znak SLSeverské listy

           

 

Ostravské elektrobusy ve Švédsku nezamrznou

Ostravská firma Ekova Electric, která letos vyvinula vlastní elektrický autobus, dodá prvních pět vozidel do Švédska. Kontrakt už je podepsaný, elektrobusy by na sever Evropy měly odjet v únoru. Před podpisem je smlouva s dalším zákazníkem na dodávku dalších pěti vozidel. Ekova Electric je stoprocentní dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava, který vlastní město.

„Vozidla pro Švédsko jsou v provedení severském, čili takovém pro naše podmínky atypickém. Kvůli drsnějším klimatickým podmínkám je podstatně změněna izolace střechy, podlahy, jsou tam zdvojená okna a podobně,“ řekl předseda představenstva společnosti Ekova Electric Radoslav Hanzelka.

Nízkopodlažní elektrobus Electron je na jedno nabití schopen ujet až 200 kilometrů, ale zákazníci požadují i provedení s průběžným nabíjením na konečných stanicích, kde se předpokládá provozní dojezd 20 až 30 kilometrů. Do vozu se vejde 90 cestujících. Proti vozům vyráběným ve spolupráci se SOR se liší hlavně tím, že nemají naftové topení, ale mají plně elektrické topení i klimatizaci.

Ekova chce elektrobusy vyrábět ve dvou verzích, a to v klasické s kardanem a synchronním motorem a v provedení s motory v kolech. Vůz s motorem v kolech představila firma na veletrhu v Belgii, verzi s kardanem předvádí ode dneška na veletrhu Czechbus v Praze. U klasické verze vede od elektrického motoru Kardanův hřídel, který je napojen na diferenciál nápravy, která ovládá kola. Při druhé variantě je přivedena elektrika na zadní nápravu, kde je v náboji umístěn motor i měnič napětí (podobně jako u elektrických lokomotiv). Obě aktuální zakázky se týkají vozidel s motory v kolech.

Podle Hanzelky oba prototypy v současné době procházejí homologačním řízením, které by mělo být dokončeno letos. U autobusů pro Švédsko se pak ještě zvlášť musí udělat některé homologační zkoušky týkající se částí, které se liší od standardní verze vozu.

zdroj e15.cz, kráceno, 24. listopadu 2015

v Severských listech publikováno

Související články

Finové vyrábějí tramvaje Škoda Arctic – 20. 12. 2015
Ostravské elektrobusy ve Švédsku nezamrznou – 2. 12. 2015

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.925.175 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.094 sec. • www.severskelisty.cz • 3.17.128.129
file v.20230419.185855 • web last uploaded 20231105.233934
2017:206 • 2018:150 • 2019:109 • 2020:47 • 2021:53 • 2022:28 • 2023:29 • 2024:5