Toplist Na vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Flåmská dráha

Pohled ze stanice Flaamské dráhy
Flaamská dráha

Železniční trať z  Osla do Bergenu odbočuje v Myrdalu do nádherného divokého údolí. Dráha odtud vede prudkým úzkým údolím na pobřeží Aurlandského fjordu. Na vzdálenosti 20 km vlaková souprava překonává nadmořskou výšku 867 m. Vzhledem k tomu, že na trati jezdí normální soupravy je celá stavba považovaná za mistrovskou ukázku železničního stavitelství. Jen s ohledem na gradient stoupání 1:18 jsou vagóny vybaveny pěti na sobě nezávislými brzdovými systémy a každý je schopen vlak zastavit. Cesta z hor k pobřeží trvá 45 minut a vlak projede 20 tunely o celkové délce 3,7 km. Zastavuje v místech nejlepších vyhlídek, aby si turisté mohli vychutnat nádheru divoké, čisté a majestátné norské přírody.

První kilometry za Myrdalem směrem k moři v sněhové předěly, podobně jako na hlavní trati z Osla do Bergenu. První zastávka je ve Vatnahalsen a před cestujícími se otevře úchvatný výhled do údolí sevřeného strmými zasněženými horami. Mezi tunely Kjosfossen a Bäkli projíždí vlak po 100 m břehu, pod kterým se do hloubky řítí v kaskádách mohutné vodopády mezi temnými útesy do strží pod velebnými horami. Nejdelší tunel je v Nåli 1350 m a než se vjede do něj, otevře se snad nejfantastičtější pohled. Ze stojícího vlaku je vidět projetou trať vinoucí se ve třech stupních a na druhé straně je vidět hadovitě zakroucena silnice s 21 zatáčkami, která šplhá na Myrdalsberget. Silnice byla postavena v letech 1895-96 při stavbě železnice z Osla do Bergenu. V Håreina se údolí rozšiřuje, objevují se hospodářská stavení a v dálce je vidět kostel ve Flaam. Nedaleko trati jsou vodopády Vibmesnosi a Rjoandefoss.

Nádraží ve Flåm je skryto pod strmou horou na konci Aurlandského fjordu, který je ramenem Songelfjordu, nejdelšího norského fjordu zařezávajícího se více než 180 km do pevniny. Teplému klimatu fjordu vděčí obyvatelé Flåm za prosperující ovocné sady a stejnojmenná řeka za oživení čilými pstruhy a skákajícími lososy.

Dopravní spojení vlakem, lodí i autobusy do okolí je vzájemně sladěno a tak lze návštěvu této jedné z unikátních tratí spojit buď s pobytem u fjordu, a nebo jako zajímavé zpestření poznávacího zájezdu.

Pavel Dobrovský, 1. května 1998

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,00   hodnoceno: 5 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na autor@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese webmaster@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

Název Severské listy je zapsán jako slovní ochranná známka na ÚPV ČR pod číslem 308361.

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2018 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2018. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.351.235 • onln: 2 • robot ostatni • php: 0.396 sec. • www.severskelisty.cz • 54.198.243.51
file v.20180224.034548 • web last uploaded 20180705.040335
2017:274 • 2018:92