znak SLSeverské listy

           

 

Autobus s Čechy sjel na Islandu do jezera




brod v jezeře Blautulón, foto J. Sucharda

expediční Tatrabus na Islandu, foto Wikimedia

expediční Tatrabus na Islandu, foto V. Balšánek

Expediční autobus Tatrabus cestovní kanceláře Adventura sjel v sobotu 6. srpna 2011 kolem půl páté odpoledne místního času do islandského jezera Blautulón (asi 10 km severovýchodně od vnitrozemské silnice Nyrðri Fjallabaksleid road (F208) a začal se potápět. Všech 11 cestujících, kteří byli v autobuse, se z dostali dostali a doplavali na břeh, píše islandský web Iceland Review Online. Výprava čítala celkem 22 cestujících, ale polovička z nich z autobusu předem vystoupila.

Podle islandského webu se všichni pasažéři dostali vlastními silami na břeh a sami si zavolali pomoc. Na místo dorazilo hned několik záchranářských jednotek, které objevily Čechy na různých místech kolem jezera. Jedenáct lidí našlo útočiště v chatě u řeky Skaftá Skaelingaru, další byli rozesetí na březích jezera. Jde o oblast u tufového hřebenu severovýchodně od hornatiny Skaftártunguafrétti.

Podle webu byli pasažéři zmrzlí a promočení. Záchranáři je předali dobrovolníkům Červeného kříže v malém městečku Vík í Mýrdal na jihu ostrova. Ve městě dostali teplé oblečení a měli možnost zavolat rodině a přátelům doma. Všichni se ubytovali v místních hotelech.

Řidič i cestující velké štěstí. Autobus se totiž po chvíli i se zavazadly ponořil na dno jezera. „Bylo to o vlásek,“ uvedl podle serveru icelandreviev.com místní policista Gudmundúr Ingason.

Dokumentace brodu je zradila

Podle serveru mediafax.cz řekla konzulka v Oslu Jitka Jirásková, do jejíž oblastní působnosti Island patří, serveru iDNES.cz: „Projeli celý úsek po okraji jezera bez problémů. Potom se dohodli, že průjezd tak, jak je to obvyklé u brodů islandských řek, zopakují a zdokumentují. Při druhém průjezdu se ale nečekaně propadlo levé přední kolo do podkladu a autobus se stočil směrem do jezera. Chvilku plaval, ale vzápětí se začal rychle potápět.“

Islandský portál píše, že duchapřítomný řidič, poznal, že se vozidlo potopí a začal řídit záchranu. „Prokázal neobyčejnou duchapřítomnost, vysoukal se bočním okénkem na střechu a otevřel střešní okno, kterým pasažéři unikli,“ řekl portálu Iceland Review Online představitel policie Gudmundur Ingi Ignason. „Autobus se podle našich poznatků potopil za jednapadesát vteřin,“ zdůraznil.

Záchranář Jón Hermannsson, který zasahoval na místě nehody, vyslovil názor, že Češi měli štěstí, když polovina z nich před havárií vůz opustila. „Kdyby byli v kabině všichni, věci by byly mnohem horší,“ poznamenal záchranář, patrně by se všichni ven nedostali.

„Celý úsek projeli naprosto bez problémů, polovina účastníků i s druhým řidičem na konci brodu vystoupila a dohodli se, že průjezd zopakují a zdokumentují,“ vysvětlil serveru iDNES.cz ředitel CK Adventura Petr Novotný. U jezera jsou islandští potápěči, kterým se již podařilo vyzvednout všechna zavazadla a řeší problém, jak vyzvednout autobus na břeh. Cestující i řidiči by se měli vrátit zpět do vlasti v původním termínu v úterý.

