znak SLSeverské listy

           

 

Vydavatelství Odeon a Hamsunova Mystérie

Knut Hamsun

Vydavatelství Odeon se do povědomí generací čtenářů zapsalo jako přední české vydavatelství, které udávalo tón knižní kultuře. Bylo u nás synonymem vysoce kvalitních publikací, ale během osmileté peripetie nechybělo mnoho a pověstné vydavatelství Odeon by definitivně skončilo se

Historie vydavatelství začíná ve dvacátých letech. Slovo Odeon se tehdy objevil jako název Fromkova knihkupectví a později slavného nakladatelství české umělecké avantgardy, které existovalo v letech 1923 až 1940. Podruhé se název Odeon podruhé objevil v roce 1966, kdy bylo přejmenováno Státní nakladatelství krásné literatury a umění (SNKLU) přejmenováno na Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění, a trval až do roku 1992. O dva roky později byla firma předána do likvidace. První, ovšem neúspěšný pokus o jeho oživení podniklo v roce 1996 nakladatelství Mustang. Druhý pokus následoval o rok později a uskutečnila jej společnost Odeon s. r. o., jejíž doménou je cestovní ruch. V dubnu 1998 byly nakladatelské aktivity v rámci této společnosti vyčleněny do dceřiné firmy Odeon publishing s. r. o. – její činnost pak trvala do prosince 1999.Na začátku roku 2000 koupila značku nakladatelství Odeon koupila společnost Bertelsmann AG a rozhodla se pokračovat ve vydávání knih.

Obnovený Odeon nyní přichází s pěti edičními řadami, s celkem 13 tituly české a světové prózy. Jedna z pěti knižních řad nese označení „Nobelova cena“, ve které budou vycházet díla oceněná touto nejprestižnější světovou cenou.

Pro příznivce a zájemce o Sever je důležité, že mezi díly, které v této řadě vydavatelství Odeon připravilo k vydání je román norského spisovatele, nositele Nobelovy ceny Knuta Hamsuna Mystérie, v překladu Heleny Kadečkové.

Román patří mezi nejvýznamnější díla ranného období autora. Autor v něm vypráví příběh šarlatána a podivína v norském maloměstském prostředí. Líčení jeho myšlenek a nápadů ukazuje na virtuózní mistrovství a rafinované umění mladého autora.

Ústřední postava díla Nagel, je typickým hamsunovským hrdinou, který je autorem, s psychologickým mistrovstvím, líčen s rozmanitých stavech rozpaků. Přes zdánlivý posměch autor se svým hrdinou cítí a rozumí mu. Hamsunovi hrdinové nejsou šablonovité postavy, ale lidé zvláštní, které pochopí jen ten, kdo se dokáže do nich vmyslit; pak ale jejich duše shledává neobyčejně krásné. V sugestivním autorově podání jsou to lidé volní, oslnění životem a proto jsou to zejména postavy tuláků a samotářů ty autorsky nejzdařilejší a básnicky nejmohutnější. Jejich projevy označitelné jako šaškovství, podivínství nebo výstřednost jsou jen závojem neobyčejné citlivosti duše a inteligence. Jsou to nevšední, nekonvenční hrdinové, kteří vyjadřují touhu po svobodném životě, nespoutaném pravidly a nánosem společenské měšťácké morálky, jsou to lidé s rozepjatými křídly, lidé dalekých a neznámých obzorů, tajemní a vábící.


Knut Hamsun (1859–1952), nositel Nobelovy ceny za literaturu (1920) je označován jako básník samoty. Jeho životní postoje a názory ovlivnila nejen severonorská příroda, ale i pobyt v anglosaském a americkém prostředí (1882–1888), který jej přivedl k jistému odporu k civilizaci. Jeho krédem, kterým řídil, a které vyvolávalo střety s předchozí literární generací, bylo, že literatura má líčit tajemná zákoutí duše. Tento svůj program naplnil zejména v románech Hlad (1890) a Mystérie (1892). Návrat k přírodě manifestoval v románu Matka země (1917), který byl oceněn Nobelovou cenou. V autobiografickém díle Po zarostlých stezkách, z roku 1949 vysvětluje své postoje ve 40. letech, za které byl po válce souzen.

Pavel Dobrovský, 13. září 2000

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,00   hodnoceno: 2 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.925.071 • onln: 6 • robot ostatni • php: 0.079 sec. • www.severskelisty.cz • 3.128.203.143
file v.20230419.185235 • web last uploaded 20231105.233934
2017:182 • 2018:110 • 2019:97 • 2020:50 • 2021:54 • 2022:41 • 2023:33 • 2024:11