znak SLSeverské listy

           

 

Zkušenost z Dánska – aneb nádraží v centru

Po plodné diskusi přes ICQ s kamarádem z Brna jsme si oba uvědomili absurditu úsilí přesunovat nádraží v Brně v poněkud jiném světle. Chtělo by se mi říct evropském, kdyby cokoliv ohledně Evropské unie nezaznívalo českým uším tak pejorativně.

V Evropě, a ostatně i jinde ve světě, je naprosto normálním jevem nádraží v centru města, na něž navazují cyklostezky. Mluvím-li o ostatním světě, přímo z centra Los Angeles (takové americké město v Kalifornii) míří hned dvě vlaková spojení. Z Downtownu vlak, kterému se zde říká kdovíproč metro, jede totiž celou cestu po povrchu, jede k Long Beach a kousek nad Downtownem ze slavného Union Station míří vlaky do dalších míst země.

A v souvislosti s Evropou jsem si vzpomněl na návštěvu Kodaně. Tam je nejen vlakové nádraží v centru města. Tam dokonce tvoří svébytnou součást s místní hromadnou dopravou – krátce, lístek na autobus vám platí stejně tak ve vlaku, přičemž celý ostrov je rozdělen na zóny (a podle toho se určuje výše ceny lístku). Rovněž je nádraží navázáno na místní síť cyklostezek. Pod pojmem cyklostezka si proboha nepředstavujte paskvily pražského a brněnského typu, kdy se za cyklostezku slavnostně prohlásí kus chodníku a pak se na tom malém prostoru mlátí chodci, děti, mládež na kolečkových bruslích, cyklisté – a samozřejmě občas i auta, která zde sice nemají co dělat, ale jak zní výmluva pražských řidičů – „co mají dělat jiného?“

Cyklostezky v Kodani znamenají samostatný a pěkně široký pruh na vozovce, kde skutečně cyklista má svá práva a přednost, a běda, kdyby pruh využil nějaký automobilista. Navíc se v celém centru dají systémem nákupních vozíků v supermarketech půjčit kola. Jistě, na discích jsou připevněny reklamy, ale co byste za obnos zhruba deseti korun chtěli? Ke všemu kolo můžete u kteréhokoliv stojanu na jiném místě vrátit a částka se vám vrátí.

Ale možná v Brně postaví za těch pár miliard nádraží tak daleko od centra jen proto, abyste si pak mohli půjčit kolo a do centra na něm dojet.

P.S.: Už jste si všimli, že pokud jste proti přesunu brněnského nádraží, musíte na hlasovacím lístku zaškrtnout „Ano“?

Jan Lipšanský, 7. října 2004

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,00   hodnoceno: 3 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.925.025 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.099 sec. • www.severskelisty.cz • 3.144.233.150
file v.20230419.185016 • web last uploaded 20231105.233934
2017:231 • 2018:114 • 2019:73 • 2020:51 • 2021:56 • 2022:38 • 2023:29 • 2024:7