znak SLSeverské listy

           

 

Námluvy Volva u konce


Volvo model S80

„Jsme holt jen banda farmářských kluků,“
komentoval Li Šu-fu pro list Wall Street
Journal vztah Číňanů ke švédské automobilce Volvo,
jejíž vozy přirovnal k „Tajemné krásné ženě“
a kterou se teď chystá celou koupit.
Zdroj: Aktuálně.cz, 6. 11. 2009

Zpráva z tisku: Číňané dosáhli svého. Od Fordu koupili Volvo, chtějí dobýt západ. Čínská automobilka Geely Automotive dnes podepsala smlouvu o převzetí švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od americké společnosti Ford Motor. Transakce za 1,8 miliardy dolarů (asi 34 miliard Kč) je dosud největší čínskou akvizicí zahraniční automobilky. Největší čínská soukromá automobilka převzetím Volva získává silnou základnu na evropském trhu, kde má v plánu expandovat. (LN, čtk, 28. března 2010)

Je otázka, jak se dál Číňanům povede. Původně americkými finančíky odhadovaní částka byla jedenapůlnásobně vyšší, než skutečná. Zdá se, že se chtějí především prosadit na evropském trhu. Volvu se ve Švédsku nedařilo už dávno, v roce 1999 prodali divizi osobních vozů americkému Fordu, který si tím především doplnil portfólio o velké luxusní evropské vozy. Americké křižníky silnic se už nenosí – a Volvo je dobře znějící značka. Automobilku odkoupil od společnosti Volvo, která se od té doby orientuje na nákladní automobily. Pod střechou poměrně velkého výrobce bude mít Volvo lepší pozici pro to, aby se opět vrátilo k zisku. „Geely by mohl udržet jméno a identitu značky. Volvo je v Evropě a severní Americe synonymem vysoké kvality a bezpečnosti. Pokud bude kupec schopen udržet značku, může být Volvo ve střednědobém horizontu opět v zisku,“ řekl v říjnu analytik Commerzbank Gregor Claussen pro Forbes.com.

Čína známá jako výrobce zřejmě nejnekvalitnějších automobilů na světě, vyhlásila, že nastal čas klást na kvalitu větší důraz. Zdá se, že v autoprůmyslu neexistuje jistota. Čína chce navíc svá kritéria postavit na bázi evropských bezpečnostních testů.

„Dnešek představuje milník v historii Geely,“ prohlásil na tiskové konferenci předseda správní rady Geely Li Šu-fu. Není divu, že si tolik pochvaluje. Ford mu divizi Volvo Car odprodal po více než deseti letech se ztrátou 4,7 miliardy dolarů. Takový je rozdíl mezi nákupem a prodejem. Ford ale pravděpodobně rád, že se Volva zbavil. Naposledy mu generovalo zisk před pěti lety. Dnes se firma zaměřuje jen na své vlajkové lodě – Ford, Lincoln a Mercury. Všechno ostatní prodává.

Volvo Car by mělo do budoucna zůstane oddělenou dceřinou firmou Geely s vlastním managementem a ústředím ve Švédsku. Ovšem vozy určené pro Čínu chce vyrábět v Pekingu. Plánuje tam továrnu na 300 tisíc vozů ročně. Podle speekulací z amerických finančních trhů se očekává dodatečná investice v objemu asi tří miliard dolarů. Američané chtějí i nadále s Violvem spolupracovat, nemají však zájem o majetkovou účast.

O tom, že se Ford zbaví značky Volvo se dlouho spekulovavalo. Ford nabídl divizi Volvo Car v prosinci 2008 a o rok později oznámil, že se dohodl s čínskou automobilkou Geely. Předcházelo tomu však řada jednání a spekulací.

Je zřejmé, že Číňanům pomohla newyorská firma Goldman Sachs Group, která se specializuje na globální finanční služby, když v září investovala asi 250 milionů do čínské automobilky Geely.

O Volvo měly zájem i další společnosti – například v říjnu vstoupilo do boje o koupi automobilky Volvo americké konsorcium Crown, v jehož čele stojí stojí bývalý ředitel Fordu Michael Dingman a bývalý ředitel Chrysleru Shamel Rushwin. Podle Financial Times však nabídli za Volvo méně než čínská Geely. Dalším zájemcem byla také čínská firma Beijing Automotive Industry Holding Corp. (BAIC).

Ford odolal loňské krizi v automobilovém průmyslu lépe než konkurenti – například General Motors a Chrysler, kterým musela pomoci americká vláda.

ms, Zdroj: Aktuálně.cz, 29. března 2010

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Nový příspěvek do diskuse

Jméno nebo pseudonym: (povinné)

e-mail: (nepovinné) – nechcete-li, e-mail nevyplňujte, těžko vás pak někdo zkontaktuje

Nadpis příspěvku:

Text zprávy: (povinné) – nelze zadávat HTML tagy, ani znaky znaky < a >

Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.923.301 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.089 sec. • www.severskelisty.cz • 3.238.235.248
file v.20230419.185852 • web last uploaded 20231105.233934
2017:148 • 2018:109 • 2019:86 • 2020:30 • 2021:53 • 2022:123 • 2023:30 • 2024:7