?
Stavební náklady: stezka pro cyklisty 40-60 € na čtvereční metr, silnice pro auta 70-100 €.
Cestovné pro zaměstnance: jízdní kolo 8 ¢/km, auto 40 ¢/km.
Potřeba místa v silničním provozu: jízdní kolo 7 čtverečních metrů, auto 75 čtverečních metrů.
O znečišťování prostředí zplodinami a hlukem ani nemluvě.
Václav Chvátal 10. března 2006
Autor je člen Severské společnosti, přírodovědec a lingvista
v Severských listech publikováno
Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552