znak SLSeverské listy

           

 

Jak dopadlo švédské Volvo

Určitě jste si v našem tisku, rádiu i v televizních zprávách museli všimnout, že "rodinné stříbro" švédského průmyslu, automobilka Volvo, již nebude tak úplně švédská.

Jak praví titulek v dnešních Lidových novinách – "Automobilek je příliš mnoho, někdo musí z kola ven". Opravdu je tomu tak. Aut je ve světě mnoho, automobilek také a každá by chtěla, aby to bylo právě její auto, které si koupíte. Takže se začnou předhánět, kdo Vám dá lepší podmínky, kdo bude levnější, kdo bude mít auto vybavenější. Již dávno platí, že vlastně všechna auta jsou nejlepší. Rozdíly samozřejmě existují, znalec automobilů mě může roztrhat na hadry v nějaké odborné dišputaci. Ovšem z hlediska prostého člověka, a těch je ve nejen u nás, ale i ve světě většina, to není zase tak důležité.

Automobilkám již nejde o ty automobilové znalce, ty si skvělý model koupí i za "skvělou" cenu. Ale zase jich není takové množství. Zato o prosté lidi, kteří potřebují auto pro normální použití, automobilky budou bojovat stále více. Proto se také budou předhánět ve výhodných podmínkách. To ovšem mohou unést jen opravdu velké koncerny. V dnešní době stíhá jedna fúze automobilek druhou a nikdo si netroufá odhadnout, kam až to zajde. Odborníci tvrdí, že do dvou let zůstane šest velkých koncernů a ty budou vyrábět všechny osobní automobily. Důvod tohoto trendu ve jediný – ve světě jsou příliš velké výrobní kapacity, které nelze stoprocentně využít. To potom česká škodovka bude mít českou třeba jen karosérii a levý zadní blinkr, ovšem německý bavorák třeba celou autoelektriku od nás. Teprve taková kooperace může zlevnit výrobu osobních vozů.

Fúze se nevyhnula ani švédské automobilce AB Volvo. Prodala svoji Göteborskou divizi osobních vozů společnosti Ford Motor Co. Ford neměl ve výrobním programu luxusní limuzíny, tak mu modely Volvo přišly vhod. Ovšem – vyrábět se budou stále pod jménem Volvo a zatím i v Göteborgu. I když… Švédům se příliš nechtělo do prodeje divize osobních automobilů. A když už to muselo být, tak dlouho hledali partnera. Italskou automobilku Fiat a francouzský Renault odmítli v prvním kole – ve Švédsku panuje všeobecný názor, že Italové a Francouzi neumějí dělat auta.

Před několika dny přinesla tisková agentura čtk zprávu, že Volvo zase naopak má zájem ovládnout americkou automobilku Navistar. Volvo totiž uvažuje o výrazné expanzi v oblasti nákladních automobilů. Po námluvách se Scanií, největším konkurentem v zemi, údajně projevili zájem převzít americký Navistar. "Nákupem balíku akcií společnosti Scania jsme ukázali, že jsme připraveni se podílet na restrukturalizaci našeho odvětví," řekl mluvčí společnosti Volvo Mats Edenborg. Volvo nyní vlastní 13 %akcií konkurenční firmy Scania. Mluvčí společnosti Volvo však odmítá podat další informace o fúzi s americkým Navistarem, také majoritní podílník společnosti Scania, investiční skupina Investor AB, odmítá spekulace o úplné fúzi s Volvem.

ms, 17. února 1999

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Nový příspěvek do diskuse

Jméno nebo pseudonym: (povinné)

e-mail: (nepovinné) – nechcete-li, e-mail nevyplňujte, těžko vás pak někdo zkontaktuje

Nadpis příspěvku:

Text zprávy: (povinné) – nelze zadávat HTML tagy, ani znaky znaky < a >

Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.924.937 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.148 sec. • www.severskelisty.cz • 18.220.160.216
file v.20230419.185842 • web last uploaded 20231105.233934
2017:163 • 2018:108 • 2019:91 • 2020:41 • 2021:52 • 2022:99 • 2023:27 • 2024:5