znak SLSeverské listy

           

 

Mentoři mají pomoci slabším žákům


ilustrační foto pictopia.com

Ministr školství Ondřej Liška se chce při reformě školství inspirovat v Dánsku. Líbí se mu například tamní způsob pomoci neúspěšným žákům. V Dánsku s tím přišla jedna škola. Nejslabšímu žákovi pomáhal při studiu starší a chytřejší spolužák. Motivoval ho, vysvětloval mu látku a snažil se v něm vzbudit zájem o studium…

Ministr Liška si z dánských setkání se svým protějškem Bertelem Haarderem odnesl několik tipů, které by chtěl uplatnit i v českém školství. Například by u nás mohli začít fungovat takzvaní mentoři. To jsou lidé, kteří pomáhají slabším žákům dostudovat školu.

„V Dánsku s tím přišla jedna škola. Nejslabšímu žákovi pomáhal při studiu starší a chytřejší spolužák. Motivoval ho, vysvětloval mu látku a snažil se v něm vzbudit zájem o studium,“ popsala mluvčí ministerstva školství Kateřina Böhmová.

Systém se na škole ujal a postupně ho zavedli na všech školách. Mentorem se tam může stát spolužák, učitel v penzi nebo někdo z neziskové organizace. A něco podobného by chtěl ministr Liška zavést i u nás. „Děti, které nemají podporu ve vzdělávání v rodině nebo jsou ze sociálně slabých rodin, by tak mohly mít pomocníka, který by jim pomohl,“ řekl Liška.

Tato služba není nikým placená, mentoři pomáhají dětem zadarmo. Od státu dostávají jen drobné příspěvky na pomůcky.

Další zajímavostí, která v Dánsku začne platit od příštího roku, je finanční výpomoc pro vysokoškolské studenty. Ti, kteří budou studovat v zahraničí, dostanou na studium peníze od státu. Přidělena jim bude stejně vysoká částka, kterou by stálo jejich vzdělávání na domácích univerzitách.

Jak se navíc ukázalo, dánské vysoké školství má k tomu českému poměrně blízko. Tamní vysoké školy jsou v současné době spravovány radami, ve kterých je většina lidí ze soukromého prostředí. „Tyto rady jmenují například rektory. Školy nyní výrazněji spolupracují s průmyslem, přesto ale zůstávají nezávislé,“ řekl dánský ministr Haarder. Právě s touto variantou počítá i Bílá kniha terciárního vzdělávání, kterou nedávno české ministerstvo školství představilo veřejnosti.

Pavla Kubálková, LN, 19. června 2008

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.924.980 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.070 sec. • www.severskelisty.cz • 18.118.145.114
file v.20230419.185241 • web last uploaded 20231105.233934
2017:158 • 2018:99 • 2019:83 • 2020:36 • 2021:57 • 2022:31 • 2023:30 • 2024:5