Podle serveru Novinky.cz řekl  ředitel CK Petr Novotný, že „u vodopádu Ofaerufoss našeho průvodce oslovil ranger místního parku a poradil průvodcům velmi zajímavou značenou trasu přes nově otevřenou oblast. Silnice nemá číslo, ale na mapě je vyznačena i s průjezdem přes okraj jezera. Průvodce zakoupil od rangera dvě mapy, ranger mu ukázal cestu a poradil dvě možnosti kudy jet. Dle doporučení a popisu zájezd pokračoval až na okraj jezera Blautulón, kde byly vidět stopy po předchozích průjezdech.”

Tatrabus

Tatrabus je expediční „dakarská“ Tatra s nástavbou pro pasažéry se kterou CK Adventura absolvuje atraktivní outdoorové zájezdy do obtížně přístupných končin. Základem je podvozek závodní Tatrovky z Dakaru, na kterou byla namontována autobusová nástavba.

Nebezpečí číhá na všechny

Podobné incidenty se na Islandu stávají častěji. Většinou je mají na svědomí zahraniční řidiči, kteří neznají specifiku islandských brodů. Je doporučeno řeky brodit raději dopoledne, odpoledne nabývají na mohutnosti, což je způsobeno větším přítokem vody z tajících ledovců. aké je doporučeno brod nejprve projít pěšky – a z bezpečnostních důvodů se doporučuje jezdit alespoň ve dvojicích, kdy jeden z automobilů je vybaven navijákem.

Další nehoda na islandských řekách se stala v neděli 7. srpna 2011, když manželský pár ze Švýcarska brodil ledovcovou řeku Skyndidalsá na špatném místě. Proud řeky vůz zachytil a vláčel asi 50 metrů. Švýcaři se museli uchýlit na jeho střechu a odtud volat pomoc. Cestovali napříč pustou oblastí Lónsöraefi na jihovýchodě Islandu.

Vnitrozemská silnice

Vnitrozemské silnice na Islandu nejsou takové, jako známe u nás, dokonce i k našim lesním cestám a „polňačkám“ mají daleko. Většinou jde jen o trochu uježděný sopečný tuf a popel, na cestách bývá i hodně brodů. Silnice ale vede asi 10 kilometrů od jezera. Podle islandského serveru však jezerem Blautulón prochází brod, ale řidiči musí dávat velký pozor, aby se nevzdálili od zajištěného průjezdu, jezero je totiž velmi hluboké. Vnitrozemská silnice F208, která je někdy nazývána „cesta na sever za horami“, je poměrně důležitá komunikace, vede od západu na východ. Začíná u elektrárny v severozápadní Sigaldě na řece Hrauneyalón a končí na jihovýchodě země u Búlandu.

Michael Stanovský, 7. – 8. srpna 2011
zdroje: icelandreviev.com, lidovky.cz, mediafax.cz, iDNES.cz, eurozpravy.cz, novinky.cz

Tatrabus byl vyzvednut ze dna jezera



Vyzvedávání autobusu, 8. srpna 2011, foto ruv.is

Dobrodružná jízda na střeše autobusu bývá
nezodpovědná, uvádí islandský server DV.is
foto arciv DV.is

Jak dnes (9. srpna 2011) uvedl server islandského rozhlasu a televize RÚV, podařilo se včera dvěma potápěčům utopený Tatrabus dostat pomocí bagrů a traktorů na břeh. K expediční Tatře připevnili nafukovací balóny a odtáhli jej od místa potopení několik set metrů do prostoru, kde jej bylo možno vytáhnout. Snorri Baldursson, správce západní části národního parku Vatnajökull, který vyzdvižení Tatry přihlížel, řekl zpravodaji islandského rozhlasu, že návštěva Tatrabusu v parku nebyla vítána.

Snorri Baldursson dále řekl, že hlavní příčinou havárie byla příliš velká hmotnost Tatrabusu, který se neměl do brodu vůbec pouštět. Ředitel CK Adventura však tento argument odmítá.

