Sven Nykvist (3.12.1922) s Oscarem
za Fanny a Alexandra v roce 1984
(foto AP)
Pracoval s Woodym Allenem, Andrejem Tarkovským, Volkerem Schlöndorfem, Luisem Mallem, Romanem Polanským či Bobem Fossem. Jméno Sven Nykvist je ale nejtěsněji svázáno s tvorbou Ingmara Bergmana.
U nás ve Švédsku je světla málo, proto ho tak ctím,“ prohlásil kameraman Sven Nykvist. Říkali mu „malíř světla“: výtvarným viděním navázal na tvorbu Rembrandta van Rijna nebo Augusta Renoira.
Nykvistovu životní cestu předurčili jeho rodiče. Oba působili jako misionáři v Africe. Práci pro potřebné však dávali přednost i před vlastní rodinou. Nykvist (3. 12. 1922) dlouho viděl jen to, že ho otec připravil o dětství: „Až později jsem byl ochoten připustit, že právě on pro mě objevil kouzlo fotografie a později i filmu.“ Jeho otec totiž používal fotoaparát už od roku 1908 pro dokumentaci své misijní činnosti. První fotoaparát Sven dostal, když mu bylo dvanáct. Kameru měl už o tři roky později.
Jako šestnáctiletý začal Sven studovat fotografickou školu. V devatenácti se mu podařilo získat místo druhého kameramana. Nové práci dal přednost před složením maturitní zkoušky. O tři roky později už se vypracoval na hlavního kameramana.
Jakkoli se snažil vymanit z rodinného vlivu, táhlo ho to s kamerou do Afriky – doufal, že tak lépe porozumí svým rodičům. Podařilo se mu jako jedinému na světě natočit při práci v misii proslulého Alberta Schweitzera, který tehdy odmítal kontakt s veřejností. Nykvistovu snahu ale provázely nesnáze. Nejdříve se zřítilo letadlo s natočeným materiálem, podruhé se zas rozbila kamera. Nakonec si natáčení vyžádal už sám Schweitzer. Vznikl dokument Úcta k životu.
Záběr Nykvistovy kamery z Bergmanova filmu
Šepoty a výkřiky (1972) s
Liv Ullmannovou
v hlavní roli (foto Kirké)
V roce 1953 se Nykvist poprvé setkal s režisérem Ingmarem Bergmanem při práci na filmu Večer kejklířů. Po prvním natáčecím dni autoritářský režisér nechal vyklidit projekci s křikem, že si musí promluvit s Nykvistem. „Chci s tebou dělat, Svene,“ řekl tehdy Bergman. Od roku 1960 už netočil s nikým jiným. O jejich spolupráci režisér s nadsázkou říkával: „Tři týdny jsme zkoušeli a pak to Sven prostě natočil.“
Třiadvacet děl, která spolu vytvořili, patří ke klenotům světového filmu a kameramani se z nich dodnes učí. Nykvist sám považuje za stěžejní filmy Jako v zrcadle, Hosté večeře Páně, Mlčení, Persona a Šepoty a výkřiky.
Za snímky Šepoty a výkřiky (1972) a Fanny a Alexander (1982) získal Nykvist Oscara. Na festivalu v Toruni obdrželi Bergman s Nykvistem cenu pro nejlepší autorskou dvojici všech dob. Nykvistovu velikost vystihuje Bergmanova věta: „Jestli se mi, až skončím s filmem, bude po něčem stýskat, tak po spolupráci se Svenem.“
Úspěšný kameraman začal brzy dostávat nabídky od dalších velkých evropských filmařů – s Tarkovským natočil Oběť, se Schlöndorfem Swanovu lásku, s Polanským Nájemníka… Brzy se mu ozval i Hollywood. Po spolupráci s Nykvistem prahl zejména velký Bergmanův obdivovatel Woody Allen. Vznikly filmy Jiná žena, Zločiny a poklesky a Celebrity. Z desítek snímků, které natočil v USA, stojí za zmínku hlavně jeho práce na životopisném filmu Chaplin, kde dokázal zachytit vývoj kinematografie v několika desetiletích. V sedmdesáti letech zkusil režírovat: podle vlastního scénáře natočil snímek Vůl. Byla z toho oscarová nominace pro nejlepší neanglicky mluvený film.
Sven Nykvist natočil již přes 120 filmů. Dobrý kameraman musí být podle něj hlavně pružný, citlivý a diplomatický. Sám o sobě říká: „Jsem pokorný perfekcionista. Pokoře jsem se naučil od Schweitzera, perfekcionismu od Bergmana.“ Při práci se obešel bez technických vymožeností. Jednomu z největších kameramanů všech dob stačila jen kamera, herci a – světlo.
Darina Skřivánková, LN, 28. dubna 2003
v Severských listech publikováno
Sven Nykvist (1922-2006), malíř světla – 28. 4. 2003
Kameraman Sven Nykvist vzpomíná nejen na Bergmana – 4. 1. 2000
Ernst Ingmar Bergman, světově proslulý Švéd – 14. 7. 1998
Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552