ToplistNa vrcholu
znak SLSeverské listy

           

 

Začala lodní sezona – Nörrona opět na moři

Norröna

První letošní cestující, kteří přijeli na Island po moři, dorazili do Seyðisfjörðuru na východě Islandu 24. května v ranních hodinách. Jako každoročně, i letos se trajektová loď faerské společnosti Smyril Line vydala na svoji téměř čtyřměsíční pouť mezi dánským Hanstholmem, faerským Tórshavnem, shetlandským Lerwickem, norským Bergenem a islandským Seyðisfjörðurem.

Na lodi bylo celkem 200 pasažérů a 80 vozidel z Dánska, Norska, Faerských ostrovů a Skotska. Loď byla v přístavu uvítána místní školní dechovou kapelou, která turistům hrála na uvítanou při vylodění.

V přístavu byl přítomen i veterinář Jón Pétursson, který spolu s celníky aktivoval kontrolní stanoviště, které má za úkol hledat syrové maso a drogy.

Na začátku lodní sezony Islanďané mají totiž starosti s možností rozšíření slintavky a kulhavky na ostrově, proto byla přijata různá opatření, aby se tomu zabránilo. Island se již tradičně brání rozšiřování možných chorob z evropské pevniny. Například opatření, kdy je veškeré rybářské náčiní turistů desinfikováno ve formalínovém roztoku (pochopitelně ne zdarma), jsou již notoricky známá. Teď k tomu přibyla prosba místních orgánů, aby si turisté desinfikovali i podrážky svých bot.

Loď Norröna odjela v odpoledních hodinách zpátky do Dánska, kam jí cesta včetně mezipřistání na Faerských ostrovech trvá necelé tři dny. Loď patřící faerské lodní společnosti Smyril Line zajišťuje spojení Faerských ostrovů s Norskem, Dánskem a Islandem. V očích našich turistů jde však o relativně levný spoj na Island. Většina turistů totiž létá letadlem do Keflavíku na západním břehu Islandu. To je mnohem rychlejší a pohodlnější, i když správní a ostřílení návštěvníci Islandu tvrdí, že kdo si neprožije „strastiplnou“ mnohadenní cestu lodí, ten nikdy nepochopí nic o Islandu. Což samozřejmě neplatí naopak.

Nejlevnější lístek na jednu cestu z Dánska na Island stojí v plné sezoně 2200 DKK, mimo sezonu pak 1510 DKK. Pohodlné to moc není, spí se ve vlastním spacáku na palandách v tzv. Couchette. Za osobní automobil se platí o pětinu méně než za osobu. Bydlení v kajutách je dražší, ty nejluxusnější stojí v sezoně víc než letadlo. Ale stejně se vyplatí jet lodí, protože vlastní automobil na Island jinak nedopravíte. A půjčovné místního automobilu je tak drahé, že se vyplatí trmácet s vlastním autem na moři.

Lodi Norröna trvá celý týden, než absolvuje svoji trasu. V sobotu odpoledne odjíždí z Dánska, v pondělí ráno je na Faerských ostrovech. Zde vyloží pasažéry, kteří chtějí jet na Island a „odskočí“ si pro další pasažéry do norského Bergenu (s mezipřistáním na Shetlandech). Protože jde o faerskou loď, tak se pochopitelně snaží, aby turisté utratili nějakou tu dánskou nebo faerskou korunu (ano, mají zde nejen svůj parlament, ale i svoji papírovou měnu) také na Faerských ostrovech. Kdo by se sem jinak trmácel. Ve středu odpoledne se Norröna vrátí a ve čtvrtek ráno je se všemi zájemci již na Islandu. Zpátky se pluje do Dánska rovnou, bez zbytečných odkladů.

Mimo letní sezonu Norröna také nezahálí. Po důkladné posezonní údržbě zajišťuje celou zimu spojení Faerských ostrovů s okolím. A na Island vyrazí zase až v létě.

Loď má již svá lepší léta za sebou, proto se v loděnicích dokončuje Nová Norröna. Za pár let budeme jezdit s ní a na tuhle starou babičku budeme jen vzpomínat.

ms, 16.6.2001

v Severských listech publikováno

Související články

Nové vzdušné trasy na Island – 31. 1. 2002
Začala lodní sezona – Nörrona opět na moři – 16. 6. 2001
Nechte se okouzlit Islandem! – 13. 2. 2001

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah a ručí za uváděné informace. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na autor@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese webmaster@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • stanovsky@severskelisty.cz, tel: +420 603 538 168

Název Severské listy je zapsán jako slovní ochranná známka na ÚPV ČR pod číslem 308361.

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2018 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • info@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2018. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.307.386 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.103 sec. • www.severskelisty.cz • 54.196.145.24
file v.20180224.034541 • web last uploaded 20180224.150410
2017:308 • 2018:10