Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Nová Norröna

 

Každý, kdo byl na Islandu jinak, než letecky, jistě pamatuje faerskou loď Norrönu. Loď starou, omšelou ale spolehlivou. Od letošního roku se dá na starou dobrou Norrönu jen vzpomínat. Již nejezdí. Král je mrtev, ať žije král…

Jedinou pravidelnou lodní linkou mezi kontinentální Evropou a ostrovy v severním Atlantiku (Faerské ostrovy, Shetlandské ostrovy a Island) je již více než dvacet let týdenní pouť lodi Norröna z Dánska na uvedené ostrovy, do norského Bergenu a zpět. V letošním roce dostali cestující, a hlavně obyvatelé ostrovů, často cestujících do Dánska či Norska, exkluzivní dárek – zcela novou loď Norröna, dosahující téměř vlastností luxusních plavidel pro dlouhé okružní plavby (tzv. cruise). Vzhledem ke skandinávské povaze však investor zajistil loď, jejíž kvality a příjemné prostředí ocení jak cestující v turistické třídě, tak i ti, kteří na lodi stráví celotýdenní dovolenou.

Společnost Smyril Line, sídlící v hlavním městě Faerských ostrovů Tórshavnu, reagovala na vzrůstající počet cestujících a nahradila 30 let starou loď plavidlem standardu nového tisíciletí. Počítačově řízená plavba, velké odpočívací i obchodní prostory, zábava pro děti během dne a pro dospělé po celou noc, fitness pro protažení těla, solárium, sauna a bazén pro relaxaci, dobré restaurace i rozlehlé kryté prostory pro pozorování moře a pobřežních krajin během plavby jsou jen některými z vymožeností.

Loď byla postavena v německém Lübecku. Investice ve výši 3 miliard Kč se vrátí zhruba za 12-15 let. Návratnost závisí nejen na počtu turistů (ten je omezen délkou letní sezony), ale hlavně na zimní přepravě nákladu. Dodávky zpracovaných ryb z Faerských ostrovů do Evropy jsou téměř veškerým příjmem ostrovů. Norröna tak bude v zimě hlavně lodí nákladní. Uveze až 3250 tun nákladu.

Maximální počet pasažérů je 1482, přičemž více než 1000 je ubytováno v kajutách s vlastním WC, sprchou, ledničkou a TV. Lůžka se dají během dne sklopit na příjemnou pohovku. Nechybí telefonní přípojky pro osobní počítače a u venkovních kajut panoramatická okna. Kapacita palub pro dopravní prostředky je buď 800 aut nebo 130 kamionů, celková délka za sebou postavených vozů by dosáhla 1830 metrů. Loď je 164 metrů dlouhá a 30 metrů široká, má výtlak 36 000 GRT. Celkový objem nové Norröny je třikrát větší, než u starší verze, což je velmi zřetelně znát na prostorných chodbách, v restauracích i v kajutách. V malých přístavech Tórshavn (Faerské ostrovy) a Seydisfjörður (Island) loď svojí výškou několikanásobně převyšuje malé dřevěné domky.

Rychlost lodi je až 21 uzlů (39 km/h). I přes svou velikost je velmi lehce manévrovatelná, mnoho údajů je zaznamenáno v palubních počítačích. Speciální pozornost byla věnována příjemnosti plavby. Účinné stabilizátory a dobrá konstrukce za běžných klimatických podmínek téměř odstraňují nepříjemné houpání, chvění a hluk. Při stavbě lodi se zároveň stavěl asi osmimetrový model, který podstupoval testy v Hamburku a dosahoval velmi dobrých výsledků, podobně jako jen pár prvotřídních „okružních“ lodí.

Během letní sezony tvoří posádku 118 lidí. V zimě klesá počet v závislosti na počtu cestujících na 20 až 25. Loď může vyplout za součinnosti pouhých 14 námořníků – 3 na řídícím můstku, 5 strojníků a techniků a 6 palubních dělníků. Všechny důležité posty zastávají Faeřané, zbytek posádky je mezinárodní, s převahou polských stevardek a pokojských. Samozřejmostí jsou velké záchranné čluny a přistávací místo pro helikoptéru.

Přejeme Norröně hodně šťastných námořních mil, slunných dní a spokojených cestujících.

text a foto Petr Burian, CK Periscope Skandinávie, 30. 6. 2003

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,00   hodnoceno: 2 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na autor@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese webmaster@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

Název Severské listy je zapsán jako slovní ochranná známka na ÚPV ČR pod číslem 308361.

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2018 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2018. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.351.235 • onln: 2 • robot ostatni • php: 0.429 sec. • www.severskelisty.cz • 54.198.243.51
file v.20180224.034543 • web last uploaded 20180705.040335
2017:257 • 2018:99