znak SLSeverské listy

           

 

-gracerunners- v Praze



foto archiv NANOHACH

21. a 22. dubna 2007 se v pražském divadle Ponec konala premiéra představení -gracerunners- norské choreografky a umělkyně Karen Fossové.

Autorka představení připravila se skupinou tanečního divadla NANOHACH. Představení mělo světovou premiéru 29. března v Oslu v Black Box Theatre.

Karen Fossová zkoumá hranice vyčerpání

Taneční a divadelní skupina NANOHACH navázala na svoji úspěšnou spolupráci s norskou choreografkou Karen Fossovou. Po úspěšném projektu Struktury vratkosti tentokrát připravili nové představení s názvem -gracerunners-, jehož autorkou je právě Fossová. Dílo, na kterém pracovali přes rok, vznikalo v Norsku i České republice, bylo poprvé uvedeno 29. března 2007 v norském Oslu.

Představení -gracerunners- zpracovává téma vyčerpání u člověka. Zkoumá zkušenost každého z nás s využitím naší vlastní energie. Co nastane poté, kdy se dostaneme na vrchol fyzického vyčerpání? Co si myslíme, že přijde?,“ ptá se prostřednictvím své tvorby Fossová. Představení je výrazné tím, že každý z tanečníků zkoumá pojem energie z vlastního úhlu pohledu.

Díky využití zkušeností aktérů hry má představení blízko ke kolektivní práci. Další nepřehlédnutelnou složkou tohoto projektu je výrazná až agresivní hudba John Inge Knudsena. Tanečníci se v krajině zvuku vrhají do svého tance, aby objevovali jak omezení, tak nové možnosti. V souhře mezi tanečníky a jedním hudebníkem na scéně jsou prostřednictvím zvuku, hudby, provedení i pohybu prozkoumávány krajní meze, riziko plynoucí z překročení hranic a možnost objevení světa za hranicí vyčerpání.

Karen Fossová

Karen Fossová (*1957) vystudovala Operní a baletní školu v Norsku. Po pracovní pauze v New Yorku se vrátila do Osla a stala se součástí silného a dynamického tanečního proudu na norské nezávislé taneční scéně 80. a 90. let. Pracovala například s Anzu Furukawou a Minem Tanakou. V letech 1996–2000 působila jako umělecká ředitelka norského národního souboru pro současný tanec Carte Blanche. Její zkušenosti jsou velmi široké a mnohostranné. Svou autorskou tvorbu od roku 2001 produkuje ve společnosti karen foss quiet works. V roce 2005 spolupracovala jako autorka a choreografka se skupinou NANOHACH na projektu Struktury vratkosti.
Karen Fossová je známá svými inteligentními a tematicky nabitými tanečními představeními. Vyjadřuje se prostřednictvím široké škály nástrojů, kterými vytváří dobře čitelný tvar. Její tvorba se pohybuje na široké škále – od performance vyznačující se otevřenou komunikací a konfrontací až k rigidnímu pohybu klasického baletu.

Choreografie vytvořené Karen Foss ve společnosti karen foss quiet works se věnují tématu pravd, jež nejsou na první pohled viditelné nebo těm, které se skrývají za pravdami a koncepty, jež naše západní civilizace obecně přijímá za samozřejmé. Díla této umělkyně se snaží vrhat nové světlo na západní vzorce myšlení a na klasickou západní uměleckou produkci. Pro diváka její představení představují bohatství asociací a odkazů, které hrají důležitou roli v celkovém vyznění díla.

Kromě toho její díla obsahují také dvojsmysly a navozují pocit, že něco nepříjemného a rušivého doutná pod povrchem. Zároveň v nich najdeme citlivost, která se blíží až k ojedinělosti a podivnosti.

NANOHACH

Skupina NANOHACH založená v roce 2004 uvedla za krátkou dobu své existence již pět tanečních představení – Naměkko Naostro, Struktury vratkosti, Synchronicity, .konstrukt.um. a Portrét). Všechny se staly událostí na poli současného českého jevištního tance a tanečního divadla a jsou ceněny diváky i kritikou. Členka skupiny Lea Čapková letos obdržela v minulém roce Cenu Sazky za interpretaci.

Vznik projektu podpořili

Norwegian ARTs council Oslo, Foundation for Image and Sound Oslo, Ministerstvo kultury ČR, Hlavní město Praha, Společnost pro taneční a múzickou výchovu, Konzervatoř Duncan Centre, Nanohach o.s., Divadlo Ponec & Tanec Praha, Studio Dance Perfect

Citace z tiskové zprávy Honzy Malíka a Hany Kubáčkové, 18. dubna 2007

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Nový příspěvek do diskuse

Jméno nebo pseudonym: (povinné)

e-mail: (nepovinné) – nechcete-li, e-mail nevyplňujte, těžko vás pak někdo zkontaktuje

Nadpis příspěvku:

Text zprávy: (povinné) – nelze zadávat HTML tagy, ani znaky znaky < a >

Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.925.029 • onln: 3 • robot ostatni • php: 0.101 sec. • www.severskelisty.cz • 3.134.108.118
file v.20230419.185239 • web last uploaded 20231105.233934
2017:180 • 2018:104 • 2019:76 • 2020:35 • 2021:55 • 2022:63 • 2023:24 • 2024:8