Český Tatrabus podle serveru považují Islanďané za problémový. Již loni měl kolizi s jeepem. Zástupce CK Adventura tvrdí, že za nehodu však mohl druhý řidič, který jel příliš rychle a nestihl před Tatrou zaparkovanou v protisměru včas zabrzdit. Server upozorňuje také na případy, kdy Tatrabus uvízl v bahnu v oblasti Þórsmörku a měl problémy i v horách Landmannalaugar. Upozorňuje také na to, že většina fotografií a videí, která dobrodružství Tatrabusu dokumentují, byla v těchto dnech z Internetu odstraněna.

Islandský zpravodajský server DV.is dnes uvedl, že Tatrabus bývá často řízen nezodpovědné, v řadě případů při jízdě mimo silnice sedí cestující nepřipoutáni na střeše, co je velmi nebezpečné. Server dále uvádí, že dostal mnoho informací o jeho bezohledné jízdě. Zveřejněná videa však již byla z Internetu odstraněna.

Abychom však byli spravedliví, problémy mívají i autobusy jiných cestovních kanceláří (a nejen českých). Autor tohoto článku byl na jedné ze svých výprav na Island přítomen sklouznutí české Karosy do bahna mimo silnici, podle informací řidiče se jim to prý občas stávalo…

Přestože Island není členem Evropské Unie, mohou cestovní kanceláře vlastnící licenci vydanou některým ze států EU (resp. EHP) na Islandu podnikat a pořádat zájezdy pod touto domácí licencí. Server ruv.is uvádí, že Island na jednu stranu vidí rád, když turisté na Island přijíždějí (z turistického ruchu mají Islanďané nezanedbatelné příjmy, pozn. red.), ale na druhou stranu by se ráda viděla úzká spolupráce s místními úřady, průvodci a zejména správci národních parků. To však není pravidlem. Místopředseda Islandské unie průvodců Kent Lárus Björnsson uvedl pro server ruv.is, že by všechny větší turistické skupiny měly být doprovázený místním zkušeným průvodcem. Taková pravidla jsou v mnoha zemích závazná. Uvažuje se dokonce o vydávání certifikátů po jejichž získání teprve bude možno vodit výpravy do islandské divočiny, dodal Kent Lárus Björnsson.

Michael Stanovský, 9. srpna 2011
zdroje: ruv.is, DV.is

Prohlášení ředitele CK Adventura pro islandský tisk

Podle serveru Iceland Review vydal ředitel CK Adventura Petr Novotný minulý čtvrtek prohlášení pro islandská média. Omlouvá se v něm za nehodu v jezeře Blautulón z počátku tohoto měsíce. Podle deníku mbl.is v prohlášení uvádí, že lituje negativního zpravodajství o nehodě v islandských médiích. Videa, která ukazují bezohlednou jízdu Tatrabusu, prý byla odcizena a vytržena z kontextu. Podle prohlášení Novotného byla cestovní kancelář vystavena hrubým a dokonce i xenofobním poznámkám v tisku. Organizátoři islandských zájezdů CK Adventura nyní budou dělat vše, co je v jejich silách, aby se podobná nehoda neopakovala. V prohlášení Novotný dále děkuje všem, kteří pomáhali českým turistům i potápěčům, kteří Tatrabus vytahovali z jezera.

Michael Stanovský, 16 srpna 2011
zdroj: icelandreview.com

v Severských listech publikováno
poslední aktualizace 16. srpna 2011

Související články

Na Islandu chybují nejen Češi, ale i Francouzi – 14. 8. 2011
Autobus s Čechy sjel na Islandu do jezera – 7. 8. 2011, 16. 8. 2011

Hodnocení článku

Průměrná známka:  2,14   hodnoceno: 7 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.962.682 • onln: 1 • robot ostatni • php: 2.357 sec. • www.severskelisty.cz • 3.236.112.101
file v.20230419.185853 • web last uploaded 20240807.005202
2017:285 • 2018:278 • 2019:360 • 2020:205 • 2021:126 • 2022:67 • 2023:33 • 2024:34