Škoda 418,
foto archiv
Škoda 1201 Sedan,
foto archiv
Škoda 1101 Tudor,
foto archiv
Auta z Mladé Boleslavi mají odedávna v severských státech dobrou reputaci. Zvláště ve Finsku můžete naše škodovky potkat i daleko za polárním kruhem. V Dánsku se donedávna povídalo, že nejvyšší rychlost, jakou mohou vyvinout, dosahují na výrobní lince. Nicméně se kupovaly i zde, někdo pro velkou výdrž, jiný kvůli poloviční ceně, našli se i recesisté. Dnes, po spojenectví škodovky s Volkswagenem, je situace trochu jiná a i v Dánsku má česká Škoda pevné zázemí i spokojené zákazníky.
Asi dvě stě kilometrů od Kodaně v patnáctitisícovém městečku Glamsbjergu mají otec Ole a syn Jan Hansenovi obchodní zastoupení i servisní zázemí pro naše automobily. Před rokem se dali dohromady s Carstenem Andersenem, který se svou reklamní agenturou před jedenácti lety vyhrál soutěž o zakázku pro mladoboleslavskou škodovku, a ve staré autodílně otevřeli vůbec první Škoda-muzeum mimo hranice České republiky.
V dnešní době mají ve své sbírce již devatenáct historických škodováckých modelů. Na malém prostoru je zde historickými vozy téměř přecpáno. Na slavnostní otevření se sjelo asi dvě stě nadšenců našich automobilů. Řada z nich přijela ve starých, ale dobře udržovaných škodováckých vozech. A nejen v nich. Český novinář Tomáš Sniegoň tam dorazil se svým přítelem Perem v zachovalé Tatře 613. Na srazu nadšenců vozů Škoda se daly vidět opravdu skvosty, třeba starou Felicii z přelomu let padesátých a šedesátých.
M muzeu je několik opravdových skvostů. Hansenovic rodinná pýcha je červená Škoda 450 Roadster z roku 1958. Nejstarší exponát je Škoda 418 Popular z roku 1937, kterou muzeum získalo z Norska. Škoda 1102 Tudor z roku 1950 jezdila po Berlíně. Další zajímavé kousky jsou Škoda 1201 Sedan z roku 1957 a Škoda Octavia Sedan z roku 1960. Nechybí červená Škoda 100 MB, v níž Jan Hansen ještě nedávno po Dánsku jezdil.
Nejvzácnější a zřejmě i nejošklivější auto ve sbírce je Škoda 973 Babeta ve vojenské verzi vyrobená jen počtu třech kusů. Vojáci ji používali od roku 1953 do 1962, pak jí odprodali rybářům. Cesty, kterými putovala až do Glamsbjergu už asi nikdo nevystopuje. Zajímavá je i rarita – ze Škody 130 Rapid z roku 1989 se snažili dánští nadšenci udělat kabriolet. Automobil vylepšovali tak dlouho, až vstoupil v platnost zákon zakazující registraci a provoz automobilů bez katalyzátoru.
ms podle článku Tomáše Sniegoně, LN, 14. srpna 1999
v Severských listech publikováno
Muzeum škodovek v Glambsbjergu znovu otevřeno – 5. 8. 2001
Škoda-muzeum v dánském Glamsbjergu – 14. 8. 1999
Průměrná známka: 1,83 • hodnoceno: 64 ×
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552