znak SLSeverské listy

           

 

Hrozba exploze po srážce vlaků vyhnala z domova tři tisíce Norů

Lilleström, mapa evakuace
Mapa evakuovaného území v Lilleströmu
Lilleström, duben 2000, FOTO: Tom A. Kolstad
foto: Tom A. Kolstad
Lilleström, duben 2000, FOTO: Katrine Nordli
foto: Katrine Nordli
Lilleström, duben 2000, FOTO: Scanpix
foto: Scanpix
Lilleström, duben 2000, FOTO: Trygve Indrelid
foto: Trygve Indrelid
Lilleström, duben 2000, FOTO: Odd-Steinar Tøllfessen
foto: Odd-Steinar TØllfessen
Lilleström, duben 2000, FOTO: Odd-Steinar Tøllfessen
foto: Odd-Steinar TØllfessen
Lilleström, duben 2000, FOTO: Odd-Steinar Tøllfessen
foto: Odd-Steinar TØllfessen
Lilleström, duben 2000, FOTO: Terje Bringedal
foto: Terje Bringedal

Ve středu 3. dubna 2000 zažilo pětadvacetitisícové norské město Lilleström mimořádně dramatické ráno. Tři tisíce lidí včetně školáků a pacientů místních nemocnic muselo ve velkém spěchu opustit okolí železniční stanice. V oblasti ohrožení je i věznice, nemocnice a státní škola. Lilleström leží na severním okraji metropole Osla.

Co se vlastně stalo? Vlak vezoucí přes 100 tun propanu narazil na nádraží ve středu města do stojícího nákladního vlaku s osobními automobily. Vlakové soupravy začaly hned po kolizi hořet. Hrozilo tak nebezpečí, že plyn vybuchne. Místní policisté se proto rozhodli vyklidit a neprodyšně uzavřít okolí stanice v okruhu jednoho kilometru. Pokud by plyn v cisternových vozech skutečně explodoval, změnilo by se celé nádraží i s nejbližším okolím v gigantickou ohnivou kouli. V případě výbuchu plynu by ale byl ohrožen nejenom Lilleström, ale také nedaleké patnáctitisícové městečko Rälingen. Nehoda je již druhým norským železničním neštěstím v tomto roce.

Evakuace obyvatel

„Bylo to strašné. Policie nás vzbudila a museli jsme s naším šestiměsíčním dítětem rychle utéct. Bydlíme jen 50 metrů od místa srážky,“ popisuje průběh dramatického rána obyvatelka Lilleströmu Susanne Thorsensová. „Připomíná mi to, když jsem byl za války evakuována z hlavního města Osla. To se blížila německá letadla,“ vzpomíná 77letá Ruth Knardahlová na rok 1940, kdy do Norska vpadla nacistická vojska. Postižení obyvatelé obvinili policii, že s evakuací čekala až na ráno. Záchranáři však údajně nejprve předpokládali, že se jim podaří dostat oheň pod kontrolu.

Vlaku selhaly brzdy

Norský deník Dagbladet zveřejnil svědectví Ragnara Jensena, strojvůdce havarovaného vlaku. Ten pracuje v této profesi již 25 let a při srážce utrpěl lehké zranění. Přibližně kilometr před nádražím strojvůdce tušil, že brzdy nefungují správně. Při sjezdu z mírného svahu proto použil nouzovou brzdu jako poslední, krajní řešení. Ani tak se mu však vlak, jedoucí v tu chvíli rychlostí 80 kilometrů v hodině, nepodařilo zcela zastavit. „Dovedete si představit, jak se člověk cítí za ovládacím panelem neovladatelné soupravy s tunami výbušniny za zády?“ líčil Jensen své pocity. Asi 150 metrů před srážkou proto bezradný strojvůdce opustil svou kabinu a utekl do bezpečnějšího prostředí strojovny lokomotivy, uvádí norský deník

„To, co se stalo ve středu, je opravdová katastrofa,“ prohlásil šéf norských státních železnic NSB Osmund Veland. Pokud bude shledána odpovědnost za tuto a předchozí nehodu z ledna na straně NSB, zváží odstoupení z funkce.

Rušné ulice Lilleströmu jsou zcela mrtvé, nefunguje městská doprava a policie kontroluje každý pohyb v okolí stanice. Lilleströmské nádraží patří v Norsku k nejfrekventovanějším – za normálních okolností jím projede 550 vlaků denně.

Likvidace požáru

Po srážce se jeden z vagónů s propanem vznítil. Požárníci pouze ochlazovali okolní vagóny, ale cisterny s propanem neexplodovaly. Rozhodli se nechat poškozenou cisternu vyhořet. Ve čtvrtek pozdě večer se experti pokusili urychlit spálení plynu. Experti totiž pomocí infračervené kamery zjistili, že v hořící cisterně již shořelo kolem poloviny množství plynu. Odhadovali, že by oheň mohl hořet ještě několik dnů, což je velmi nepříjemné. S prodlužující se dobou hoření totiž riziko exploze roste. Kdyby se podařilo odstranit ventil cisterny, čas by se značně zkrátil.

V pátek 7. dubna byli přizváni švédští odborníci, kteří chtěli zbývajících 45 tun propanu z hořící cisterny přečerpat. Švédové navíc zjistili nové nebezpečné trhliny v cisterně s plynem. „Nepodařilo se nám bohužel zvládnout plameny, což je nezbytná podmínka pro to, aby mohli švédští experti takovou operaci zahájit,“ prohlásila mluvčí lilleströmské policie Kristina Barthová-Larsenová. Situaci pak označila za velmi vážnou.

Oheň uhašen – nebezpečí trvá

V pátek 7. dubna 2000 pozdě v noci se podařilo oheň z velké části uhasit. Po třech dnech, kdy se záchranáři snažili třímetrové plameny ohně zvládnout, se plameny uklidnily. Odborníkům ze sousedního Švédska se po několika pokusech podařilo napojit na hořící cisternu hadici tak, aby mohl být plyn odsáván rychleji ještě předtím, než se stačil vznítit.

Vyhráno však ani zdaleka nebylo, neboť  menšími plameny náhle vzplál další, sousední vagón. Obsahuje 45 tun propanu a záchranáři se jej pokusí vypumpovat stejným způsobem. Objevil se však problém, který však záchranáři nepovažují za podstatný. Ventil cisterny je poškozený, takže se bude muset cisterna navrtat, aby mohl být nasazen nový ventil.

Zdroj: reuters, čtk, aftenposten, norwaypost

ms 7. dubna 2000

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.927.620 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.112 sec. • www.severskelisty.cz • 18.217.182.45
file v.20230419.185844 • web last uploaded 20231105.233934
2017:146 • 2018:100 • 2019:88 • 2020:29 • 2021:49 • 2022:29 • 2023:24 • 2024:8